Voor 6-maanden-TV-liefhebbers

• Olga

Ik ben gisteren bij de ambassade geweest voor de aanvraag van een 6 maanden toeristenvisum. Het moet tussen 11.15 en 11.30 geweest zijn toen ik een nummertje trok (237). Ik had alle benodigdheden bij me. Rond 5 uur ‘s middags was ik aan de beurt. Tussendoor ben ik met m’n moeder gaan lunchen ergens, het zag er toch naar uit dat ik nog lang niet aan de beurt was. Ik moet volgende week woensdag terug, tussen 10 en 12 (en een nummertje trekken). Voor 6-maanden-visums moet er speciaal toestemming gevraagd worden, wat een paar dagen kan duren. Mijn paspoort heb ik zelf, dus de stempel zou dan volgende week (kunnen) komen. Ik sprak ook nog met iemand anders die ook voor een 6-maanden-visum ging en ook later terug moest komen.

• Sundri

Als je slim bent, ga je tussendoor niet even weg. Dat zeggen ze wel, want (zo zeggen ze) “anders moet je zo lang wachten en vandaag krijg je je visum toch niet”. Leer mij die Indiërs kennen, dusse ik wachten en ze er regelmatig op attent maken, dat ik er nog was. Uiteindelijk het interview gehad om 15.15 uur, om circa 16.00 uur m'n paspoort ingeleverd en betaald.Tegen 17.30 uur kreeg ik m'n paspoort met visum. Gelukkig maar, anders had ik overmorgen weer naar Den Haag moeten afreizen. In mijn geval ging het om een familievisum, waarvoor ook altijd een interview nodig is.

• Olga

Bij mij werd er niet specifiek gezegd dat er een interview zou komen. Ook werd er in de eerste plaats niet specifiek woensdag genoemd. Dat was geloof ik meer een advies en naar aanleiding van m'n vliegdatum op vrijdag. Als er een interview komt, zullen ze dat wellicht zeggen bij het inleveren van m'n paspoort of misschien daarvoor al (m'n adres en telnr staan in de ingeleverde gegevens).

• Sundri

Als ze in zo'n specifiek geval niet om een interview vragen, zou ik toch blijven wachten en zelf om een interview vragen, want ze willen je toch interviewen. Ze willen namelijk weten waarom je nou speciaal een halfjaarsvisum wilt. (Leer mij die Indiërs kennen…) Wachten en geduld is een schone zaak, vermoeiend, maar het werkt wel.

• Olga

Ze zei bij m'n aanvraag wel iets van “what are you going to do in India?”. Ik zei “going to Puttaparthi”.

In ieder geval, bedankt voor de tip, ik zal het in gedachten houden.

• Mir

Ik volg dit topic met interesse. Hoelang van die 6 maanden blijf je in totaal in India? En hoe groot is de kans dat t 6 maanden visum verstrekt wordt?

Ik ben zelf van plan drie maanden te gaan,maar kom in de problemen doordat het visum ingaat op de dag van afgifte. Moet dus of een langer visum aanvragen of mijn ticket wijzigen.

• johan

Best wel groot, als je het goed weet uit te leggen. Het is maar een soort van spelletje !

• Sundri

Daarom is dat interview vet belangrijk. Zo nodig zelf op aandringen. En altijd áltijd vriendelijk blijven, hoe moe of geïrriteerd je ook bent…

• Olga

Ik kan zelf niet zeggen hoe groot de kans is, maar misschien lukt het nog om hier een berichtje achter te laten om te laten weten of het me gelukt is (woensdag ga ik er voor de 2de keer heen en vrijdag is m'n vlucht al). Mijn retourdatum staat op 12 mei 2011. 16 nov. ging ik naar de ambassade met de gedachte dat ik niet wist of ik het stempel dezelfde dag of later zou krijgen. Daarom ben ik ook niet vroeger gegaan. 15 nov. had in dat opzicht nog op het randje gekund (bij een visumgeldigheid van 180 dagen).

• johan

Succes Olga laat weten a.u.b. hoe het is afgelopen