Gewoon, uit nieuwsgierigheid :)

• Abv

Hallo,

Ik ben erg nieuwsgierig of de mensen die mij alle goede tips op dit prikbord hebben gegeven, ook in India wonen, en zoja, wat ze er dan doen? Of waarom ze er zo vaak komen in het geval ze in NL wonen…

Werk / studie / rondreizen?

Gewoon, puur uit nieuwsgierigheid… :)

Mvg

• kataraja

Hoi Abv, wij wonen niet in india, maar we hebben er 2 jaar“gewoont” maar op visa gebied werd het ons steeds moeilijker gemaakt om er permanent te verblijven. Natuurlijk zijn er wegen om het semi iligaal te doen maar dat zinde ons niet meer, dus 7 jaar geleden hebben we India veruild voor thailand, wat ons ook goed bevalt. Maar ik denk als er zoiets zoals een resident visa of dergelijks komt dat wij weer terug naar india gaan om de rest van ons leven daar te blijven.

Als er iemand een oplossing weet, alle tips zijn zijn welkom.

Groet Kataraja, de wereldburger, cheeseburger, hamburger enz enz

• Rob

Kataraja,

Dat jij in Thailand woont wisten de vaste prikkers al wel.

Maar wat doe je daar eigenlijk (en daarvoor in India)?

Jullie zijn toch nog niet gepensioneerd?

Daar ben ik zelf nieuwsgierig naar, met name hoe dat financieel gaat.

Rob

• Rob

Abv,

Ik woon niet in India, fantaseer daar wel eens over.

Mijn eerste keer naar India was in 1994 met een Djoser-groepsreis, 26 dagen India / Nepal.

De tweede keer met Djoser 26 dagen Zuid-India.

De derde keer ben ik in m'n eentje op de bonnefooi naar Delhi gevlogen.

Ik had alleen voor een paar dagen hotel Broadway gereserveerd, te dure eenpersoonskamer zonder ramen.

Bij Connaught Place werd ik op straat aangesproken door iemand van een travel agency die mij een rondreis met auto en chauffeur door Rajasthan aanboodt.

Was best een beetje prijzig, maar paste in mijn budget.

Hij boodt mij ook een alternatief voor mijn hotel aan: een family house.

De volgende dag ben ik verkast naar zijn woning om na te denken over zijn touraanbod.

Dat heb ik gedaan en is mij prima bevallen.

Veertiendagen Rajasthan verlengd met negen dagen Nainital en omgeving.

De chaufffeur heette Rattan, een zeer eigenwijs jonkie van 22 jaar.

De vier opvolgende jaren ben ik ook naar India geweest, steeds met dezelfde auto en chauffeur rondgetourd.

Bij aankomst en vertrek logeerde ik bij het travel agency thuis.

Van goedkope hotels in Paharganj had ik nog nooit gehoord, kende helemaal geen hotels in Delhi

Rattan was getrouwd, inmiddels waren er drie kindjes geboren.

Het travel agency was eigenaar van de auto, die werd toen gestolen.

Rattan zat maandenlang zonder werk, kon zijn gezin nauwelijks onderhouden.

Ik heb hem toen financieel geholpen met een lening om een eigen auto aan te schaffen.

En ben een website begonnen voor bemiddeling voor auto met chauffeur in India.

Na een lange aanloopperiode loopt dat al jaren vrij goed.

Niet alleen voor hem, maar ook voor zijn collega's in zijn ‘friendscircle’.

Om een lang verhaal kort te maken:

Inmiddels ben ik 14 keer een maand in India geweest, de laatste keer in Gujarat (en Diu).

Wat ik zelf lekker vind in India is de saunahitte en de regenbuien.

De afwisseling tussen woestijn, bergen en strand.

Grote steden, kleine dorpjes.

En de complete, ogenschijnlijke chaos.

Rob

• VideJo

Vier keer geweest. Alle keren in een groep.

1) Noord India en Nepal,

2) Rajastan,

3) Centraal India,

4) Zuid India.

