Nieuw adres visumaanvraag

• Maartje

Ik las zojuist op de site van de Indiase Ambassade dat het adres gewijzigd is:

vanaf 13 december moet je voor het aanvragen van een visum naar de Laan van Meerdervoort 70. En o ja, er komen ook nog Euro 11,50 kosten bij …

Zo houden we elkaar maar op de hoogte van alle wijzigingen toch?

• Mirjam

Is er verder nog meer veranderd?

• Peter

Kun je nu kiezen tussen de ambassdae en laan van meerdervoort, of alleen nog naar dit laatste adres?

En wat zijn daar de openingstijden en verwerkingstijden? Heeft iemand hier meer informatie over?

• Maartje

De ambassade is vanaf deze week gesloten voor visumaanvragen, dus alleen bij de Laan van Meerdervoort kan je een aanvraag indienen.

Kijk even voor meer informatie op de site van de ambassade, daar staat de doorverwijzing.

• florien

echt neem van mij aan….begin er niet aan zelf wat regelen. betaal 28,50 ex btw meer en laat het de v&v visumdienst (Breda of rotterdam) doen.

Ik vorige week zooitje gebracht en vandaag visum binnen. kost net wat meer maar geen gezeik, geen stress. Bovenop een reis naar india kunnen die kosten er ook nog wel bij.

• johan

Hèt VisumBuro accepteert alle soorten visumaanvragen voor India. Wilt u liever persoonlijk de aanvraag indienen in Den Haag, hou dan rekening met het volgende: Ingaande maandag 13 december 2010 moeten alle visumaanvragen worden ingediend aan de balie van Indian Visa Application Center (IVAC), Laan van Meerdervoort 72, Den Haag. Het is niet meer mogelijk visumaanvragen in te dienen bij de Ambassade aan de Buitenrustweg in Den Haag. Men accepteert uitsluitend aanvragen die worden ingeleverd en betaald aan de balie. Er worden geen aanvragen per post geaccepteerd. Men is telefonisch niet bereikbaar. Alle visumaanvragen worden verhoogd met €11,50 administratiekosten. Om te zien of uw visum klaar ligt om opgehaald te worden dient u zelf de status van uw aanvraag te controleren op http://www.visum.nl/paspoort/index.htm

Hoe lang duurt een visumaanvraag? Wanneer is uw visum voor India klaar? Zakelijke visa en Tourist Single Entry 3 maanden, worden doorgaans na 3 dagen afgegeven, maar nietgegarandeerd. Alle overige visumsoorten (dus Tourist 6 maanden, Tourist Double Entry, Family Visa, J-visa, Employment Visa) worden ter beoordeling voorgelegd aan de consul. De aanvraag duurt dus langer dan 3 dagen. Er wordt door IVAC niet gecorrespondeerd over lopende visumaanvragen. Of uw visum is afgegeven kunt u zien op track-trace: http://www.visum.nl/paspoort/index.htm

Eenmaal afgegeven visa worden zelden aangepast. Betaalde leges worden zelden terugbetaald. Als de Ambassade een ander visum heeft afgegeven dan u heeft aangevraagd, dan dient u een nieuw visum aan te vragen. Als u dus een Single Entry visum voor 6 maanden had aangevraagd, maar een Single Entry voor 3 maanden heeft gekregen, dan wordt dat zelden aangepast. Ook als u bijvoorbeeld een Single Entry 3 Maanden heeft aangevraagd, maar pas over 1,5 maand vertrekt en vervolgens 2 maanden in India had willen blijven, wordt dit niet aangepast. U had rekening moeten houden met de geldigheidsduur voordat u de aanvraag indiende. Indian Visa Application Centel accepteert (namens de Ambassade) geen reclames. Ook als u een Double Entry had aangevraagd, maar een Single Entry heeft gekregen, is het onwaarschijnlijk dat men dit verandert. Hou hier dus rekening mee bij het boeken van uw reis: zorg dat uw vertrekdatum kan worden uitgesteld of dat u een reisverzekering heeft die dekt in geval van niet, niet juist, of niet tijdig afgegeven visum voor India.

Hoe lang is een visum voor India geldig? De geldigheidsduur van uw visum gaat in op de datum van afgifte (date of issue). Vanaf dat moment kunt u het land inreizen. U dient het land te verlaten vóór de verloopdatum (date of expiry). Als u een “Single Entry 3 Maanden” visum heeft, betekent dit dus niet dat u vanaf de inreisdatum 3 maanden mag blijven, maar dat u vanaf de datum afgifte 3 maanden de tijd heeft om het land in en uit te reizen. Visa voor India kunnen niet worden verlengd. “Overstay” (dus langer in het land blijven dan volgens het visum is toegestaan) heeft tot gevolg dat u de komende 5 jaar niet meer in aanmerking komt voor een visum voor India.

