hotels in Varanasi en Agra

• Jan van Bommel

1. Ik ben van eind februari tot half maart op rondreis door Noord India. Ik ga onder meer naar Varanasi, Agra en Jaipur. Weet iemand van jullie een leuk, hygienisch, middenklasse hotel in deze steden?

2. Ik heb verschillende e-tickets voor de trein geboekt. Kan ik er volgens jullie van uitgaan dat ik daarmee ook echt de trein in kan. Hebben jullie daarover nog adviezen?

Bij een traject dat ik geboekt heb, kon ik alleen nog een ticket R.A.C. krijgen. Weten jullie wat dat in de praktijk betekent?

Hartelijk dank bij voorbaat.

Jan

• Rob

Jan,

R.A.C. = ‘Reservation Against Cancellation’

http://www.seat61.com/India.htm

Rob

• Jan

Dank je wel Rob. Maar wat betekent Reservation Against Cancellation? Dat ik de reis niet meer mag cancelen?

• Khan

Een RAC ticket wil zeggen dat je wel de trein op mag (in tegenstelling tot WL = Wait Listed) en je een plaats krijgt toegewezen door de conducteur als die wegens het cancellen door een Confirmed passagier vrij komt. In de praktijk worden veel reserveringen kort voor vertrek nog geannuleerd.

Het staat dus echt allemaal op de site die Rob vermeldde:

.

'Reservation Against Cancellation' (RAC) & ‘Waitlisted’ (WL) places…

Indian Railways have a unique system: After a train becomes fully booked, a certain number of tickets in each class are sold as ‘Reservation Against Cancellation’ or ‘RAC’. After all the RAC places have been sold, further prospective passengers are ‘Waitlisted’ (WL). If you have an RAC ticket, a passenger with a confirmed reservation may cancel before the departure of the train, in which case you will be promoted to a confirmed seat or berth on the train (shown as ‘CNF’ meaning ‘confirmed’), and your name will be shown against a specific seat or berth on the reservation list on the day of travel pinned on the noticeboard at the boarding station (so remember to check it!). A waitlisted passenger will then be promoted to RAC in your place. Alternatively, even if nobody cancels, if you have an ‘RAC’ ticket you are allowed to board the train and travel. You will normally be given a place to sit (but not a berth) in a carriage of the relevant class, for example two RAC passengers might have to share a 2-seat space that would normally convert into a berth for one person. If one of the confirmed passengers fails to show up for the train, the on-board staff will then allocate the spare berth to the first RAC passenger (and the second RAC passenger may then find himself with a berth to himself, solving two RAC passengers' problems!). Obviously, if there are no no-shows, the RAC passengers will have to sit up all night, or perhaps take turns using the berth to snooze. However, if you're offered an RAC place, do take it, as you'll usually end up with a confirmed berth on the train. Indeed, you've a good chance of getting on the train even with a low-number wait-listed ticket. You can confirm the current status of your booking at www.indianrail.gov.in/pnr_stat.html (or if you've booked with cleartrip.com, www.cleartrip.com/trains/pnr) by entering the ‘PNR’ number on your ticket, but remember that things can change even on the day of departure. When the reservation chart is produced on the day of departure, unsold tickets in various special quotas may be released, and WL passengers promoted to RAC and RAC passengers promoted to CNF (confirmed). What a system! Detailed explanation of the WL & RAC system, well worth reading!

• erik

Als alle bedden zijn volgeboekt krijg je een RAC ticket. Cancelled er iemand zijn bed, dan is het voor een RAC kaartjeshouder. Cancelled er niemand, dan heb je in ieder geval een stoel en kun je met de trein mee. Als ze drie zitplaatsen ombouwen tot 2 slaapplaatsen delen sommigen het bed. Of samen slapen, of allebei een halve nacht.

Op Seat61 staat de hele uitleg.

• Khan

Jan van Bommel Schreef:

> 2. Ik heb verschillende e-tickets voor de trein

> geboekt. Kan ik er volgens jullie van uitgaan dat

> ik daarmee ook echt de trein in kan.

Het antwoord op deze vraag is “ja”, mits er RAC of CFN op je ticket staat.

Uitzondering is als je 1A/C in Bihar hebt geboekt. Uit die staat komen af en toe berichten dat eerste klas passagiers met een reservering vervolgens door lijfwachten van politici, vastgoedmagnaten, etc uit hun coupee worden geslagen.

• kataraja

Hoi Jan, mijn “all time favorit” hotel in varansi is http://www.scindhiaguesthouse.com/ schoon, betaalbaar, en waaaaanzinnig uitzicht op heel varanasi, de ganges en burning ghat!

Groet kataraja

• cornelis m

BRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

moet niet denken aan Varanasi

VIES VUIL en nooiiiiiiiiiiiit Meer

Ga lekker naar goa,maharastra,orissa,sikkim,darjeeling ,kerala,karnataka

maar NIET naar VARANASI

grjes kees m

• Jan

kataraja Schreef:

——————————————————-

> Hoi Jan, mijn “all time favorit” hotel in varansi

> is http://www.scindhiaguesthouse.com/ schoon,

> betaalbaar, en waaaaanzinnig uitzicht op heel

> varanasi, de ganges en burning ghat!

>

> Groet kataraja

Dank je wel Kataraja. Ik las dat je het laatste stuk wel een kwartier met je bagage moet lopen vanaf en naar de parkeerplaats. Wat is jouw ervaring?

Jan

• kataraja

Jan, ik ken je leeftijd en je gesteldheid niet, maar als je jong en sterk genoeg bent om je bagage te dragen zou ik zeggen geen enkel probleem. Ik raad je wel ZEER af om het te doen zonder gids van het hotel, want varansi is een groot labirint en je zal 100% zeker hopeloos verdwalen. Als je het op je eentje wilt doen dan ga per taxi or what ever, naar het MAIN GHAT en pak daar een boot naar SKINDIA GHAT, zo word je voor de deur afgezet. Trek je niets aan wat kees m zegt , varanasi is geweeeeeeldig

Kataraja