foto's voor visum

• ivonne

Wie heeft er een idee waar of hoe je de foto's voor het visum moet (laten) maken?

Ik had gehoopt die van onze paspoorten te kunnen gebruiken, maar de eis wijkt zo te zien erg af. Moet de achtergrond echt wit zijn?

Begrijp ik het goed dat ik alle papieren moet uitprinten (en invullen), naar den Haag ga om het aan te vragen en later ook weer op te halen?

Aangezien we voor een kleine drie maanden weg willen zullen we er 1 van 6 maanden moeten aanvragen.

Iemand die dat al recent gedaan heeft?

Ivonne

• Ineke M

Je kan gewoon pasfoto's laten maken bij een fotograaf. Zij nemen dan de Amerikaanse maat en snijden 'm bij tot 5 x 5. De achtergrond moet volgens mijn fotograaf wit zijn.

Ik heb de aanvraag net opgestuurd. Toen ik 'm uitgeprint had zag ik dat er een vraag niet beantwoord was (vanaf waar je vertrekt). Ik kon dit niet meer toevoegen en heb het met pen ingevuld (heel netjes!). Vervolgens werd ik gister gebeld; ik moet opnieuw een formulier invullen, omdat je niet met pen op het formulier mag aanvullen.

Dat heb ik vandaag dus gedaan (vreselijk formulier!) en blijkt dat de vraag dus niet gesteld wordt en ook niet zichtbaar is. Maar zodra je het formulier uitprint staat de vraag er wel op (zonder antwoord dus).

Hoe het zit met de 6 maanden weet ik niet, maar aan de vragen te zien lijkt (?!) dat makkelijker te zijn geworden. Het wordt nu echt gevraagd, zowel hoe lang je weg wilt bijven als het aantal inreizen. Omdat ik in oktober weer ga wilde ik een zes maanden visa met double entry proberen, maar helaas moet ik voor oktober een nieuw paspoort hebben. Voor de volgende keer probeer ik het gewoon.

Succes,

Ineke

• riez

Het schijnt dat niet alle fotografen de desbetreffende maat foto's maken hoor. Er is niet voor niets een adressenlijst beschikbaar op de site waar je deze foto's kunt laten maken. Ik ben 1,5 week etrug geweest en de fotograaf zei dat ze alleen de eis van 5x5 hadden gekregen en wist niks van een witte of andere achtergrond of hoe het profiel moet zijn. Ik heb ze opgestuurd en tot nu toe niets gekregen aan reactie. Ik vond de online formulieren ook erg lastig om in te vullen. Moest het 5x doen (!)…mezelf en 4 kids die nu met apart visum in mijn pp moeten. T Ging een paar x mis en dan kon ik t hele visum niet meer terugkrijgen en opnieuw beginnen. GRRRRR.

Moest je niet als je 6 maandenvisum wilt, een coverletter erbij doen (zie eerdere recente topics). Vraag het idd wel op tijd aan…. Wij gaan over iets meer dan 3 weken en de formulieren zijn nu ruim een week weg…. Ik vind het dit x maar spannend hoor!

• Ineke M

O jee,…ik vond 1 keer overdoen al zo erg! Had ik 't niet apart opgeslagen en dus weer een keer overnieuw… Maar 5 x…!!!!!

De fotograaf waar ik ben geweest heeft op een aparte site opgezocht hoe de achtergrond moest zijn (wit dus), maar ik vraag me ook af of ze daar echt naar kijken bij de ambassade.

Ineke

• riez

Nou, ik ben benieuwd! Ik vond het een belachelijk eis zowiezo. Nu zit ik met 6 foto's thuis van 5x5 die ik nergens meer voor nodig heb, nog keiduur ook die maat foto's, waar ik dus het grootste deel waarschijnlijk nooit meer nodig heb :-(. Ik hoop idd dat we niet opnieuw foto's moeten gaan maken! Wij haddne wel ook een witte achtergrond, gewoon omdat defotograaf dat het slimste/ Neutraalste leek! Succes iedereen maar weer met de visum aanvraag!

• T.o.m.

Voor de mensen die een digitale fotokamera en een computer en een printer hebben: je kan ook gewoon een foto van jezelf knippen en op 5x5 uitprinten.

Zo doet de fotograaf in Nepal het tegenwoordig ook. Grappig om te zien. Je moet er wel handigheid in hebben: knip foto, usb kabeltje in kamera in computer, foto opzoeken, inkaderen en een aantal keer kopieren zodat er 6 op een velletje passen. Printer aan, printen, schaartje knip knip en klaar.

Die fotos waren overigens ook voor mijn India visum. De fotos waren 2 euro 50. Het visum 34 euro.

• johan

De eis was toch 3.5 bij3.5 cm.?

• riez

WAS ja, sinds een aantal weken is het 5x5. Daarom is het ook zo slim om steeds weer en weer te checken zo kort mogelijk voor je je visum aan gaat vargen! :-)

• Sundri

Tja, die pasfoto's voor je visum: Daarvoor gelden niet dezelfde regels als voor de foto's voor je NL paspoort. Ik heb al heel vaak pasfoto's, die ik in India heb laten maken, gebruikt voor het Indiase visum. Je hoofd staat daar op in een veel kleiner formaat en de foto's hadden een blauwe achtergrond. Nooit problemen mee gehad (ik spreek tot en met november 2010). Tegenwoordig kun je in India ook foto's laten maken met een witte achtergrond en die heb ik de laatste keer dan ook laten maken (in India) en gebruikt voor m'n laatste visum, dat ik vorige maand heb aangevraagd en gekregen.

• Ineke M

Hoi Sundri,

Klopt, deed ik ook altijd, maar nu is lijkt het wel of ze een demotivatie beleid hebben; lastige formulieren om in te vullen, een undertaking en algemene verklaring (laatst zat er in januari ook nog niet bij). Zo dus ook met de foto's; 5/5 en een witte achtergrond. Of ze zo strak zijn met dat laatst weet ik niet, maar het formaat wel.

Tot een jaar geleden was het aanvragen een peuleschil en in vergelijking met andere visa ook niet duur. Nu is het een hele opgave……

Ineke