India/indonesie

• San baar

Meerdere keren India bezocht en telkens weer was ik diep onder de indruk…….ook de voorpret om van alles erover te lezen en uit te zoeken. Aankomende zomer gaan we naar Indonesie en ik ben er niet in die hoedanigheid mee bezig en dat verbaast me eigenlijk wel. Gisteren met een vriendin erover gepraat en zij vroeg mij of ik wel zou gaan. En heel eerlijk gezegd ben ik best een beetje bang dat het tegen kan vallen. India was liefde op het eerste gezicht en met Indonesie voel ik dat nog niet……….heeft iemand hier ervaring mee?

• VideJo

Dat kan nog komen als je daar ook voet aan wal zet. Ik ben er al eens geweest en ik denk niet dat je teleurgesteld zult zijn.

• jjg

Het is zeker geen India, maar Indonesie is prachtig!

Kan alleen praten over Java,Bali en de Gili Islands. Java is mooi! Vulkanen, prachtige ricepaddies ( vast ook gezien in India )

Yogjakarta is een stad,maar het lijkt op een mega groot dorp vanwege voornamelijk laagbouw.

Van het best drukke Java naar Bali kom je in een zee van rust. Sla Kuta aub over! Dat is een soort Salau maar dan aan de andere kant van de wereld. Al heb je er in de buurt rustigere plekken. Bali is schitterend!

Gili Islands mag je niet overslaan…

• kataraja

San, qua natuur vind ik Indonesie indrukwekkender dan India, maar dit natuurlijk persoonlijk. Zoals jjg al schrijft zal indonesie je niet tegenvallen, het eten is er fantastisch en klinkt allemaal heel bekend in de oren. Kuta zou ik ook overslaan, net zoals ik goa ook zou overslaan. Vooral op bali is de bevolking heel “mellow” en in het algemeen word er goed engels gesproken. Heel leuk is het om met stok oude indonesiers in gesprek proberen te komen, veel van die oudjes spreken nog redelijk nederlands en je zal verhalen horen, hoe goed het was in de tijd dat de Belanda nog de septer zwaaide. Trouwens dit fenomeen zie je ook wel bij sommige oude Indiers, “look what they done to my country”, heb ik vaak gehoord.

Ik vlieg binnenkort ook voor een weekend naar bali en ik verheug mij er zeer op, nasi goring, sate, slamat makan.

Groet kataraja de beter weter.

• Walter

Net terug uit Noord India na een aantal keer achter elkaar naar Indonesie geweest te zijn……..

India is een geweldig land maar mijn voorkeur gaat in alles toch uit naar indonesie !!

Oordeel zelf ;-)

http://baligids.webklik.nl/page/daniel

• Rob

Walter,

Als ik het goed begrijp gaat die website helemaal niet over Indonesie.

Is het een gratis gemaakte site die inactief is.

Aanbeveling voor een auto met chauffeur op Bali.

Ik ben zelf nooit in Indonesie geweest, maar mijn hart gaat uit naar India.

Dat betekent niet dat er veel andere plekken op de wereld de moeite waard zijn.

Rob

• Ton en Ria

Hallo San baar ,

Wij zijn ook in India geweest en waren erg onder de indruk van dit land met zijn mooie mensen.

We zijn net terug van een rondreis door Indonesie. Mooi land en mooie natuur.

Als wij zouden moeten kiezen: Geef ons dan maar India.

En dat komt niet door de slechte ervaring op bali ( we werden overvallen en waren al onze spullen kwijt) maar omdat we het gevoel van

“je thuis voelen”maar niet te pakken konden krijgen.

Oordeel zelf:

Veel reisplezier Ton en Ria

• Ton en Ria

Hier ons reisverhaal :

• erik

Dat verhaal had ik snel uit :):):)

Maar ik sluit me aan bij je gevoel. Ik voel me in India op de een of andere manier ook thuis. Het is ook spannender, Indonesië is vrij relaxt en er gaan dagen voorbij dat je leuke dingen doet maar niets bijzonders meemaakt. In India gebeurt er altijd wel iets onverwachts op de een of andere manier.