Route in zicht :)

• Abv

Hallo,

Na een paar goede tips van jullie heb ik eindelijk een route uit laten stippelen bij een reisorganisatie.

Alles met prive vervoer, binnenlandse vluchten en 1 keer de nachttrein vanuit Delhi naar Jaisalmer.

De reis heb ik verlengd van 16 naar 18 dagen, en 2 bestemingen er uit gelaten, zodat er wat meer speling is.

De definitieve route zet ik er binnenkort op.

Nu is mijn vraag, hoe is het met de nachttreinen gesteld?

Ik reis dan met mijn zoon van 8 in de eerste klasse.

Is dit redelijk? Is er iets te zeggen over de veligheid?

Als ik sommige reisverhalen moet geloven wordt er zo nu en dan redelijk wat gestolen, afgetroggeld, of aangerand.. of zijn dat spookverhalen en heeft het te maken met je eigen instelling?

Ook word ik gewaarschuwd voor alle mogelijke ziektes die er bestaan in India en Nepal…

Nu ben ik te nuchter om daar bang van te worden, maar toch zou ik graag willen weten waar we echt rekening mee moeten houden, behalve geen loslopende dieren aaien, geen kraanwater drinken en met vlees oppassen….

Bedankt weer.

Mvg

• Khan

Abv Schreef:

——————————————————-

>> Ik reis dan met mijn zoon van 8 in de eerste

> klasse.

> Is dit redelijk? Is er iets te zeggen over de

> veligheid?

Ik neem aan dat je 1A/C bedoelt?

De meest luxe klasse in india, ook de enige waarbij je een afsluitbare cabine hebt.

http://www.seat61.com/India.htm

• Abv

Hallo Khan,

Daar ga ik wel van uit, maar dat kon ik nog niet opmaken uit het voorlopige schema…

Dit is alles wat ik heb:

Delhi - Jaisalmer Dli Jsm Express (1815 / 1130+ 1) transfer / trein

Trein 1ste klasse

• Mr Bojangles

Ik denk dat het met de veiligheid wel meevalt, maar neem een kettink(kje)met hangslot mee om je bagage in de trein ergens aan vast te maken. Je zult tenslotte een keer naar de wc moeten…

stelen: ja. aftroggelen: ze doen hun best. aanranden: vrijwel niet. mochten de dames op deze site een andere mening hebben dan horen we dat wel. ;-)

Die ziektes, zal wel. Maar merk je vermoedelijk ook weinig van, alleen het eten:

zorg ervoor dat je altijd flessenwater bij je hebt. En met geen kraanwater drinken ben je er niet. Want waarmee wassen ze de borden en de groenten? precies. En hoe poets jij jouw tanden? wordt ook vaak vergeten. Overigens is de kwaliteit van het water de laatste jaren wel danig verbeterd. Ik drink nu telkens lokaal een beetje, dan wen ik op den duur hopelijk vanzelf aan de bacterien.

Dus reken er maar op dat je ergens een keer minimaal aan de diarree raakt. Mocht je erger ziek worden: slik niet eigen meegebrachte medicijnen maar ga onmiddellijk (of laat komen, hotelpersoneel regelt dat wel voor je) naar een lokale dokter. Die behandelen dit uiteraard vrijwel dagelijks, en hun medicijnen werken echt onmiddellijk. De medicijnen kosten vrijwel niks, de dokter de 1e keer wellicht 300 roepies, daarna zou hij voor vervolgconsulten niks meer mogen vragen.

Vlees: levensgevaarlijk. Hooguit eten in erg duur uitziende restaurants waar veel aanloop is. Overigens is het vegetarische eten daar zo gevarieerd dat je het vlees waarschijnlijk niet mist.

Voorbeeldje: mijn vriendin wilde vlees. Ik dus mee naar “de slager”. We stappen bij de kapper naar binnen, vloer vol haar en 4 meter verder op dezelfde vloer zit de slager met een soort molensteen voor hem op de grond. Om hem heen wat vlees. Wat je wilt hebben wordt op die steen even in het juiste formaat gehakt. ‘t was ’s middags een uur of 4, 35 graden en hij zat daar dus de hele dag met dat vlees.

Absoluut geen dieren aaien! Afgezien van het gezondheidsrisico weet je het nooit wat die hond of koe gaat doen. Ik heb regelmatig koeien ineens dol zien worden en dan wil je niet in de buurt zijn. Of als een hond bijt kun je meteen een tetanusspuit gaan halen.

O ja, oordopjes zijn wel handig. Indiers moeten nl herrie om zich heen hebben. No herrie no happy.

