Globale route (realistisch? en/of tips?)

• Arjen

Hallo allemaal,

Ik ga volgende de visa halen (heb de topics die daarover gaan goed doorgelezen) zodat we 4 januari rustig richting India kunnen gaan. We vliegen op Delhi en gaan terug vanaf Chennai op 4 februari. De nadruk van de reis komt te liggen op de natuur(parken) en het vermijden van (super) toeristische plaatsen voor zover dat kan uiteraard. Met 1 grote en 1 kleine Backpack zijn we redelijk flexibel. Een vergelijkbare reis (qua insteek) hebben we al gedaan in Costa Rica & Nicaragua.

Op basis van de lonely planet heb ik de volgende route in gedachten:

1. Delhi

2. Bharatpur

3. Sawai Madhopur (Ranthambore NP)

4. Bundi

5. Udaipur

6. Ahmedabad (met uitstap naar Little Ran)

7. Mumbai

8. Goa (of Tarkali/Malvan oid)

9. Mangalore

10. Kannur (Wayanad bezoeken)

van daaruit dwars oversteken richting Chennai.

Het reizen willen we zoveel mogelijk doen met Openbaar Vervoer (nacht)trein/ bus. Het slapen in redelijk budgethostels zolang we maar een eigen kamer + badkamer hebben.

Hebben de ervaren india-reizigers hier nog tips & tricks voor? Wat aanraders zijn? (qua zien/slapen/reizen)

Alvast enorm bedankt weer!

Groet Arjen

• erik

Wanneer je tijd hebt zou ik tussen Udaipur en Ahmedabad een of twee dagen in Mount Abu gaan kijken (en de fantastische Dilwara tempel bewonderen). Dat was een vrij relaxt dorpje met veel Indiase toeristen (honeymooners) en het ligt wat hoger dus het koelde heerlijk af 's avonds.

Bharatpur is fantastisch, Ranthambore vond ik de laatste keer erg tegenvallen (droog, geen dieren van enige betekenis).

Little Ran ben ik niet geweest, wel erg mooie beelden van gezien op Discovery. 80 Km ten westen van Ahmedabad ligt Nalsarovar Bird Sanctuary. Daar heb ik genoten van duizenden kraanvogels die over mijn hoofd vlogen terwijl ik in een bootje op het meer zat. Mocht je daar heen gaan: niet in het weekend, dan zit de halve bevolking van Ahmedabad er te picknicken (wat wel weer erg gezellig is, iedereen wil kletsen omdat ze zelden buitenlanders tegen lijken te komen). Maar als je voor de vogels gaat… nee. :)

Met een beetje doorwerken kun je wellicht Sasan Gir inpassen, de enige plaats in India waar je Aziatische leeuwen kunt zien (en buiten het park veel vogels en langurs op het station, die komen als de trein stopt, chappati's bietsen bij de reizigers).

• Aquila

Sasan Gir kan ik beamen. Is de moeite waard. Gujarat is sowieso een aanrader. Little Rann schijnt wel aardig te zijn, maar de excursies zijn nogal prijzig. . Was voor mij destijds de reden om het niet te doen.

Bharatpur is een mustdo.

• Rob

Aquila,

Ja, behoorlijk prijzig die little Rann Riders.

Ik heb het wel gedaan, wist na aankomst 's avonds niet waar ik anders heen moest.

Mijn pareltje: Tod Garh.

Rob

• ton

afgelopen september wayanad bezocht. Vanuit |Kalpetta naar het wildpark Muthanga. Hotel: PPS Tourist Home, 650rs voor een double, Zij organiseren bezoek aan wildpark. Kosten: 1500 rs per jeep. In september was het park alleen smorgens open. Via DTPC tourist office kun je het ook organiseren, kost hetzelfde. Duurder hotel: Harita Giri.

Park gaat om 7 a.m. open. Is een uurtje rijden vanuit Kalpetta met een jeep. Tocht zelf duurt ca anderhalf uur en je rijdt heen en terug dezelfde weg. Op terugweg bezoek aan jain-tempel in de buurt.

Vanuit Kalpetta kun je met de bus naar Calicut (Kozhikoze) en vandaar met de nachttrein naar Chennai.

Trein 2686 vetrekt om 20.05 uur uit Calicut en is om 06.00 uur in Chennai. Dagelijks muv maandag.

succes

ton