Hoe is de botanica India?

• Rob

Kannadiga,

Afgelopen keer ben ik twee keer de kreeftskeerkring gepasseerd, stond een bordje langs de weg.

De eerste keer ergens in Gujarat, de tweede keer ergens in Rajasthan geloof ik, ten zuiden van Udaipur.

Vlak daarna was er een vreselijke trafficjam.

Rob

• Rob

Kannadiga,

Dat Cancerbordje en die traffic jam was opweg naar Dungarpur.

We reden over een goede vierbaansweg met een veilige middenscheiding, zo leek het.

In een bocht tussen de heuvels was op de rechter weghelft een vrachtwagen omgevallen..

Die blokkeerde al het achterliggende verkeer.

Al het tegenliggende verkeer nam vervolgens de andere rijbaan (de onze).

Een paar honderd meter verderop stond een truck met pech langs de linkerkant van de weg.

Al het verkeer probeerde via een rijbaan door te rijden.

Vanwege de afslag naar Dungarpur was daar een ruimte in de wegscheiding.

Op 5 minuten loopafstand, met de auto heeft het tweeeneenhalf uur geduurd om daar te komen.

Ik heb mij zeer vermaakt met die traffic jam.

Moest denken aan die film, dat het maar duurde en duurde.

Dungarpur vond ik zelf niet de moeite waard.

Rob

• Sundri

Ik heb in juni een temperatuur van 42 graden in Delhi meegemaakt. Dat is zeer warm, maar de luchtvochtigheid was niet zo hoog en daardoor voelde het in Delhi lang niet zo warm als in zuid India met een temperatuur van 30 tot 35 graden. Ik vond die hogere temperatuur in Delhi op dat moment veel dragelijker.

• VideJo

Ik ben verslaafd aan pepermunt . . .

Dus heb ik altijd een handjevol in mijn zak zitten. Aan het eind van de dag leg je de rest dan op het nachtkastje. Ook vorige maand in Zuid India.

Wie schetst mijn verbazing, dat alle pepermuntjes de volgende morgen slijkvormig aanvoelden . . . Hoge vochtheidsgraad natuurlijk, maar ik was mij er nooit bewust van, dat pepermunt vocht aantrekt, net als zout.

• Kannadiga

Sundri Schreef:

——————————————————-

> Ik heb in juni een temperatuur van 42 graden in

> Delhi meegemaakt. Dat is zeer warm, maar de

> luchtvochtigheid was niet zo hoog en daardoor

> voelde het in Delhi lang niet zo warm als in zuid

> India met een temperatuur van 30 tot 35 graden. Ik

> vond die hogere temperatuur in Delhi op dat moment

> veel dragelijker.

Ligt eraan waar je in Zuid-India bent. In Bengalore is het nooit echt heet. In de kustgebieden van Karnataka is het ook nooit echt heet. Verkoelende invloed van de zee? Dit is wat Indiers zeggen, terwijl Nederlanders het over ondragelijke luchtvochtigheid hebben. Is er ook al cultuurverschil in het ervaren van temperatuur?

Verder is het nadeel van de zomers in Delhi dat er haast geen water is. Overal stof en zand. Ik heb wel eens met een soort kruik (ghada) de hele wijk afgestroopt voor een beetje water. Voor drinkwater naar Kutub Minar om voor 5 (of 10?) paise te drinken bij een bemande tank. Misschien dat het nu niet zo erg meer is.

• herna

Ik heb 5 weken in Bangalore,Mangalore en kustplaatsen gezeten in april en het was er heel erg warm in april.

• Sundri

Ik denk niet dat het speciaal een cultuurverschil is. Kijk maar ‘ns naar Zuid Indiërs, ze zweten niet eens als wij de hoge luchtvochtigheid al ondragelijk vinden. Terwijl ’s winters ik met een graadje of 25 in m'n bikini en sarong loop om in zee te gaan zwemmen. Dan snappen zij het niet, dat ik het niet koud heb, terwijl zij dan met dikke truien en mutsen lopen. Mijns inziens zijn hun lichamen aangepast aan de weersomstandigheden daar.

In Bangalore is het inderdaad niet zo warm, net zo als in de berggebieden in Kerala (western ghats). Bangalore ligt namelijk niet op zeeniveau, waardoor de temperatuur er altijd 5 tot 10 graden lager is en de luchtvochtigheid ook lager is.

• johan

Altijd leuk, het weer. In Kerala duurt de moesson maar voort. Regen, beetje regen veel regen, motregen tropenregen, onweer geenweer. Ik moet er net als een indier nu niet aan denken om nu te gaan zwemmen in zee.

• Sundri

Ikke wel, hoor. Heerlijk heb ik eerder in november in Mamalla gezwommen. Hoge golven, echt super en voor ons absoluut niet koud. In NL zwem ik al in zee vanaf circa 16-17 graden zeewatertemperatuur. Dat mis ik nu wel.

• Kannadiga

Sundri Schreef:

——————————————————-

> Ik denk niet dat het speciaal een cultuurverschil

> is. Kijk maar 'ns naar Zuid Indiërs, ze zweten

> niet eens als wij de hoge luchtvochtigheid al

> ondragelijk vinden. Terwijl 's winters ik met een

> graadje of 25 in m'n bikini en sarong loop om in

> zee te gaan zwemmen. Dan snappen zij het niet, dat

> ik het niet koud heb, terwijl zij dan met dikke

> truien en mutsen lopen. Mijns inziens zijn hun

> lichamen aangepast aan de weersomstandigheden

> daar.

Nooit heb ik erover nagedacht. Nu wel. Opgegroeid in de Western Ghats (District Uttara Kannada). Waar volgens mij een aangenaam klimaat is. Verhuisd naar Delhi en daar gewoond in een buitenwijk. Met buitenwijk bedoel ik een voormalig dorp dat ingericht is voor “nieuwkomers”. Met niet zo veel voorzieningen dus. Daar een vreselijk klimaat ondervonden. Extreme koude en extreme hitte.

Dus waarschijnlijk niet cultuur bepaald, maar bepaald door waar je als kind opgegroeid bent.