Visum naar India

• R

Beste mensen,

Graag wat informatie nodig.

Dit onderwerp is vaker op de site geweest maar toch de vraag want de telkens wijzigt een en ander ivm de visumaanvraag.

Wij gaan in juli naar India en verblijven 5 weken. Het is erg warm maar een andere keuze hebben wij niet wegens svchoolgaande kinderen. De kinderen reizen ook mee.

Wij zijn van plan om na 20 juni onze visum aanvraag in te dienen. Ik neem van aan dat dit vroeg genoeg is. Ik woon zelf dichtbij Den Haag en kan de aanvraag zelf indienen.

Ik lees op de site van de ambassade dat er een werkgeversverklaring nodig is voor de visum aanvraag. Geldt dit voor iedereen of is het alleen van toepssing voor mensen met een bepaalde beroep.

Uw bevindingen/ervaringen zijn van harte welkom en zal ons een hulp zijn bij onze visum aanvraag.

Met vriendelijke groet,

R.

• Sundri

Een werkgeversverklaring is voor iedereen nodig. Ben je student of gepensioneerd, dan kun je volstaan met een bankafschrift met voldoende saldo. Je hebt geluk, dat je vlakbij Den Haag woont, want je moet je aanvraag via het servicebureau persoonlijk indienen en je paspoort ook weer persoonlijk ophalen. Ze doen niets per post of koerier (in tegenstelling tot wat de website vermeldt). Ik weet dit zeker, want ik heb zelf net een nieuw visum aangevraagd. Ook moet je een zogenoemde “undertaking” ondertekenen, maar die hebben ze bij dat bureau ter beschikking; dus die kun je ter plaatse invullen. Verder moet je je vliegticket(s) bijvoegen.

• R

Sundri,

Bedankt voor je antwoord. Hier heb ik veel aan.

Groetjes,

R

• R

Sundri,

Misschien een overbodige vraag maar moet de werkgeversverklaring in het Engels of mag het ook in het Nederlands.

vr.gr.

R

• Sundri

Doe de werkgeversverklaring maar in het Engels. Nederlands snappen de beoordeelaars bij de Indiase ambassade niet, hoewel ze er ook wel Nederlandse medewerkers hebben, tenminste ik heb er weleens één gezien. De voertaal bij de ambassade is sowieso Engels.

• R,

Sundri,

Ik heb op het prikbord onder visumaanvraag een formulier voor de werkgeversverklaring gevonden. Is dat het formulier die ik moet gebruiken of is er een ander formulier.

Ik heb mijn werkgever ingelicht over de werkgeversverklaring voor een visumaanvraag.

Ze stonden verbaasd te kijken dat voor een visumaanvraag een werkgeversverklaring nodig is. Hun opmerking was je hebt toch een salarisstrook kan dat niet als bewijs gelden.

Ik weet het niet.

Maar vertel mij maar over het formulier.

groetjes,

R

• Sundri

Een salarisstrook wordt door de ambassade niet geaccepteerd!

De meeste werkgevers hebben een standaard werkgeversverklaring, zowel in het Nederlands als Engels. Die heb je namelijk ook nodig als je een hypotheek voor je huis neemt. Zelf werk ik bij een kleine organisatie en hier hebben ze beide ook. Een kwestie van het formulier uitdraaien, laten invullen en ondertekenen door de verantwoordelijke bij personeelszaken.

Indien ze dat niet hebben, dan kun je zelf een “verklaring” opstellen met daarin alle benodigde gegevens en die laten ondertekenen door de werkgever. Daarin horen zaken te staan als naam en adres werkgever, je eigen naam en adres, je (jaar)inkomen, sinds wanneer in dienst, wat voor soort aanstelling (tijdelijk of vast) en welke functie je bekleedt.

• T.o.m.

Dat klinkt allemaal moeilijk.

Ik vraag me af hoe mensen zonder werkgever (studenten, vrije beroepen, kunstenaars etc etc) eventueel dan aan een visum kunnen komen.

Of gaan die dan maar niet meer naar India. Alleen mensen in loondienst kunnen naar India als het hun werkgever tenminste gelegen komt om een handtekening onder een werkgeversverklaring te zetten ??

• Shirley

Ik ben 8 keer naar India geweest maar heb nog nooit een werkgeversverklaring hoeven tonen!?

Wel je reisbescheiden meenemen, 2 pasfoto's en een ingevuld visumaavraagformulier en als je minderjarige kind elders een vader heeft, waarvan je gescheiden bent, vragen ze om een toestemmingsbewijs van vader.

Kan natuurlijk allemaal weer (!) veranderd zijn aangezien mijn laatste keer 2 jaar geleden is.

• Riez

De regels zijn zeker lastiger geworden en de visums duurder! Mijn man vroeg vorige maand een familievisum aan en ze deden erg moeilijk over het feit dat hij geen werkgeversverklaring bij zich had. Uiteindelijk zei een andere medewerker van het visumburo dat het voor een familievisum niet hoefde, maar t was echt even lastig. We gaan van de zomer met zn allen en aangezien ik alleen via een 0-urencontract werk, heb ik zeker niet voldoende inkomen alleen. Ik hoop dat familiebezoek voldoende is om geen verklaring te hoeven overleggen :-P….