Gevaarlijke electriciteit in India

• Olga

Toen ik in 2008 nog in India was, had ik geloof ik 2 keer iets gevaarlijks meegemaakt met de electriciteit. Beide keren waren binnen een paar weken ofzo. Het was in m'n verhuistijd. In het oude appartement haalde ik, zover ik me herinner, de stekker van m'n laptop uit het stopcontact waarna ik electrastralen eruit zag komen voor een moment. Zoals ik me herinner, was ik het gewend om altijd het stopcontact-knopje uit te zetten nadat ik m'n laptop uit had gezet. In die zin leek het (extra) vreemd dat dit gebeurde. Later, in m'n nieuwe appartement, wou ik m'n laptop weer aansluiten. Eerst deed ik geloof ik een Indiase stekker erin met een contact erin voor westerse stekkers, daarna m'n laptopstekker daarin. Tijdens 1 van die keren met of de Indiase stekker of de laptopstekker (mogelijk de laptopstekker), zag ik weer voor een moment electrastralen eruit komen. Het aan-uit-knopje van het stopcontact was geloof ik wel aan al, maar dat kon ik van tevoren niet zien. Zelf zou ik dat pas aan zetten nadat de stekker erin zit. Als toevoeging: het 2de gebouw was net nieuw, ik was de eerste bewoner van het appartement.

Weet iemand een verklaring voor die electrastralen? Lijkt me zeer gevaarlijk.

• erik

Mijn douche in een hotel in Rajkot :)

• Sundri

Ik kende ooit een elektriciën hier in NL. Als die werkte aan het stopcontact, zette hij niet altijd de stroom uit. Dan kwamen soms de vlammen uit het stopcontact, gewoon hier in NL dus. Daar in India zullen er wel wat draadjes loszitten, dan kun je dus vlammen krijgen als er stroom op staat.

• kees m

Stroom hier in Goa valt geregeld uit.

Vooral nu met Diwalivakantie, bijna iedere dag.

Dinsdag drie uur.Dus niet bevordelijk voor vlees in Diepvries.

Trouwens maak maar eens wat foto`s in Delhi enz.

Dan valt het mij nog mee dat er niet veel meer gebouwen afbranden en ongelukken gebeuren.

groetjes vanuit een zonnig en warm GOA (toch lekker hier)

kees m

• Khan

Dit doet ook de stekker van je laptop adapter in Nederland, tenzij je een exemplaar met aarde zou hebben. In theorie kan dit schadelijk zijn voor je apparatuur. Electrastralen bestaan trouwens niet. Dit is een vonk. B)

• Olga

Nou ja, het zag er uit als straaltjes/lijnen, zoals ik me herinner.

• Rob

Lieve Olga,

Het waren gewoon vonken.

Volgens mij is er iets mis met je geheugen.

Wat hebben ze allemaal daar met je gedaan dat je altijd zo onzeker schrijft?

En toch weer terug wilt.

Rob

• erik

Even iets lenen van een ander forum:

Je ziet deze vlamboog ook ontstaan als je apparatuur inschakelt die veel stroom trekt, bijvoorbeeld een halogeenlampbouwlamp, een droger, een elektrische oven, enz.

Nu hoor ik je denken “ja maar mijn laptop is toch geen zwaar apparaat?”

Daar heb je in principe gelijk in, als het apparaat “in bedrijf is” dan trekt het maximaal een half ampere, en dan is naar vonkentrekkers maatstaven niet zo heel veel. En toch kan er een flinke vonk ontstaan, dat komt door wat in jargon inschakelstroom heet. Dit houdt in dat het apparaat als het wordt ingeschakeld in eerste instantie een bepaalde stroom trekt die eenmaal in bedrijf afneemt. Dit wordt veroorzaakt door de buffer die er in het apparaat zit (Elco's). Zie dit als een voorraadvat dat bij ingeschakelen gevuld moet worden.

De huidige voedingen hebben niet langer een transformator (dat zware ding met koperwikkelingen) maar electronica die zorgen voor een vaste uitgangspanning. Een transformator heeft van nature een soort demping die bij een schakelende voeding niet aanwezig is, een schakelende voeding gaat bijna letterlijk helemaal open om het voorraadvat zo snel mogelijk te vullen. En zo ontstaat dus een vrij hoge inschakelstroom die zich visueel minifesteert als een flits.

en gevaarlijk zijn ze niet.

• Geesterverruimer

Robert Schreef:

——————————————————-

> Lieve Olga,

>

> Het waren gewoon vonken.

> Volgens mij is er iets mis met je geheugen.

> Wat hebben ze allemaal daar met je gedaan dat je

> altijd zo onzeker schrijft?

> En toch weer terug wilt.

>

> Rob

Wat denk je Rob?

B)-

Lekker relaxt man, en je ziet nog eens wat.

“Beestjes, allemaal beestjes”

• Sundri

Als je in India een laptop koopt, zit er dan ook altijd een transformer tussen en heb je een driewegstekker. Wellicht is het te overwegen om voor gebruik van je laptop in India een kabel in India te kopen met transformer en driewegstekker.