Bedrijf / Fabriek India

• Ingmar

Dag allen,

Wij zijn ons al enige tijd aan het oriënteren om een bedrijf / fabriek te openen in Azië, op het gebied van kleding/schoenen.

Het idee is dan om bijvoorbeeld moeders uit arme wijken zelf op te leiden en een bedrijfsleider e.e.a. te laten aansturen. Wij zullen zelf ook geregeld in India zijn.

Ook is het ons idee om zo nu en dan Indiërs naar Nederland te halen om ze hier te laten leren en nieuwe markt te laten ontdekken van producten die wij hier in Nederland hebben, maar in India ook heel goed verkoopbaar zou zijn. Kortom, verder uitbreiden ook richting andere producten.

De ontwerpen en ideeën komen enerzijds van ons, maar ook de medewerkers mogen hier over meedenken.

Wie heeft ervaring met het bedrijfsleven in India?

Waar moeten we voor oppassen?

Op welke regio zouden we ons moeten richten?

Is het makkelijk om aan een locatie te komen?

Is het makkelijk om mensen te werven?

Ander tips zijn natuurlijk ook welkom.

Graag horen wij.

Groet, Ingmar

• johan

Ingmar,

Een leuk idee maar verwacht van alle kanten veel tegenwerking. Zorg dat je papieren in orde zijn. Indiërs naar Nederland halen is een behoorlijk probleem. Ik weet niet wat je ervaringen met India zijn op dit gebied of op welk ander gebied dan ook. Maar als men geld ruikt dan…….. Ik hou van India…. maar zelf zou ik er niet aan beginnen. Een voorbeeld., hier in Kerala had een Engels stel met een leuke Indiër een bed en breakfast opgezet. Op naam van deze leuke Indiër want zo kan je een visum krijgen (in het verleden)

Al hun geld in geïnvesteerd. geweldig huis. Krijgen visum problemen (lees de topics hierover) proberen het huis te verkopen. Investering 400,000 euro, krijgen er nog 150,000 voor terug en die lieve leuke indier, waar ze 9 jaar mee hebben samen gewerkt en hem een goed salaris hebben gegeven wil daarvan nog 75,000 euro hebben, anders tekent hij niet. Achteraf een bittere ellende. En voor deze (westerse) mensen is hun toekomst letterlijk in het water gedonderd. Met Investeren in India, al is het voor een goed doel, kun je uiteindelijk, als men wil, en je niet uitkijkt, gewoon alles kwijtraken. Een jaloerse buurman kan je al problemen geven. Het klinkt misschien allemaal negatief maar zo is het niet bedoeld. Pas op. Pas op

• Rob

Ingmar,

Je eerste denkfout is al om moeders/vrouwen het werk te laten doen en een bedrijfsleider aan te stellen om hun aan te sturen.

…………………..

……………………

……………………..

Verder ben ik heel nieuwsgierig waar je aan denkt bij Nederlandse producten die in India goed verkoopbaar zouden zijn?

Rob

• VideJo

Rob toch?!

Heb jij nooit voor een baas gewerkt?!

Die denken immers allemaal zo!>:D<

• kees m

Beste Ingmar,

Een heel klein beetje gewend aan de cultuur van dit immense land.

Ondanks dat Obama en Sarkozy hier pas en nog zijn / geweest zal er niet veel

veranderen bij de gewone straatarme burger.

Er zijn hooguit op een bevolking van 1.2 miljard 10-15 miljoen mensen die hier de dienst uitmaken, veel verdienen en nog meer gaan verdienen door de europese en amerikaanse aandacht.

Deze mensen gaan hier over lijken figuurlijk maar ook letterlijk.

Kom al n tijdje hier———————–weet 0,000001 % van de cultuur en hoe vaker je hier komt des te meer wantrouw je een INDIER en zeker als t gaat om 1 rupie

Dus forget it , kom maar eens hier rondkijken en open your eys

grjes kees m

• Ingmar

Dank voor de constructieve feedback Johan en Kees.

