zuid india met shoestring groepsreis of outsight individuele rondreis?

  • joline

    In december wil ik (46) met mijn dochter (18) een reis van 3 weken maken naar zuid india. Ik heb geen buiten europa ervaring en weet echt niet of ik nou met een groepsreis mee moet gaan of beter een reis kan doen met een privé chauffeur. Heeft iemand een tip of ervaring met deze organisaties/manier van reizen? Ik wil erg graag the backwaters zien en mijn dochter op safari. Ben wat huiverig om met een groep op reis te gaan maar voor mijn dochter is het misschien wel erg prettig vanwege de aanspraak?

    Ook vind ik het prijsverschil tussen verschillende organisaties erg groot ( groepsreis: shoestring/djoser en individuele rondreis: outsight/indiaonline) heeft iemand een idee hoe dit kan?

    Joline

  • Ineke M

    Hoi Joline,

    Ik ben jaren geleden ook met onze zoon en dochter met een groepreis meegegaan omdat ik dacht dat het voor hun gezelliger was. Viel erg tegen. Zij waren de enige jongeren. Het reizen in een groep is aan de ene kant makkelijk (alles geregeld), maar ook heel erg vermoeiend!!! Je moet steeds met het ritme van de groep mee en kennelijk ben ik daar niet zo goed in.

    Daarna ben ik nog veel vaker in India geweest, o.a. met mijn dochter. Heb daarna alleen nog maar met een auto met chauffeur gereisd. Heel veel comfort, je kunt stoppen waar je wilt, omrijden als je tussen A en B nog ergens naar toe wil, zelf bepalen hoe laat je 's ochtends weg wilt, etc. Heb eigenlijk alleen maar positieve ervaringen met de chauffeurs. Moet daar wel bij zeggen dat ik India gewend ben en heel flexibel ben wat reizen betreft. Mijn man ziet 100 x per uur een bijna ongeluk op ons afkomen, terwijl ik daar relaxter onder ben. Overigens had hij dat ook met de bus die overal rechtop af ging en op het laatste moment het stuur omgooide. Heeft dus niet zoveel met de manier van reizen te maken.

    Het verschil in prijs tussen de verschillende organisaties zal te maken hebben met de luxe?? Of misschien gewoon met de overhead die zo'n bedrijf heeft, of de winst die ze willen maken?

    Veel plezier,

    Ineke

  • johan

    Backwaters en safari ligt ver uit elkaar. Kies gewoon iets wat te bereizen is. Een chauffeur of de trein of zoiets is makkelijk zelf te regelen. Ik zou niet met een groep gaan tenzij je dit zelf wilt. Gewoon op weg en dan is alles wat je tegen komt vanzelf goed

  • Rob

    Joline,

    Zelf heb ik twee groepsreizen gemaakt naar India, dat is mij uitstekend bevallen.

    Een derde keer hoefde ik niet meer, sindsdien ga ik in m'n eentje, bevalt nog beter.

    Als je geen ervaring hebt buiten Europa en slechts drie weken de tijd hebt, ga dan met een georganiseerde reis.

    Er wordt veel aangeboden, leg alles op een rijjte qua route / interesses.

    Prijsverschillen zullen voornamelijk in de hotelklasse zitten.

    Of er is een binnenlandse vlucht bij inbegrepen?

    Dat soort dingen.

    Rondreizen met privechaufeur zijn vrij gangbaar in Noord-India (Rajasthan)..

    In Zuid-India ligt dat anders.

    Verder sluit ik mij aan bij de eerdere reacties van Ineke en Johan.

    Rob

  • robani

    Hallo Joline,

    Paar vraagjes: eerste keer buiten Europa en direct India?

    India is wel de overtreffende trap in Azie, als je wat ervaring met verre reizen wil opdoen ligt Thailand,

    Maleisië enz wat meer voor de hand.

    Maar als het toch je keuze wordt , vorige jaar naar Noord-India geweest individueel geregeld door Outsight,

    geweldig bevallen! Groepsreizen zijn inderdaad duurder, je betaald natuurlijk ook voor de reisleider.

    Als je weinig of geen ervaring hebt is een groepsreis wel een veiliger idee, en je hoeft niets zelf te regelen.

    Maar je zit wel aan de groep vast en het is duurder.

    succes

  • kataraja

    Josine, laat je niet gek maken door wat Robani schrijft. India is een fantastisch land ook voor de eerste keer. Ik heb bij outsight op de site gekeken, en ja makkelijker kunnen we het niet maken. Als je een beetje onzeker bent over dat je nog nooit buiten europa bent geweest kan ik mij voorstellen. Maar wees gerust het is goed te doen vooral als alles eigenlijk al geregeld.

    Het eigenlijk een prive groeps reis(:P)

    Robani Je haalt Thailand aan, als alles in europa in de krant kwam wat in Thailand gebeurt kwam er geen hond meer naar Thailand. Maar alles word angstvallig uit de westerse media gehouden.

    Veel plezier.

  • johan

    Het moeilijkste aan India is het krijgen van een visum

  • Sundri

    Dat was nou precies mijn gedachte. Ik ben zelf als eerste naar Azië, naar India gegaan. Buiten Europa was ik alleen wezen duiken in Egypte. Joline, ik verzeker je: voor mij was het be beste keuze die ik kon maken. Thailand, mmmmmmm, dat is meer voor “toeristen” dan India, als je begrijpt wat ik bedoel. Daar bedoel ik niets negatiefs mee, maar de doelgroep is anders. Neemt niet weg, dat ik zelf ook nog wel een keer de toerist ga uithangen in Thailand; althans, dat is m'n plan (als toerist vanuit India dan, Kataraja snapt wel wat ik daarmee bedoel).

  • Rob

    Robani,

    Het is een misverstand dat je tijdens een groepsreis zelf niets hoeft te regelen.

    Ook is het een misverstand dat je aan de groep vast zit.

    Mijn ervaring met Djoser is dat vervoer, route en hotels van tevoren vastlagen.

    Ter plekke kon / moest je compleet je eigen gang gaan.

    Dus niet met z;n allen achter de paraplu (groepsleider, in mijn geval -lijder met heimwee) aanlopen.

    De groepsleider tijdens mijn 2e Djoserreis naar Zuid-India was daar zelf nooit eerder geweest.

    Beide waren schitterende reizen, mede door die individuele vrijheid die er was.

    Toen we na de 2e reis in Mumbai eindigden dacht ik: godzijdank ben ik hier niet in m'n eentje geland.

    Nu doe ik dat rustig wel, ben daar 3 keer vaker op de bonnefooi geweest.

    Als je vanuit Nederland iets boekt is dat altijd duurder dan zelf ter plekke wat regelen.

    India schijnt inderdaad de overtreffende trap te zijn in Azie.

    Heb je dat eenmaal overleeft, dan wil je nooit meer ergens anders heen.

    Rob

  • Rob

    Johan,

    Voor perikelen rondom visumaanvragen hebben wij gelukkig Sundri.

    Zij is zeer goed geinformeerd en doet nooit mee aan ‘flauwekul reacties’ op dit prikbord.

    Zelf kan ik dat niet laten…

    Rob