Hoe is de botanica India?

• Rob

Beste mensen,

Al dat gedoe over visa begin ik een beetje flauw van te worden.

Ik heb een nieuwe vraag bedacht, waarop ik zelf het antwoord nog niet weet.

Die vraag is:

Hebben ze in India ook zomer- en wintertijd, verschillende seizoenen?

En wordt het daar dan ook vroeger of later donker?

Vandaag begon het hier in Groningen al om half vijf te schemeren.

Hoe zit dat bijvoorbeeld in Delhi, Jaisalmer, Varanasi?

Rob

ps Ik bedoel niet het tijdsverschil van een uur vergeleken met onze zomer- en wintertijdtijd, hoe verwarrend dat ook kan zijn.

• Ineke M

In Pushkar is het eigenlijk altijd om zeven uur donker. Het kan best zijn dat er een heel klein verschil in zit, maar in ieder geval niet zoals bij ons.

Als je in het vliegtuig zo'n mooi overzicht op de monitor hebt van de wereld en waar het dag en nacht is kun je ook zien hoe dat werkt. De overgang van licht naar donker draait als het ware rond op dat punt. Maar er is vast wel iemand die het beter uit kan leggen!

Ineke

• Khan

In Akividu, WG Distr. AP zit er ca 45 minuten verschil tussen zonsondergang in zomer en winter. B)- Zonsopgang weet ik niet, sta zelden zo vroeg op in India.

• VideJo

Grote verschillen tussen zomer en winter zijn er alleen, als je verder van de evenaar af gaat. En in India is dat niet van toepassing. Dus geen zomer- en wintertijd daar.

• T.o.m.

Je hebt ook nog zoiets als noord India. Kashmir enzo.

De daglengte in December is daar pakweg 4 uur korter dan in Juni.

• Jasper

Vragen over visa kunnen vervelend zijn in jouw opinie, maar blijkbaar leven die vragen wel bij de bezoekers.

Gewoon respectvol mee omgaan lijkt mij :)

• Rob

Jasper,

Vragen over visa op dit prikbord zijn zeer zinnig, de reacties ook.

Mijn eigen informatie daarover haal ik ook (deels) hier vandaan.

Ik was er een beetje flauw van dat het bijna alleen nog maar over visa ging.

(ergens flauw van zijn is een Groningse uitdrukking voor ergens genoeg van hebben)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gronings#Uitdrukkingen

Vandaar dat ik een nieuwe vraag had bedacht, nooit eerder gesteld op dit prikbord voor zover ik weet.

Daar heb ik reacties op gekregen (met dank), ben weer iets wijzer geworden.

Rob

• Kannadiga

VideJo Schreef:

——————————————————-

> Grote verschillen tussen zomer en winter zijn er

> alleen, als je verder van de evenaar af gaat. En

> in India is dat niet van toepassing. Dus geen

> zomer- en wintertijd daar.

De evenaar loopt niet door India. India ligt duidelijk op het noordelijke halfrond. Noord-India ligt ongeveer op de zelfde hoogt als Spanje. Dus zelfs nog boven de kreeftkeerkring. Daarom is in bijvoorbeeld Delhi het verschil tussen de zomer en winter groot. En door het landklimaat zijn de temperatuursverschillen tussen zomer en winter misschien wel groter dan in Nederland.

Voor het gemak heeft men in heel India dezelfde tijd. Daarom wordt het in het oosten vroeger donker dan in het westen.

Veel mensen vergelijken India (Bharatam) met Indonesie (Dvipantarah) , twee landen waarvan de Nederlandse naam afgeleid is van de rivier de Sindhu - Hindu - Indus - India.

• Sundri

Ter aanvulling: De noordelijkste staat Jammu & Kashmir ligt niet op dezelfde breedtegraad als Spanje. Wel op dezelfde breedtegraad als Marokko. Het verschil in het aantal uren licht tussen zomer en winter is niet groot. Kashmir heeft een klimaat dat vergelijkbaar is met de Franse Alpen en kent dus ook dezelfde seizoenen als die wij kennen met voor wat betreft de Kashmir vallei (dat op een hoogte ligt van 1730 meter) een zelfde temperatuurspreiding als Nederland (van circa -10 tot 32 graden). Dat is ook te zien aan de vegetatie in Kashmir.

Het klopt dat India ten noorden van de evenaar ligt. Alleen de zuidpunt van India ligt officieel in de tropen. Zuid India heeft qua luchtvochtigheid ook alle kenmerken van een tropisch klimaat. Dat geldt niet voor Delhi, dat in de woestijngordel ligt. Daar kan het heel heet en droog zijn, maar vooral in december en januari ook erg koud. De temperatuur kan dan dalen tot circa 10 graden (meestal 's nachts, maar als het mistig is soms ook overdag).

• Kannadiga

Bedankt voor de aanvulling, Sundari.

Veel mensen in Nederland denken dat India een tropisch land is. Dat is dus maar voor een gedeelte waar.

Als ik nog een kleine aanvulling mag geven. Niet-tropen wil niet zeggen dat het niet warm of heet kan zijn. De hete zomers van Delhi heb ik wel eens ontvlucht door mijn vakantie in het tropische zuiden door te brengen.