Bloemen tijdens feesten, vieringen, jaardagen en herdenken

• Karen

Goedemiddag,

Ik ben momenteel bezig met een onderzoek naar welke bloemen op welke hindoeistische feesten en vieringen wordt gebruikt. Helaas kan ik nergens op het internet hier informatie over vinden. Wel welke feesten en vieringen worden gehouden en uitleg van de betekenis van deze feesten en vieringen en waarin wordt aangegeven dat bloemen erg veel voorkomen tijdens de feesten en vieringen.

Kan iemand mij vertellen welke bloemen worden gebruikt voor deze vieringen en feesten? Het liefst gesorteerd welke bloemen bij welke feestdag/viering.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Karen te Kiefte

• Rob

Karen,

Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar wel interessant over bloemen in India:

http://srividesikan.web.officelive.com/Documents/About.pdf

Rob

• Kannadiga

Er zijn geen speciale bloemen voor speciale dagen. Er zijn bijvoorbeeld geen bloemen die speciaal voor Deepavali geschikt zijn.

Wel hebben verschillende bloemen een bepaalde symboliek. In dat document van Rob staat er veel over in.

Voor puja's worden wel speciale bloemen gebruikt. Geel voor Krishna, rood voor Durga. Gendukam (Afrikaantjes) zijn altijd goed. Zelfs in Nederland zie je in tuinen van Hindoestanen (Suriname) vaak afrikaantjes. Jasmijn (malige) wordt speciaal gebruikt voor versiering in de haren bij dames.

Wat ik beperkt weet over symboliek is:

Utpalam (soort lotus of waterlelie) staat voor rijkdom en welvaart (Shree).

Bakulam voor geduld.

Tulsasi voor devotie.

Shalmali voor standvastigheid.

Arkam voor moed.

Japa of java voor dynamiek.

Helaas ken ik niet de Nederlandse of de Engels namen.