Interieurstijlen India

• Lukkie

Voor een opdracht op mijn werk ben ik op zoek naar voorbeelden van Indiase (enigzins moderne) interieurs. Op Google kan ik niet veel vinden.

Wie weet er goede sites van bijvoorbeeld Indiase woonbladen of interieurzaken in India?

Wie kan me meer vertellen over wat er nu hip en trendy is op het gebied van Chinese interieurs?

• Sundri

Lastige vraag. Veel Indiërs hebben helemaal geen intereur. Ze zitten en slapen op een soort futons op de grond. Rijke en middenklasse Indiërs hebben wel een inrichting en dat is vooral in Westerse stijl. Echte interieurzaken heb ik hier nooit gezien, wat niet wil zeggen dat die niet bestaan. B.v. in Gurgaon (bij Delhi), waar de elite woont, zal iets dergelijks wel te vinden zijn. Maar dan blijft het toch Westerse stijl. Er zijn wel huizen in.b.v. Goa met een andere stijl en dat is dan weer de koloniale Portugese stijl. In Puna zag ik ooit een huis waar Ghandi heeft gewoond, ook dat was in koloniale stijl. In NL heb ik overigens een boekje over (interieur)stijlen in India, maar nu ben ik in India, dus ik kan het niet even voor je nakijken. Ook kan ik nu de titel en ISBN niet voor je checken.

• erik

Ik vrees het ergste…

http://www.nu.nl/economie/2337776/ikea-wil-uitbreiden-india.html

• Rob

Lukkie,

Fantastisch is het boek Indian Interiors.

http://www.taschen.com/pages/en/catalogue/lifestyle/all/44904/facts.indian_interiors.htm

Maar dat bedoel je denk ik niet.

Rob

• Sundri

Ik bedacht, dat je in Kashmir in de woonboten op Dallake ook bijzonder meubilair vindt van walnoten hout met houtsnijwerk. Die meubels kwam ik ook tegen in diverse Engelse mansions. De interieurs van de woonboten is vaak prachtig. Zelf heb ik ook Kashmiri gordijnen geborduurd in chainstitch (wol op katoen meestal in een bloem-blad-tak motief). Die stof wordt ook toegepast in de woonboten voor gordijnen, maar ook voor b.v. bekleding van zitbanken. Verder worden de chainstitch gebruikt voor muurbekleding, b.v. in Kashmiri motieven, maar ook beeldend. Dan is de katoen geheel bedekt met de chainstitch; zelf heb ik zo'n muurbekleding met mussen op takken. Ook zag ik 'ns een geborduurde pauw. Dit soort muurbekleding is geborduurd met wol of zijde.

• ton

Tip: Indiase dagbladen hebben vaak een supplement “life and lifestyle” , vaak op een vaste dag in de week, bv de zaterdagbijlage. Daarin staan vaak artikelen over wonen en woontrends, inclusief foto's. Ook hebben ze allemaal een uitstekend digitaal archief. Kijk dus eens op de online versie van:

Indian Express, Times of India, Hindustan Times, The Hindu, Deccan Herald etc.

Ton