Laatste keer, in nov 2010, liep ik in Mumbai langs het water weg van het Taj Mahal hotel, toen ik fluisterend wed toegesproken door een jonge man. Of ik trek had in Hash. Ik heb hem toen maar verteld, dat ik daar in mijn eigen land, Nederland, makkelijker aan kan komen dan daar in Mumbai.

Wat een vooruitgang hebben wij toch gemaakt, nietwaar?!

• Ineke M

Net als Rob ooit begonnen met 5 weken India/Nepal met Djoser (1996). Daarna nog een aantal rondreizen in vooral Noord India (Rajasthan en Himachel Pradesh) en een keer in Zuid India.

Vijf jaar geleden samen met mijn dochter een groothandel in tassen (voornamelijk eigen ontwerp) en sjaal gestart. Sinds die tijd kom ik eigenlijk ieder jaar wel 3 a 4 keer in India (Delhi & Pushkar). In januari en juli voor de inkoop, vaak maart/april nog (dit jaar niet) en in oktober meestal met mijn man op vakantie.

India blijft voor mij fascinerend; de chaos, die misschien wel minder chaos is dan het voor ons lijkt, de mensen, de kleuren en alles wat erbij hoort.

Ineke

• Mr Bojangles

Ik wilde destijds na de tsunami ter plekke zelf wat gaan doen. Op Sri Lanka. Op internet geprobeerd om een reisgenoot te vinden totdat 1 van die mensen zei: “Die tsunami-slachtoffers worden nou door de hele wereld al geholpen. In India wonen honderden miljoenen mensen die hulp goed kunnen gebruiken en die helemaal niet geholpen worden.”

Daar vond ik wat in zitten, dus ik ben sindsdien naar India gegaan. (Rajasthan) Veel geld kwijtgeraakt, met te weinig effect. Afgelopen jaar had ik eigenlijk de moed opgegeven, maar ik ga in maart toch maar weer terug. Alleen zeer kritisch nou met geld weggeven, alleen de schoolkosten voor een aantal kinderen blijf ik sowieso betalen, zolang ze naar school blijven gaan.

Mijn belevenissen zijn te vinden op: http://vakantie.hopto.org/

mocht je gaan lezen: gebruik het “Main menu” aan de linkerkant om te navigeren. verhalen en foto's zijn gesplitst. (sorry, heb de site niet zelf gebouwd) voor de verhalen uiteraard “Reisverhalen” en ik zou aanraden om ze chronologisch te lezen. ;-) Klik op de titels, niet op de datums.

(foto's: alle foto's zijn redelijk te openen behalve die van Bombay en the Wedding. die heb ik met een te grote resolutie genomen. Bombay per vergissing, maar de bruiloft om de kleding goed in beeld te kunnen krijgen.)

Voor wie gaat kijken: grote kans dat jullie daarna mensen gaan herkennen, bijv. die juffrouw in Udaipur die naast de (echte) German Bakery die spulletjes zit te verkopen. (India 2009, -vervolg - pagina2) Of de Bhopa's in Jaisalmer.

• kataraja

Robert, uber geld spricht man nicht - geld hat man!!!

Grusse aus thailand Kataraja.

• johan

Vanwege mijn werk ben ik vrij in de winterperiode (doe iets met rehabilitatie projecten voor een instelling voor jeugdzorg) Na het stoppen van mijn relatie ben ik in deze periode gaan reizen.(alleen) in 1993 via Nepal voor het eerst in India (Varanassi ) terecht gekomen en was gelijk verknocht. Vanaf 1993 tot 2001 ben ik telkens voor vijf maanden als backpacker door India gegaan . Van noord naar zuid en van oost naar west. vanaf 2001 huur ik een huis in het zuiden van India (Kerala) en zit daar op mijn veranda te genieten van alles wat om mij heen gebeurd. Daar zit ik nu ook, in Maart ga ik terug en start ik weer met werken.

• kataraja

Rob, apropos vaste prikkers waar is shirley eigenlijk gebleven???

Groet Kataraja de bezorgde.