2e keer India

• jjg

Dag allen.

Laatste week Sept en de eerste drie weken van Okt, ga ik voor de tweede keer naar India. Vorig jaar ben ik een week eerder naar huis gegaan. Had het eigenlijk nauwelijks voorbereid ( als dat al kan voor India ) , maakte een stomme fout door veel te veel te betalen voor een trip van 2 weken in een lokaal tentje in Delhi, de dag na aankomst. Ontmoette weinig mensen, werd gek van de drukte. Ik maakte natuurlijk ook leuke en bijzondere zaken mee. Maar toch, in Udaipur gaf ik op. Moe in mn kop door alles incl bovenstaande zorgen ervoor dat ik dus een week eerder terug ging. Geen spijt van gehad.

Maar in Feb dit jaar, begon het toch weer te kriebelen. Wist ook geen ander land in Azië. Zuid Amerika trekt me niet. Afrika eigenlijk ook niet zo. Reis graag zonder groep. Durf ik in Afrika niet aan. Wellicht onterecht. Lijkt me niet..

Anyway!! Ik wilde graag terug naar India. Om het af te maken. Het land is gewoon fascinerend met al zn voor en tegens! India. You hate it or you love it. Ik zweef er tussenin. Misschien iedereen wel hier?

Ik kom aan op Mumbai en vertrek daar ook weer. Daar heb ik eigenlijk wel een beetje spijt van. Liever vanaf Chennai teruggevlogen. Kan tuurlijk nog wel gewijzigd worden eventueel/

Ik heb niet echt een vraag, where to go…want dat kan je overal wel vinden cq zelf uitzoeken.

Wat ik me wel afvraag of het echt daadwerkelijk veel rustiger is dan het Noorden waar ik dus ben geweest vorig jaar? Delhi, Varanasi, Jaipur Udaipur plus nog enkele andere plaatsen.

Ik zit aan het einde van het regenseizoen. Mocht ik in Goa eindigen, las ik dat er een kans dat slaap/horeca e.d. gesloten zijn? Er zijn vast betere stranden? Mn laatste 2 trips in Azie waren zonder strand. Nu wel weer eens lekker voor een paar daagjes.

Verdere tips mogen natuurlijk ook!

Dank en groet.

• Rob

Dag jjg,

Dat India je zo tegengevallen is wist ik nog niet, jammer.

Heeft vermoedelijk te maken met nauwelijks voorbereid zijn, zoals je zelf al aangeeft.

Voor zover dat inderdaad mogelijk is, India moet je ervaren.

De drukte in India, daar ontkom je natuurlijk niet aan.

Mumbai is een interessante stad, maar door de afmetingen niet de meest relaxte.

Gelukkig zijn er genoeg plekken die wat rustiger zijn.

Wat het meest op je zenuwen kan werken is al dat opgedring en gevraag.

Dat is toch voornamelijk in Rajasthan, Agra, Varanasi.

Daarbuiten valt het allemaal wel mee.

De meest rustige deelstaat tot nu toe vond ik afgelopen september Gujarat.

In een hotel gaf ik bij het afrekenen een tip aan de receptiemedewerkster.

Die werd geweigerd, kun je je dat voorstellen?

Nergens ben ik afgezet.

Wat mij opvalt is dat als je vaker in India komt je houding onbewust veranderd.

Blijkbaar loop je dan wat zelfverzekerder rond en wordt je daardoor veel minder lastig gevallen.

Ik ben in juli een paar weken in Goa geweest, veel was inderdaad dicht.

Vanaf augustus begon dat alweer opgang te komen.

Ondanks de bijna dagelijkse regens vond ik het een prima ervaring.

Als je niet voor zwemmen en/of zonnebaden komt is dat best te doen.

Inmiddels ben ik 14 keer een maand in India geweest.

Iedere keer heb ik halverwege wel een dip en denk ik “wat doe ik hier?”.

Dan heb ik bij het oversteken op weg naar een restaurant met blote voeten/sandalen in een koeievlaai getrapt.

Of je loopt met opgestroopte broekspijpen door een compleet ondergeregende winkelstraat, water staat bijna tot aan je knieen.

India is een fascinerend land wat blijft trekken.

Rob

• Marc

Beste,

Ik begrijp je probleem, ben zelf al een zes maal voor een maand door Rajastan getrokken.

