Ervaringen en tips gevraagd.

• ivonne

Mijn man en ik hebben in de herfst/winter een paar maanden vrij genomen en denken aan India als bestemming.

We zijn aardig bereisd, tussen de 45 en 50, goed fit,, maar zijn nog nooit in India geweest.

We willen graag in ieder geval naar: Radjastan, Agra, Varanasi en een groot deel van de zuidelijke provincieen. We denken te starten in het hektische noorden en te eindigen in het rustige (re?) zuiden. Het berggedeelte in het noorden slaan we voor nu liever over.

Vervoer? Eventueel een binnenlandse vlucht, bus of trein. Een deel kan wellicht ook met auto en chauffeur (Zit daarbij te denken aan Radjastan).

ofwel…..

Wie heeft er ervaringen in het reizen met ov?

Tips; wat te doen, wat niet te doen? Zijn er gebieden die we niet moeten missen? (En waarom niet?)

Goed adres om hotels te vinden?

Hoe is het internet (internetcafe's?)

Strand: Goa of Malediven (we duiken/snorkelen ook) of een andere mooie tip.

Alvast bedankt voor de hulp.

Ivonne

• Rob

Ivonne,

Wat je allemaal kunt doen in een paar maanden ligt er aan hoeveel dagen dat precies zijn,

En aan je eigen tempo en interesses.

Misschien beginnen met Delhi > Amritsar > Delhi met de trein?

De Golden Tempel is wel een van de hoogtepunten in India.

Wagah Border Ceremony is ook leuk om mee te maken.

Voor een rondje Rajasthan met auto en chauffeur vanaf Delhi adviseer ik minimaal 16 tot 18 dagen.

Eindigen in Agra, vandaar verder met de nachttrein naar Varanasi.

Vanaf Varanasi een binnenlandse vlucht naar het zuiden, ik weet niet welke vliegverbindingen vanaf daar zijn.

Of naar Kolkata > Andaman eilanden? Combineren met Orissa?

In Zuid-India heb ik de tempelroute gedaan met de bus in ongeveer 3 weken, ging prima.

Ik had een binnenlandse vlucht Delhi > Chennai > Delhi.

Eén binnenlandse vlucht was toen nog gratis met Air India, als ik mij goed herinner

Chennai > Mammalapuram strand > Pondicherry > Chidambaram / Pichavaram mangrove > Kumbakonam > Tanjore > Trichy > Madurai > Kanyakumari > Kovalam strand.

Met de nachttrein weer terug Trivandrum > via Kochi > Chennai, erg mooie treinroute door de backwaters.

In Zuid-India is Hampi een must see, zelf ben ik daar nooit geweest.

Dan moet je wat meer tijd uittrekken voor dat deel van India.

Je kunt ook vanaf de westkust naar Lakshadweep.

De Malediven liggen niet in India.

Hoeveel tijd je ook hebt, India betekent altijd keuzes maken.

Maak van tevoren een globale planning die flexibel genoeg is om ter plekke weer vanaf te wijken.

Rob

India / Rajasthan met auto en chauffeur