malariapillen nodig?

• quiwiwi

Wij vertrekken volgende maand naar Chennai, cochin (backwaters) en goa.

De arts van de reiskliniek zegt dat het niet nodig is, de kinderarts zegt dat het wel nodig is…

Dus dubbel advies… wat doen jullie?

• kataraja

Hoi quiwiwi, dat zijn moeilijke vragen. De uiteindelijke beslissing ligt bij jou zelf. Maar persoonlijk denk ik dat de arts van de reiskliniek, een betere kijk op de zaken heeft dan jullie kinderarts dat heeft. Zelf heb ik nog nooit anti malaria geslikt en ik woon al 9 jaar in malariagebieden en kan je zeggen dat ik pas een paar keer mensen heb gezien met malaria, wat natuurlijk niet wegneemt dat het bestaat!! Maar los van dat komt er in India geen dodelijke vorm van malaria voor. Maar nogmaals quiwiwi de uit eindelijke beslissing ligt bij jou, en als ik met kinderen zou reizen zou ik ook niet weten wat ik zou doen.

Veel wijsheid toegewenst, Kataraja.

• johan

voor zuid india niet nodig

• VideJo

Inderdaad niet nodig. Punt.

• Sundri

Niet nodig zou ik niet zeggen. Wel, dat ik er de eerste en enige keer, dat ik pillen gebruikte, er doodziek van werd. Overgeven in diarree een dag of 2, dan een paar dagen niet, vervolgens weer hetzelfde liedje en dat ging toen ik thuiskwam door, tot ik besloot om vervroegd te stoppen met de pillen en toen had ik nergens last meer van. Ik reis sinds ruim 11 jaar naar India (in totaal 20 keer met reisperiodes van 3 weken tot 2 maanden in alle verschillende tijden van het jaar), heb zeer veel uithoeken van India gezien, waaronder Goa. Ben zelf nog nooit ziek geworden en wel degelijk regelmatig door muggen gestoken, hoewel ik er veel aan doe om dat te voorkomen. Meestal word je ‘s avonds in je voeten gestoken als je ergens zit te eten en niet op je kamer, waar ik gewoonlijk m’n fan gebruik, die de muggen wegjaagt. Zoals Kataraja al zegt, is de vorm van malaria in India niet dodelijk. Zou je toch griepachtige verschijnselen krijgen, dan raad ik je aan direct een dokter te raadplegen. Ze kunnen testen of je malaria of iets anders hebt. En zij kunnen je direct behandelen. Een broer van een Indiase vriend kreeg malaria en was er na behandeling al na een week van af; hij was alleen enige tijd wat meer moe dan gewoonlijk, omdat malaria je rode bloedlichaampjes aantast, wat enige tijd tot bloedarmoede leidt.

• kataraja

Johan en Jo, uit jullie reactie zou je kunnen opmaken dat malaria niet voorkomt in zuid India, maar malaria komt pertinent wel voor in zuid India. Malaria is best een serieuze aangelegenheid die je lever behoorlijk beschadigen kan. Ook ik heb nog nooit anti malaria pillen gebruikt, maar dat is mijn beslissing, en het is aan quiwiwi of ze deze pilletjes gebruikt. Maar om gewoon te roepen niet nodig punt uit, vind ik onverantwoord. Ga maar googlen en je ziet dat er alleen in de himalaya gebieden geen malaria voorkomt.

• VideJo

Volgens de GG&GD heb je voor het zuiden van India geen malariapillen nodig. En die GG&GD is altijd heel erg voorzichtig.

• kataraja

Hoi Jo, ik wil even wijzen op de site van de regering van tamil nadu “Health & familie welfare department, gouverment of tamil nadu”. Volgens hun is er wel terdege malaria in Tamil Nadu.

http://www.tnhealth.org/dphdbmal.htm

Nogmaal iedereen moet die beslissing zelf nemen maar doe nou niet of het probleem niet bestaat!!

• quiwiwi

Op de site van buitenlandse zaken (België) staat dan dit weer:

"In alle gebieden in India, lager gelegen dan 2000 meter, komt malaria voor (1,5 mio gevallen of 0,015% van de bevolking in 2007). Zowat 50% hiervan zijn vormen van de meest dodelijke variante, de cerebrale malaria of plasmodium falciparum. In India vallen jaarlijks meer dan 1000 dodelijke slachtoffers, het merendeel in de oostelijke en centraal gelegen deelstaten Assam, Meghalaya, Orissa, West-Bengalen en Maharastra.

Het is dan ook ten stelligste aan te raden om in die gebieden onder een muggennet te slapen, een muggenwerend product met DEET te gebruiken en een profylactisch middel in te nemen, ook voor korte verblijven. In functie van uw algemene gezondheidstoestand, zal uw arts voor het afreizen u de meest aangewezen behandeling voorschrijven."

We reizen met 2 kinderen (5 en 3 jaar).

• johan

Ja, malaria zal best voorkomen in zuid India. (volgens mij ook rondom Schiphol) Wat te denken van rabiës. Een vriend van mij is daar vorige week aan gestorven, en de zelfde dag begraven want hij was geen hindoe. En er is hier regelmatig een uitbraak van Dengue. Veroorzaakt door een mug die zich in stilstaand water ophoudt. Vorig jaar hier een uitbraak van Cholera. Door vervuild water. Vissermannen hadden in de stroom opwaarts dode vissen gedumpt. in een nauwelijks stromend water waar de dorpelingen honderd meter verderop daar een bad namen. Filariasis (krijg je oedeem van in je benen) is waar elk jaar aan elke inwoner gratis medicijnen ter voorkoming worden verstrekt (van deur tot deur) , chicken Gunya ook veroorzaakt door een mug. Een zeer slome mug die in zijn leven maar 100 meter vliegt maar zijn steek is doeltreffend een honderd procent score waardoor hier hele dorpen ziek zijn geworden. (Je spieren raken min of meer verlamd) een infectie hier opgelopen wordt al snel een drama door de hitte vermenigvuldigen de bacteriën zich in no time. En dan heb ik het nog niet over alle gevaren die jullie mij hebben gegeven naar aanleiding van het rabiës verhaal. Als je malariapillen wilt slikken ga vooral je gang. Ik ben daar in Indonesië. een beetje van gaan doordraaien (Lariam) kreeg elke nacht nachtmerries die niet ophielden toen ik wakker werd. De kans dat je hier een kokosnoot op je kop krijgt is ook niet klein maar om telkens met een helm op te lopen lijkt me een beetje een raar gezicht

De kranten hier geven voldoende informatie als zich ergens een uitbraak voordoet. en mijn advies is als je iets krijgt al is het maar een klein wondje hou het goed in de gaten en als het niet snel geneest ga naar een dokter of naar een ziekenhuis. Mijn tweede advies is, check op internet de medicijnen die je krijgt voorgeschreven. India'se dokters geven je vaak zware medicijnen die niet altijd nodig zijn. Ik had vorige maand last van mijn rug en kreeg de Indiase variant van prozac voorgeschreven. (word je overigens heel relaxed van en het koste 3 rupiah voor 1 capsule) toch maar niet genomen.

Mijn derde advies, drink niet de indiase varianten van sterke drank zoals rum, wodka en dergelijke. Lekker ‘s avonds maar ’s morgens word je als dood wakker.