En 2 zeer goede restaurants in Jaisalmer: Monica bij mij met stip en afstand op nummer 1, makkelijk te vinden. Loop de laatste poort van het fort uit, rechtdoor dat straatje in, dan meteen ergens aan de rechterkant, na 3 winkels of zo, maar is alleen een trap omhoog. Ze zitten op de 1e verdieping, vanaf het plein/de straat is dat beter te zien dan de ingang. En ontzettend aardig personeel.

en 2: vraag een riksja naar “desert boy honey” (wordt iets anders geschreven, geloof dhoni). erg gezellig, grote keus. Heb daar de lekkerste pizza ooit op. (ik kan zelf niet zo goed tegen die Indiase kruiden)

Boven de bank of Baroda zit wel een heel bekend restaurant, maar ikzelf ben er niet weg van. ben de naam effe kwijt. O ja, Trio restaurant.

• Ineke M

Helemaal mee eens!!!! Trio en Monica zijn ook mijn favorieten

De meningen zijn verdeeld, maar ik heb nooit problemen gehad in India met mannen (zie ook voorgaande topics). Vind het een prettig land om als vrouw alleen te reizen. Ik pas mijn kleding wel aan, dus ik loop niet in hemdjes en korte rokjes.

Zelf eet ik geen vlees in India, ook niet in de betere restaurants (oke, heel soms in Metropolis!). Water is de grootste besmettingsbron. Ik zou je niet aanraden om met kleine beetjes je weerstand op te bouwen. Alleen als je er vaker komt dan heeft dat zin. Zelf heb ik dat wel gedaan en ben de afgelopen jaren niet meer ziek geweest in India. Besef ook dat Indiers ook geen kraanwater drinken!

Mocht je toch ziek worden, dan inderdaad meteen naar de dokter (zeker als je met een kind reist wil je geen dagen plat liggen). Een tip die ik van een oudere man kreeg: als je last krijgt van je darmen yoghurt en citroensap eten. Ben een tijd geleden met een vriendin in India geweest en bij haar hielp het perfect.

Tja, en dat dieren aaien…… Mag echt niet, maar in hoeverre houdt een kind zich hieraan? Ik zou hem dan ook vooral op het hart drukken om zijn handen te wassen (of dettoldoekjes meenemen) en niet in zijn ogen te wrijven. Dat laatste is belangrijk weet ik uit ondervinding. Ben 15 jaar geleden enorm ziek geweest (toen ik al 3 maanden thuis was) van een bacterie die via je traanbuis naar binnenkomt.

groetjes,

Ineke

• VideJo

Nog één conventie in India, die niet genoemd is.

Het rioleringssysteem is er niet op berekend, dat je toiletpapier doorspoelt. Dat gooi je in een mand, die naast het toilet staat.

Of je doet als de mensen ter plaatse: je gebruikt water.

• froukje

*spoel ook je mond na het tandenpoetsen met fleswater.

*eet geen sla,alleen gekookt eten en het vlees zul je er echt niet missen of je moet echt een grote vleeseter zijn.

*krijg je al een keer een bord of glas voor je waar de waterdruppels nog op zitten,dan kun je dat even droog vegen.

*gebruik desinfecterende gel,voor je handen,voordat je iets in je mond stopt.

*koop daar of neem mee:een grote sjaal(dun)overal voor te gebruiken.Om jezelf iets meer te bedekken,om in de trein een kleine (rug)tas mee vast te knopen.

*en de tip van Mr.Bojangles over de ketting,heel handig.

Je zult zien dat al dit soort dingen in India vanzelf gaan.

Ik heb de treinreis voor geen goud willen missen.

En de rest trouwens ook niet.

Veel plezier met voorbereiden.

• kataraja

Froukje met alle respect, als ik zo moest reizen zoals jij in de eerste 4 regels aangeeft, dan zou mij dat heel veel reisplezier ontnemen, beetje paranoia. Ziek word je toch ondanks je maatregels.

Groet kataraja, de rauwe bief tartaar eter (sasanka pondi).

• erik

Ik maak me ook nooit zorgen en eet bijna alles. Maar als ik mijn kind mee zou nemen zou ik er vermoedelijk anders over denken.

• froukje

zoals ik al aangaf:die dingen gaan vanzelf.Het heeft mij totaal geen reisplezier ontnomen en ik was/ben er ook niet paranoia van geworden.Het is maar hoe je er zelf in gaat staan.

Als je bijvoorbaat al gaat denken:oh,dit,oh dat,ja,dan kan ik me voorstellen dat je paranoia wordt.Moet je vlg.mij ook niet naar India gaan.Ik ken mensen die daarom niet naar India gaan,omdat ze denken,dat ze overal om moeten denken en bij voorbaat al ziek worden.

Er gewoon een beetje om denken en er luchtig mee omgaan.