Rabbiës en temperatuur December?

• Abv

Hallo,

N.a.v. van onderstaande berichten begrijp ik dat een beet van een hond / vleermuis / aap (wel of niet besmet met Rabbiës) geen uitzondering is in India?

Ook als je je niet inlaat met ze wat betreft aaien / voeren / benaderen?

Komt dit regelmatig voor?

In welke plaats of situatie komt dit het meeste voor?

En dan de 2e vraag, aangezien ik toch in December ga, wat is de temperatuur ongeveer?

Ik lees veel uiteenlopende bevindingen en informatie…

Mijn route bestaat uit:

Delhi

Jaisalmer

Jodhpur

Udaipur

Varanasi

Kathmandu

Chitwan nationaal park

Bedankt weer!

Mvg

• erik

Ik ben in een maand of 14 India nog nooit gebeten door iets wat groter is dan een mug, er heeft ook nooit een beest geprobeerd dat te doen.

Overdag is het meestal lekker, ook in de winter, maar je weet het nooit. Ik ben in december van Bikaner en Jaisalmer gereden en het regende de hele dag en was een graad of 15. In Delhi is het momenteel ver onder het vriespunt 's nachts.

Kathmandu is het 's avonds zeker koel tot koud, maar daar kan je voor een habbekrats heerlijke kleren kopen :) Hele “echte” North Face fleece voor 5 euro :)

• Ineke M

Stond hier in de krant dat het in Delhi min 8 graden was. Volgens de weersberichten (Wunderground) was het toen 8 gr boven nul (laagste temp. +4 geloof ik).

Dit soort verschillen zie ik ieder jaar weer. Ligt dat nu aan onze berichtgeving (kennelijk kunnen wij er niet bij dat er mensen doodgaan zolang het nog boven nul is, of zit Wunderground er zo ver naast??

Ik ben in jan. altijd in Delhi/Pushkar en weet wel dat het van hieruit altijd nog lekker warm lijkt, maar het daar veel kouder lijkt. Heeft te maken met het feit dat alles erop gericht is om de wind binnen te laten en de zon buiten waardoor de huizen overdag niet opwarmen. Zo'n plaatje met een zonnetje met 22gr/8 gr ziet er goed uit, maar in werkelijkheid is het vooral tussen 12-14 uur erg lekker en na 16 uur alweer koud.

Ineke

• kataraja

Abv bij “weather underground” kan je tot 5 jaar terug kijken hoe het weer was, zo kan je je een beeld vormen hoe het weer in de toekomst zal zijn!

Groet kataraja pelleboer.

• KeesS

In Amberfort werd ik een keer achtergelopen door een aap omdat ik een ijsje in mijn hand had. Ik heb het toen maar naar hem gegooid en met het ijsje was hij verdwenen.

In Kathmandu zaten we een keer bij Pahupatinath te kijken toen er een grote groep apen van iets schrok en er vandoor ging. Ze gebruikten ons als een soort springplank om weg te komen. Het blijven wilde beesten. Maar als je afstand houdt doen ze niets, hetzelfde met honden het blijft uitkijken. Vleermuizen weet ik niet, ik ze wel gezien in Bundi, maar toen sliepen ze allemaal.

• Theo

In alle jaren heb ik duizenden straathonden en apen in m'n buurt gehad, doch nooit gebeten.

Dat hang vooral van jezelf af, blijf op afstand en zij zijn bang van jou.

wordt je onverhoed toch gebeten, door welke van die zoogdieren dan ook, direct ff een prik halen in een ziekhuis in de buurt!

Wil je je vooraf laten inenten hier in NL, dat kan ook, doch dat kost hier wel een mega bedrag….

• Rob

Theo.

Het klopt dat die beesten meestal bang zijn voor mensen en op afstand blijven.

Maar besmette dieren kunnen hun schuwheid verliezen.

Er zijn ook beesten die drager zijn en geen verdachte symptomen vertonen.

Dus altijd opletten.

Risico loop je het meest bij trekkings / fietstochten door het platteland, zo heb ik ergens gelezen.

Wordt je gebeten dat is het advies om direct de wond te ontsmetten.

En binnen 24 uur naar een ziekenhuis te gaan voor antistioffen / inentingen.

Heb je eenmaal rabies dan is genezing niet meer mogelijk.

Rob

ps zelf ben ik ook nog nooit gebeten in 14 keer een maand India

• erik

Pelleboer…. je bent al lang uit Nederland :):)

• Rob

Beste Kees,

Eet jij ijsjes in India?

Dat wordt toch altijd afgeraden.

Die apen die jou als springplank gebruikten doen mij denken aan de lokale trein in Mumbai.

Als je daar mee reist zit/sta je in een soort sardineblikje.

Als je uit moet stappen vraag je aan degene voor je of die ook uit moet stappen.

Dan zet je je handen op zijn schouders en in polonaise ga je de trein uit.

Mensen die een lange rit moeten maken gaan overal op de grond zitten, blokkeren soms de uitgang.

Dan kun je hun schouders gebruiken als springplankje.

Rob

• erik

Zo, de diascanner doet het weer.

Jaisalmer in januari :)