Jammer dat het antwoord van Rob totaal de plank mis slaat en concreet niet ingaat op een serieus gestelde vraag.

• Ineke M

Hoezo slaat het antwoord van Rob de plank mis…???? En hoezo zijn de antwoorden van Johan en Kees constructief???

Dan toch ook maar mijn ervaring met zaken doen in India:

Je moet wennen aan de Indiase cultuur van zaken doen. Veel thee drinken, maar waar je als toerist nooit precies weet waar je aan toe bent en constant het idee hebt dat je teveel betaald, blijken er ineens heel veel dingen makkelijker te zijn als je zaken met hun doet. De prijzen staan vast en zijn laag.

Als er teveel orders zijn, wordt gewoon van iedereen de helft gedaan (iedereen een beetje tevreden schijnen ze te denken, terwijl wij denken; iedereen ontevreden). Als er gezegd wordt dat het gister opgestuurd is, dan wordt het morgen opgestuurd, etc. Maar als je dan eenmaal weet, dan is het een betrouwbaar systeem (want het onbetrouwbare deel is stabiel).

Je bent niet alleen een klant, maar ook een ‘ vriend’ en zo wordt je ook behandeld.

Nu zit ik in een hele andere tak en koop alleen maar in. Maar, om nog even terug te komen op de opmerking van Rob, …..je kunt ook mannelijke werknemers in dienst nemen (hebben ook hulp en geld nodig) en……een vrouw als bedrijfsleider lijkt me een goed plan. (dit is mijn interpretatie van Rob's opmerking).

Ineke

• Rob

Ingmar,

Jammer dat je mijn reactie niet begrepen hebt.

Die gaat serieus en concreet op je vraag in.

Was geen volledig antwoord, vandaar de

………………………..

………………………..

Puntjes.

Rob

• Ingmar

Dank voor de reactie Ineke en Rob.

Ineke, de opmerking van Rob interpreteer ik toch heel anders. Meer in de zin van: een bedrijfsleider e.e.a. laten aansturen werkt niet en daarnaast zijn vrouwen niet capabel/geschikt op werk uit te voeren. Zo zie je maar wat een verschil van interpretatie teweeg kan brengen middels een ‘koud medium’ als een internet forum.

Wij hebben ervaring met het werken met Aziatische landen. Echter, graag zouden we meer willen doen voor de plaatselijke bevolking. Bijvoorbeeld door het opzetten van een kleding/schoenen bedrijf, waarvan wij de producten (zoals lokale / traditionele kleding en schoenen als eigen modellen) in Nederland willen verkopen. Om die reden denken wij aan vrouwen. Een combinatie van vrouwen en mannen zou ook mogelijk kunnen zijn. Wij oriënteren ons momenteel op landen als India, Nepal, China en Thailand. Ook zijn we reeds in deze landen geweest en kennen we de (on)mogelijkheden.

Kortom, gezinnen aan werk/inkomsten helpen, ze motiveren, ontwikkelen en stimuleren en verantwoordelijkheden toekennen. Op een manier dat zij het als hun eigen bedrijf gaan zien en daar ook voor willen werken, trots op zijn en voor staan. Een manier om hun eigen families te onderhouden. Een deel van de opbrengsten in Nederland zal zijn om de kosten te dekken en anderzijds zullen we het investeren in een stichting, waarmee we weer een initiatief kunnen ontwikkelen in het dorp of de gemeenschap waar wij ons gaan vestigen.

Meer reacties en feedback op onderstaand, is uiteraard gewenst.

Groet Ingmar

• Rob

Ingmar,

Dan heb je mijn opmerking compleet verkeerd begrepen.

Wil je succes hebben met werkprojecten moet je juist vrouwen inschakelen.

Die doen het werk, maar kunnen ook goed leiding geven aan die projecten.

Rob