Er zijn inderdaad zeer drukke plaatsen, en zeker de gene die jij vernoemd.

Als ik door India trek wissel ik drukke met rustige plaatsen af, dan valt alles reuze mee.

Wat Rob zegt maak ik ook mee, hoe meer je gaat hoe rustiger alles blijkt.

Wat ik ook mee maak is, eenmaal ik terug thuis ben hoe meer ik de mindere momenten vergeet en de heimwee terug opkomt en opnieuw wil vertrekken

Marc

• yvonne

Zou zeker vanuit Mumbay naar Hampi gaan, heb hier zo totaal genoten!

Ook bij mij begint het weer te kriebelen….Yvonne

• kataraja

JJG,

Je vraag of het zuiden rustiger is als het noorden vind ik een moeilijke vraag, volgens mij wel, maar ik denk dat hier de meningen wel weer over zullen verschillen. Wel vind ik de bevolking in het zuiden (vooral kerala, karnataka, en Tamil Nadu) veel relaxter, en gesiviliseerder dan in het noorden. Wil je rust en natuur schoon, en weg van de lonely planet route, de Coorg vind ik een van de mooiste gebieden, in zuid India.

Als ik jou was en het is niet te moeilijk om te regelen dan vertrok ik vanuit madras naar nederland. Je hebt zooo 'n mooie routes van Bombay naar Madras, vooral die via munnar en madurai en trichy naar madras,en dan laatste paar dagen stranden in mamallapuram.

Als je vragen hebt over routes e.d. hoor ik het wel, ik heb dit hele gebied doorkruist met mijn royal enfieldje.

Kataraja the bullet lover.

• banjer

hoi Yvonne,

wij vliegen ook op bombay en hebben plannen om naar hampi te gaan. nu las ik dat jij daar ook geweest ben. wat is de makkelijkste manier om daar te komen vanuit bombay? we landen pas 21:45 dus door reizen zien we niet echt zitten en zullen pas de volgende dag verder gaan. en waar ben je nog meer geweest? heb ergens een topic gemaakt van de planning misschien heb je nog tips voor ons?

gr banjer

• jjg

Dank jullie wel allemaal! Alles even goed doorgelezen meerdere malen.

Dus zelfs de ervaren Indiagangers hebben soms hetzelfde. Stemt me dan toch weer wat gerust!

Hampi leek mij al aantrekkelijk door de verhalen die ik her en der las. Dus daar zal ik zeker heen willen.

@Rob Moest toch wel even gniffelen na je verhaal over de ondergelopen straat. Natuurlijk ellendig en met name voor de locals, maar het zijn achteraf toch de momenten die je onthoudt. En vertelt.

En idd… Het gevoel dat ik nu weet wat me te wachten staat zal zeker voor een groot deel schelen! Ik kan me nog herinneren dat ik me compleet verloren voelde in een half afgebroken Paharganj direct na aankomst. Het zeek de lucht uit en ik moest daar 3 dagen blijven aangezien treinticket vanuit NL al geboekt. De moed zakte direct in mn schoenen! haha! Toen dus die trip geboekt.. Die uiteindelijk prima geregeld was. Overal pickups en prima slaapplekken. Nooit problemen gehad.

Zijn er meer mensen mee eens dat het het overwegen waard is om vanaf Madras ( is Chennai??) terug te vliegen naar NL? Klinkt natuurlijk logisch ( en hangt natuurlijk ook van de gekozen route af )

Dank allen.

• Paul Broekman

Veel mensen schrijven over Hampi maar niet over de niet ver van Hampi afliggende toch zeer bijzondere andere steden/dorpen zoals Badami, Aihole etc. Rust vind je zeker in Aihole omdat het niet meer dan een klein dorp is met prachtige (architectonisch zeer belangrijke) tempels. Komen maar zelden touristen. Er is nu een vernieuwd Tourist hotel

Badami en omgeving is ook erg de moeite waard.

doen dus.

• kataraja

Hampi is mooi, en moet je zeker niet overslaan.

Enige nadeel zijn de hordes israeli's die zich niet bepaald netjes gedragen jegens de lokale bevolking!!

Kataraja.

• kees m

Waar die israelies komen is het altijd prijs

Het is k …..volk

meest racistisch wat ik weet!!!!!!!

ze mogen nog maar in n paar landen

hoop ze niet meer te zien in INDIA

grjes kees m