visum van te voren aanvragen?

• ivonne

Even een vraagje van mij.

Ik wil met mijn man in november voor een kleine drie maanden naar India vertrekken.

Als ik nu een visum aanvraag, kan die dan ook op die datum gezet worden, of wordt hij per nu gedateerd?

Ik krijg het niet duidelijk voor ogen als ik de site van de dienst zelf lees.

Zij waarschuwen ook je “travelplans niet final” te maken, maar je moet toch eerst vliegtickets aanschaffen als bewijs wanneer je reist?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje zenuwachtig wordt van alle verhalen rondom de visumaanvraag. Mijn man is zelfstandige en ik werk los-vast via uitzendbureau's….ben benieuwd hoe dat valt. Wie kan me wat geruststellen?

Ivonne

• Sundri

Niet zenuwachtig worden. Laat je gewoon goed informeren. Doe ook navraag bij het visumservicebureau, want de regels veranderen nogal eens.

Een visum gaat in op de dag van afgifte. Ik zou me daar geen zorgen over maken. Toeristenvisa worden verstrekt met een maximale duur van 6 maanden.

Ik raad je aan circa 4 weken voor vertrek je visum aan te vragen. Je moet daarvoor twee keer het visumservicebureau bezoeken (brengen en halen). Is misschien ver, maar voordeel is dat je paspoort niet via de post kan kwijtraken.

Het klopt dat je (een kopie van je) vliegticket moet overleggen. Vind je dat zorgelijk, koop dan een annuleerbaar ticket (let op de voorwaarden, die verschillen per maatschappij).

Geen probleem dat je man zelfstandige is en jij via uitzendbureaus werkt: neem bankafschriften van jou en je man mee, waarop voldoende saldo staat. Ik raad je verder aan om een coverletter te schrijven waarin je dat uitlegt en uitlegt dat je voldoende geld hebt voor verblijf in India (omdat je natuurlijk geen werkgeversverklaring kunt overleggen).