Bij Visum aanvraag, toestemming vader? Bij kind alleen reizen met moeder?

• Bvj

Hallo,

Nu heb ik eindelijk mijn reis geboekt en ga dus naar India en Nepal.

Ik ga een double entry visum aanvragen omdat we vanuit Nepal weer terug naar India gaan en van daaruit terug naar NL vliegen.

Nu reis ik alleen met mijn zoon en blijk ik schriftelijke toestemming van zijn vader nodig te hebben om dat visum te kunnen verkrijgen.

Nu is zijn vader niet in ons leven, en bestaat op papier niet eens…

Hoe gaan we hier mee om?

Kan me dit moeilijkheden gaan op leveren?

Of is het een kwestie van een verklaring ophalen bij de gemeente?

Wie weet hier iets meet over?

Ik zal zowiezo het visum bureau bellen, maar ik was erg nieuwsgierig…

Bedankt alvast weer!

Mvg.

• Shirley

Ik had dit 1,5 jaar geleden ook, moest ineens toestemming hebben van vader van 17 jarige zoon. Ze willen een briefje van vader met een handtekening en een kopie van het paspoort. Ik had gelukkig wel contact met vader, die ook meewerkte. In jouw geval, lastig!

• Bvj

Nou ik heb gister het visum bureau gebeld, en werd zo belachelijk te woord gestaan…

Ik zei: “Ik heb een vraag over het double entry visum” En kreeg toegesnauwd: “Alles is op internet te vinden”

Nou mijn vraag dus niet..

Kreeg vervolgens te horen dat ik zelf een briefje moest schrijven dat ik zelf het ouderlijk gezag heb…

Wat me niet logisch lijkt omdat iedereen dan gewoon een briefje kan schrijven, dus ook een vader die zijn kinderen ontvoerd naar Syrie bij wijze van spreken…terwijl hij geen ouderlijk gezag heeft….

Toen ik haar dat zei antwoordde ze: “Als je zelf belt en vervolgens mijn informatie in twijfel trekt, zoek je het zelf maar uit”….

Ik heb vervolgens de gemeente gebeld, en kan een verklaring krijgen dat zijn vader niet geregistreerd is, en ik zelf het ouderlijk gezag heb, en die verklaring is voldoende om een visum aan te vragen….

Met andere worden, het visumbureau geeft totaal geen relevante informatie…..

Maar wat een service zeg……

• Rob

Bvj,

Dit is een mooie weergave van jou communicatie met het visumbureau.

Maar wat wil je hier mee zeggen/bereiken op dit prikbord?

Rob

• kataraja

Rob, flauw, flauw en nog eens flauw , ga ik de hoek staan Rob,

Kataraja de schoolmeester

• Rob

Katjaraja,

Bloedserieus bedoeld.

Rob

• Abv

Rob,

Niets, was gewoon overdonderd door haar botte reactie en foutieve informatie.

En dus als antwoord op mijn eigen vraag

• Sundri

Dit is nou een typisch voorbeeld van hoe het meestal gaat. Ook ik moet alles zelf uitzoeken. De informatie op officiële websites van b.v. Indiase ambassade, Indiase ministeries, enz. is beperkt. Zelfs als je een vraag stelt aan de personen, die er werken, klopt de informatie vaak niet en blijk je afhankelijk van de welwillendheid van de autoriteiten. Bij de Indiase ambassade en hier in India bij het Foreigners Registration Office in Delhi heb ik hetzelfde ervaren. Pas na uitleg over mijn familievisumaanvraag bij de Indiase ambassade kreeg ik die nog dezelfde dag (terwijl ze me aanvankelijk wegstuurden, omdat ik minder dan een maand terug was uit India (ze gingen gewoon van dezelfde regels uit als voor een toeristenvisum, terwijl die niet van toepassing zijn voor een familievisum) Gelukkig was ik niet zo naïef om naar huis te gaan, maar aan te dringen op een interview. Ook pas nadat we zelf een autoriteit hadden ingeschakeld vonden we uit hoe het nu werkelijk gaat met de aanvraag voor een PIO in India.

BVJ, ik denk dat je heel verstandig hebt gehandeld door zelf te bedenken waar autoriteiten om zouden kunnen vragen als je kind alleen met jou reist. Zorg vooral dat je documenten op orde zijn en dan komt het wel goed. Bedenk tevens, dat de visumbureaus niets, maar dan ook niets weten. Ze zijn niet meer dan een outsourcingbureau. Ook zij zijn afhankelijk van de “grillen” van de Indiase autoriteiten.

• Shirley

Ik was dus wel zo naief om terug naar huis te gaan en mijn ex te bellen om een briefje te schrijven voor toestemming en een kopie van zijn paspoort en moest de volgende dag terug naar Den Haag om alsnog mijn visa op te halen.

• Unity

You're the one with the barnis here. I'm watching for your posts.