Moesson in Juli / Augustus Rajastan / Noord India/Nepal

• Abv

Hallo,

Na een aantal goede adviezen en wat verdere informatie gelezen te heben, kan ik er van uit gaan dat de route die ik in 16 dagen wil doen, niet realistisch is voor mijn wensen en reistijd.

Daarom denk ik erover evt naar Augustus te kijken, dan kan ik 3 ipv 2 weken weg…

De vraag is dan, Hoe zit het met de moesson?

Ik begrijp dat Juni en Juli het ergst zijn.. Maar geld dat ook voor mijn route?

Stel dat ik de 2e week van Juli t/m de 1e week van Augustus ga, naar onderstaande route…

Is dat redelijk qua temperatuur en regenval?

Ik reis met een zoon van dan bijna 8

Ik denk aan een privechaufferu en evt binnenlandse vluchten…

Aankomst Delhi

Jaisalmer

Udaipur

Pushkar

Agra (hoeft niet perse)

Varanasi

Chitwan nationaal park

Kathmandu - terugvlucht Amsterdam

( + evt tussenplaatsen voor overnachtingen om de reistijd te breken)

Alvast bedabkt weer voor jullie adviezen.

Mvg

• Rob

Abv,

De moesson valt meestal wel mee, maar juni / juli is hot,hot,hot in Rajasthan.

Het weer is onvoorspelbaar, in augustus kan het behoorlijk regenen.

Vorig jaar (inmiddels) stond een deel van Delhi helemaal onder water.

Vreselijk veel wateroverlast in alle delen van India.

Drie weken is royaal voor Rajasthan, dan kun je Haridwar / Rishikesh ook inlassen.

Varanasi / Nepal moet je dan maar uit je hoofd zetten.

Of je moet mijn eerdere suggestie overnemen:

Delhi > Jaipur > Agra > Orccha > Khajuraho > Varanasi > Nepal.

Rob

• KeesM

de laatste jaren viel er bijna geen regen in het gebied Jodhpur-Jaisalmer.

Dit jaar echter heeft het in Jaisalmer geregend t/m november. (de overstromingen in Pakistan gezien? Jaisalmer is de eerstvolgende stad in Indisa, ligt daar dus niet zover vandaan.)

Udaipur om en om, in 2005 stond het meer droog, 2006/07 liep het over, vorig jaar kreeg ik opnieuw foto's van een halfleeg meer, maar nu weer overvol.

Normaal gesproken houdt het regenseizoen op eind augustus. Qua temperatuur is het echter niet aan te bevelen. Ik ben enkele malen in september daar geweest, dat is echt niet om uit te houden. Laat staan dat je nog eerder gaat.

Overigens, een vlucht Delhi-Jodhpur is niet al te duur, en je bent dan wel in 1 uur daar. is mogelijk een behoorlijke tijdwinst. Vervolgens per auto van Jodhpur naar Jaisalmer, zal een uur of 6 gaan duren, de weg is net vernieuwd.

Mocht een vlucht naar Jodhpur redelijk aansluiten, zou je daar 1 dag kunnen blijven om uit te rusten en het fort te bezoeken. Zoek het eens op op internet, het is niet te geloven hoe groot/indrukwekkend dat is.

• Ineke M

Nog een aanvulling over de temp. Kees zegt dat het in september niet om uit te houden is ‘dus laat staan daarvoor’.

Dat klopt niet. In augustus is het door de moesson juist wat koeler dan in september. Wel heel benauwd door de hoge luchtvochtigheid. Ik ben ieder jaar in juli/aug in Rajasthan. In juli vind ik het persoonlijk vaak te broeierig. Afgelopen jaar was de moesson laat en was het in juli nog boven de 40 gr. met een hoge luchtvochtigheid. In aug. heb ik dat soort temp. nog niet meegemaakt.

Als ik een keuze heb uit juli, aug en sept. zou ik juist voor aug. gaan.

Ineke

• erik

Als de moesson laat is is ongeveer alles in Chitwan gesloten (zeker in Sauraha, waar de meeste lodges zijn). De weg naar Kathmandu kan te maken krijgen met serieuze aardverschuivingen en dan wordt het een hele lange trip…. In dat geval is de vlucht Varanasi-Kathmandu en Chitwan maar even vergeten de beste optie.

• KeesM

O, dank je. Goed om te weten. Ik wilde altijd al eens een keer in de regentijd gaan om te kijken hoe het er dan uitziet. Dat is dus het overwegen waard.

• Rob

Nog een tweede reactie:

Ik ben voornamelijk rondom juli in India geweest, het is dan behoorlijk heet.

In (eind) augustus is het al een stuk aangenamer.

Afgelopen september heeft de moesson flink toegeslagen, heftiger dan alle jaren daarvoor.

Het was ook minder heet.

Eigenlijk valt die regen wel mee, niet te vergelijken met de regen hier in Nederland.

Het water valt met bakken uit de lucht, best lekker voor zo'n onnozele toerist als ik zelf ben.

De gevolgen kunnen minder prettig zijn, wegen worden onbegaanbaar, omdat de gaten niet meer te zien, te omzeilen zijn.

Of in de bergen onbegaanbaar door landsliding, zoals Erik aangeeft.

Het was in Chitwan dat het zelfs voor mij bijna te erg werd.

Daar was ik met een groepsreis ergens in een lodge in Sauraha.

Na twee dagen in de zon gehangen te hebben waren mijn zelf gewassen sokken nog steeds vrij klam.

Een deel van de groep was ziek, voor de rest was het een diepte punt van een verder schitterende reis.

Een andere keer was in Goa / Mumbai.

Veel regen gehad, best lekker zo op een verlaten strand.

Vlak na mijn terugkomst in Nederland is daar maar liefst 1 meter regen gevallen op 1 dag.

Met alle ellende van dien.

Rob