WAT IS EEN UNDERTAKING? Dat is een standaard formulier waarmee u verklaart uitsluitend voor toeristische doeleinden naar India te reizen. Hoewel de tekst van undertaking de indruk wekt dat deze alleen bedoeld is voor mensen die in een media gerelateerd bedrijf of beroep werken, eist de ambassade deze ondertekende verklaring van iedereen die als toerist naar India reist.

BENT U VAN BEROEP: auteur, schrijver, fotograaf, printer, publisher, omroeper, journalist, editor, of bent u werkzaam bij een MEDIA GERELATEERD bedrijf, en wilt u als toerist naar India, dan dient u een “journalisten visum” aan te vragen. In uw visum zal een “endorsement” komen te staan met de tekst: “not valid for professional work”. Bovendien betaalt u € 113,50 i.p.v. € 64,50 Ook al bent u werkzaam op de postkamer van een landelijk dagblad, ook dan dient u een J-visum aan te vragen. Personeel van DEFENSIE of JUSTITIE dienen bij de visum aanvraag een verklaring (op officieel. briefpapier) van hun superieuren te voegen waarin staat dat ze verlof hebben. REISBEGELEIDERS dienen een zakenvisum aan te vragen. Los van de visumeisen voor een zakenvisum moet er een kopie arbeidscontract van de Nederlandse reisbegeleider bij. De kans is groot dat men voor een persoonlijk interview moet langskomen op de Ambassade.

ZAKENVISUM: Als er in de uitnodigingsbrief of de garantiebrief als doel van de reis iets anders staat vermeld dan “conference” of “discussions”, dan is een werkvisum vereist (E-visa). Hiervoor gelden strenge voorwaarden. Wanneer iemand op een BUSINESS VISUM reist en de familie reist mee dan moeten deze personen op een XV reizen (Vrouw/man/kinderen) Er wordt dan in het visum een notitie geplaatst met wie deze persoon meereist. De leges bedragen € 113,50

U kunt pas weer een visumaanvraag indienen 2 maanden maand nadat uw vorige visum is verlopen.

Alle mensen die getrouwd zijn met (ex) Indiers hebben de keus tussen een toeristenvisum of een family visa. Zie ook het hoofdstuk “buitenlandse paspoorten” hieronder.

Bent u uit India GEADOPTEERD dat moet u (ook al heeft u een Nederlands paspoort) op een Family Visa reizen. U komt niet in aanmerking voor een Toeristenvisum. Adoptiepapieren dienen bij de visumaanvraag worden gevoegd.

Ingaande 1 september 2010 zijn de ambassade leges verhoogd met € 3,- t.b.v. het Indian Community Welfare Fund. (http://moia.gov.in/services.aspx?id1=346&idp=346&mainid=23)

Visumvoorwaarden voor India wijzigen regelmatig, en zonder vooraankondiging. Lees altijd de laatste voorwaarden om teleurstelling te voorkomen. U wordt geacht minimaal op de hoogte te zijn van de op deze website gepubliceerde informatie. Dan nog is het mogelijk dat de ambassade om aanvullende bescheiden vragen

• wp

Aanvullend op bovenstaande:

*Aanvraag duurt 4 a 5 werkdagen (in 3 dagen lukt het niet)

*Pasfoto's moeten aan de strenge eisen voldoen die bv ook voor nederlands paspoort gelden

• Sundri

Voor regelmatige reizigers naar India: Zelf laat ik nu voor o.a. het visum altijd pasfoto's in India maken. Veel goedkoper en die worden ook geaccepteerd. Kost me Rs 200 voor 16 foto's.

• Rob

Johan,

Jeetje, jeetje, jeetje wat een gedoe allemaal.

Als ik het goed begrepen heb kun je o.a. als Luxemburger (of was het Liechtenstein?) gewoon een visum bij aankomst in India krijgen.

Volgens mij is het inmiddels eenvoudiger om eerst het Luxemburgse staatsburgerschap aan te vragen.

Is overal in Europa geldig en geeft misschien nog wel meer voordelen.

Voor zover ik weet mogen we hier in Nederland nog steeds een dubbele nationaliteit hebben.

En dubbel is natuurlijk een beetje dubbel: oorspronkelijk is het allemaal een grote familie die Europa regeert.

In India ligt dat anders, is politiek ontstaan.

Rob

• johan

ach Rob,

Ik zit lekker met een Romanov op mijn veranda. De volgende keer dat ik een visum nodig heb dan is alles toch weer anders.

Het is niet leuk voor de mensen die nu een visum nodig hebben. Al heeft mijn familie, die voor mijn verjaardag hier naar toe komen geen enkel probleem gehad. (Geregeld via het visumburo) en binnen een week hun paspoort weer terug. Dit was vorige week. Ja, in Luxemburg is niet niet alleen de benzine goedkoop. Maar hoeveel Luxemburgers gaan er per jaar naar India??