vaccinaties

• Bvj

Hallo,

In December ga ik met mijn zoon van dan 8 voor 18 dagen naar India,

Wij zijn voornamelijk in Rajastan, dan Varanasi en een paar dagen Nepal. (Kathmandu en Chitwan nationaal park)

In Oktober zullen wij onze vaccinaties gaan halen.

Nu zie ik op internet een waslijst van prikken die we nodig zouden hebben, afhankelijk van het reisgebied, maar naar mijn idee moeten we alleen een herhaling van Hep A hebben, DTP en evt buiktyfus hebben?

Malaria komt zover ik weet alleen aan de kust gebieden voor?

Ik kan er niets over terugvinden op het priklbord, iemand recente ervaring met de te behalen vaccinaties voor de gebieden waar wij heen gaan?

Bedankt alvast!

Groetjes

• T.o.m.

Je hebt de prikken goed: hep A, DTP en buiktyfus zijn aan te raden.

In december is er geen malaria (overigens: er is geen overeenkomst tussen malaria en kustgebieden).

• Sundri

Let op: malaria komt in India het hele jaar rond voor, alleen niet boven een bepaalde hoogte (niet in de Himalaya's dus). Je kunt malariapillen slikken, maar ik doe het nooit, want ik word er (erg) ziek van. Beslis zelf of je ze wel of niet gaat innemen. De malariavariant, die in India voorkomt, is overigens goed behandelbaar. Vermoed je malaria, bezoek dan direct een arts in India; wacht niet tot je terug bent in NL.

• T.o.m.

Sundri, ik weet niet of je ooit malaria hebt gehad.

Ik kan je verzekeren, dat als je malaria hebt, je echt niet wacht om naar een dokter te gaan, want je wordt erg, heel erg ziek. Kotsen, zweten, kramp en pijn overal, diaree, hoge koorts. Zo kom je zelfs het vliegtuig niet in.

Malaria komt inderdaad in India voor, en zelfs meer en meer. Ook malaria tropicana. De kans dat je het oploopt is echter nog steeds klein. De grootste kans heb je nog in het regenseizoen terwijl je in een sloppenwijk woont met overal stilstaand water, en dat dan in het noord-oosten (Assam en omstreken).

Na 30 jaar ervaring met India, en vele verblijven daar, moet ik de eerste toerist nog tegenkomen die ooit daadwerkelijk malaria heeft opgelopen daar.

• Sundri

Zelf ken ik ook geen toeristen c.q. buitenlanders, die in India malaria opliepen. Echter wel een broer van een vriend. De dokter dacht toen eerst aan buiktyphus. Na onderzoek bleek hij malaria te hebben (een week nadat hij zich voor het eerst bij de dokter had gemeld). Hij is toen direct behandeld en was er na een week al min of meer bovenop. Wel bleef hij gedurende geruime tijd moe, omdat malaria je rode bloedlichaampjes aantast, wat leidt tot bloedarmoede en daardoor geringere zuurstofopname. Hij is volledig hersteld zonder restverschijnselen.

• erik

Als je je gele boekje nog hebt, en/of je GGD houdt zijn zaken netjes bij, dan is meteen bekend wat je moet vernieuwen en wat niet. Voor malaria kijken ze meestal even in de pc om te zien hoe het er voor staat. Maar voor december denk ik niet dat ze het gaan voorschrijven. Nepal, ben net terug, doen ze het in ieder geval niet voor het gebied waar je heen gaat.

Maar ik ga niet zeggen: neem maar geen malaria-pillen, ik ben namelijk geen arts.

http://www.travelclinic.com/233/india.htm

• Rob

BVJ,

Voor malaria zijn nergens ter wereld vaccinaties beschikbaar.

Ook niet voor Dengue, Chikungunya en andere door muggebeten veroorzaakte ziekten.

Rob

• Rob

Tom,

Volgens mijn huisarts komen er jaarlijks tientallen mensen terug uit India met malaria.

Dat zijn bijna nooit mensen die voor de eerste keer gaan…

In dertig jaar tijd nooit iets gebeurd?

Mij in 15 jaar tijd ook nooit.

Dat mag geen maatstaf zijn.

Rob

• Mr Bojangles

Wat malaria betreft, Deet is voldoende,

zie deze link: http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.vaccinatiesopreis.nl/uploads/pics/malariapillen_wereldkaart2_4_2010.gif&imgrefurl=http://www.vaccinatiesopreis.nl/malariapillen-wereldkaart/&h=444&w=670&sz=39&tbnid=4OqVwaFmYGO1LM:&tbnh=91&tbnw=138&prev=/search%3Fq%3Dmalariagebieden%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=malariagebieden&hl=nl&usg=__8lg2iS9dZq61adz3syD8vHwm70M=&sa=X&ei=3kntTaKoEoL_-gbkorjzDw&ved=0CDYQ9QEwBQ

link gaat niet helemaal naar de juiste onderliggende pagina, dus:

even naar onder scrollen, klikken op “malariakaarten per land” en India kiezen.

• Bvj

Dank jullie wel voor alle antwoorden! Hier heb ik veel aan.

MVG