Rabbiës en temperatuur December?

• Theo

Rob Schreef:

——————————————————-

> Theo.

>

> Het klopt dat die beesten meestal bang zijn voor

> mensen en op afstand blijven.

> Maar besmette dieren kunnen hun schuwheid

> verliezen.

Dat is me bekend, Rob, en daaron schrijf ik: Wordt je onverhoeds toch gebeten

> Er zijn ook beesten die drager zijn en geen

> verdachte symptomen vertonen.

> Dus altijd opletten.

Ja ook de huisdieren die niet ingeent zijn, aldaar.

Schei uit ik ben huiverig als de pest (als de rabies :D) voor al die beesten.

>

> Risico loop je het meest bij trekkings /

> fietstochten door het platteland, zo heb ik ergens

> gelezen.

Ja, vooral via contact met wilde dieren kome er weer uitbraken, doch ook in de steden is 't nog vaak raak.

> Wordt je gebeten dat is het advies om direct de

> wond te ontsmetten.

Zou ik altijd doen, ja! :)

> En binnen 24 uur naar een ziekenhuis te gaan voor

> antistioffen / inentingen.

Zo spoedig mogelijk, zeker binnen 24 uur.

>

> Heb je eenmaal rabies dan is genezing niet meer

> mogelijk.

Yep.

>

> Rob

>

> ps zelf ben ik ook nog nooit gebeten in 14 keer

> een maand India

Houwe zo, ga ik ook doen! :D;)

• Sundri

Een paar dagen geleden wilde ik al antwoorden, maar er ging iets mis. Dus nu ga ik even in de op de temperatuur in Delhi. Ik ben hier sinds 7 januari vorige week, dus ik spreek uit persoonlijke ervaring. Het was verrot koud tot 3 dagen geleden. De temperatuur was overdag en ‘s nachts circa 5 graden, er kwam stoom uit m’n mond. Geen vorst, dat is echt onzin, maar het voelde erg koud, vooral omdat hier meest geen verwarming is. In plaats van in m'n fraaie Indiase jurken zit ik nu ‘s avonds nog steeds in m’n spijkerbroek en fleecevest. Was ik vorige week blij, dat ik na NL m'n muts en fleecewantjes nog niet had weggegooid. Nu is het echter niet meer zo koud hier in Delhi. De temperatuur is ‘s nachts circa 9 graden en overdag 19 graden. Het nieuws hier schreef over een extreme koudeperiode, die 30 jaar geleden voor het laatst is voorgekomen. De huidige temperatuur is een normale wintertemperatuur voor december en januari. Maar let vooral op mist, is er mist, dan is het overdag net zo koud als ’s nachts, dat mocht ik in deze periode al eerder ervaren.

T.a.v. rabiës: je kunt wel degelijk gebeten worden, maar de kans is niet zo heel groot. In de 20 keer dat ik in India was, ben ik 1 x door een straathond gebeten. Van achteren in m'n kuiten, ik zag het beest niet eens aankomen. Ik heb me direct naar een ziekenhuis laten transporteren, waar ik werd ingeënt. Een paar dagen later kreeg ik een 2e inenting. Daarna niet meer. Ze hadden me niet geïnformeerd, maar in totaal zijn 5 intentingen nodig. Verder heb ik op advies van het ziekenhuis m'n wond uitgewassen met dettolzeep en vervolgens gedesinfecteerd.

• Ineke M

Hoi Sundri,

Bedankt voor het antwoord en gelukkig dat het nu warmer is in Delhi….! Ik vlieg morgen naar Delhi en weet hoe koud het er kan zijn. De huizen worden niet meer warm. Waar ik thuis zelfs in de winter met de ramen open slaap heb ik in Pushkar wel eens met een extra deken in bed geslapen, omdat het te koud was om op de lakens te liggen. Gevoelstemp. is gewoon veel kouder.

groetjes,

Ineke