Visum

• Marieke

Hallo India kenners,

28 januari vliegen mijn vriend en ik naar Hanoi (Vietnam) In Vietnam gaan we 3 maanden vrijwilligerswerk doen.

Vervolgens gaan we in de maand mei over land, via Laos en Cambodja, naar Bangkok.

Begin juni willen we vliegen van Bangkok naar Bangalore en dan gaan we vervolgens in het noorden van India 2 maanden (juli en augustus) vrijwilligerswerk doen.

Vanaf september willen we verder naar Nepal.

Waar moeten we het visum voor India regelen? Kan dat in Bangkok? Hoelang zal dat ongeveer duren?

Bedankt voor het mee denken.

Groeten van Marieke

• take2

huuuuuuuuuueeej, wat is dat dan nou, heb je voor India een fisum nodig????:o:o:o:o:o:o

• kataraja

Het is heel goed te doen in bkk Marieke. Het duurt een paar (werk) dagen, als je het zelf doet. Je kan ook op b.v. Khoa san road een reisburootje zoeken, die het visum verhaal voor je regelt, kost een paar honderd bath maar dan ben je wel overal van af, en meestal heb je je paspoort de volgende dag gestempeld terug. Ik heb het 1 keer zelf geregeld en daarna nooit meer, het is er altijd heel druk en je bent gewoon 1 dag kwijt voor de aanvraag en 1 dag voor optehalen.

• johan

Wat Kataraja zegt is nu niet meer waar. Je moet je visum halen in bij de Indiase ambassade in het land waar je paspoort vandaan komt dus in dit geval in Nederland. Je kunt het niet meer in een ander land regelen. Let op dat je maar voor maximaal 6 maanden een visum kunt aanvragen die ingaat op de dag dat de visum in je paspoort wordt geplakt.

• Marieke

We vertrekken 28 januari en verblijven februari, maart, april, mei elders in Azië en willen juni, juli, augustus, september in India doorbrengen. Als ik Johan zijn reactie lees, dan blijkt dit onmogelijk te zijn. Het Indiaanse visum wat we dan in Nederland al moeten aanvragen, is dan maar geldig t/m ongeveer halverwege juli.

Heeft iemand nog een idee of tips hoe we dit anders kunnen regelen? Het wijzigen van onze reisplannen is eigenlijk geen optie.

Bedankt voor de reacties!

Groeten van Marieke

• erik

Dit verhaal ben ik nog nooit ergens anders tegen gekomen. Klinkt erg onwaarschijnlijk, dus heb je iets wat het kan bewijzen???

• Marieke

Hoi Erik,

Tegen wie heb je het? En welk verhaal is onwaarschijnlijk?

• erik

Het verhaal van Johan, dat je op bv de Indiase ambassade in Bangkok geen visum meer zou kunnen krijgen als Nederlander. Volgens mij is dat kolder, tenzij er plots iets veranderd is. Ik heb daar in ieder geval nergens iets over terug kunnen vinden.

• johan

Ik kraam echt geen onzin uit. Ik verblijf al jaren in de wintertijd in India en de laatste jaren huur ik een huisje in zuid-India waar ook veel Engelse verblijven. Over het algemeen wat oudere mensen die hier van hun pensioen genieten. En even naar een buurland vlogen om hun visum te verlengen. Tot vorig jaar December geen enkel probleem. toen werd ingevoerd dat je, als je het land verlaat, je twee maanden weg moet blijven en dat je het visum enkel nog kan krijgen bij de ambassade in het land van je nationaliteit. Het heeft hier veel mensen in problemen gebracht want ze moeten voor 2 maanden het land uit en ze moeten terug naar Engeland (of Schotland of Ierland e.d. ) om hun visum ter vernieuwen. Menigeen hier heeft besloten om niet meer terug in India te komen maar om in een buurland te gaan wonen. India geeft als reden op dat je hier, als je hier wilt wonen een settlement visum nodig hebt maar die krijg je niet. Volgens mij geldt deze regel voor iedereen. Ik zou voor de zekerheid de Ambassade even bellen !!

• Sundri

Volgens mij kun je in bijzondere gevallen ook in het buitenland een visum aanvragen, zeker als je al in Azië bent. Gisteren was ik bij de Indiase ambassade in Den Haag; daar werden ook toeristenvisa afgegeven aan mensen met niet Nederlandse paspoorten.