1. Leuke excursies tot $100 p.p.
2. Veiligheidsmaatregelen
3. Hoe is reëel om zelfstandig naar Deli, Agra en Jaipur te reizen?
4. Hoe veel kost een diner in niet-duur restaurantje, een rit met taxi?
5. Is dat veilig de spullen op ligbed op strand laten liggen tijdens in de zee te zwemmen?
6. Wat beter is: contant geld meemen of pinnen? Hoe groot is commissie als zal ik met Nederlandse bankpas roepies opnemen? Hoe veel fooi moet ik aan hotelpersoneel/obers/taxichauffeurs/gids betalen?
7. Welke medicijnen en anti-insecten middelen moet ik meenemen of ter plaatse kopen?
Mijn antwoorden:
1. Moet voor veel minder kunnen, 100 dollar is in India erg veel. Voorbeeld: voor Rs 2.500 ga ik sportduiken (een hele dag met een boot weg en 2 duiken inclusief materiaalhuur), misschien is het nu ietsje duurder, maar zeker geen 100 dollar.
2. Wat bedoel je daar eigenlijk mee?
3. Gewoon doen, lastige mannen gewoon een tik verkopen of stennis maken; verlies je schoenen niet uit het oog, van mezelf en van vrienden van me zijn ze al meermaals gestolen
4. Je kunt al vegetarisch voor Rs 100 eten, ligt er maar net aan wat je wilt. Een biertje erbij kost al wat meer en met vlees of vis kost ook al wat meer
Een rit met de taxi hangt af van de afstand. Voor NL begrippen zeer goedkoop.
5. Nee! Geef je spullen in bewaring bij een beach shag of laat ze op je kamer. Betreft het waardevolle spullen, liefst bewaren in een kluis of op andere wijze achter slot.
6. Pinnen, contant alleen als reserve houden voor als de pinautomaat het een keer niet doet.
Heb je b.v. een ING pakket (uitgebreid), dan betaal je geen commissie, maar hangen de kosten vooral af van d ekoers
Fooi: 5 tot 10%, ook in een restaurant net als in NL, maar alleen als je tevreden bent. Ik betaal nooit fooi aan taxichauffeurs.
7. Alleen specifieke medicijnen meenemen. B.v. paracetamol, anti muggenmiddelen in India kopen, is veel goedkoper en net zo goed.