Naar Goa in November

• Slawa

Graag neem ik alle tips over Goa.

1. Leuke excursies tot $100 p.p.

2. Veiligheidsmaatregelen

3. Hoe is reëel om zelfstandig naar Deli, Agra en Jaipur te reizen?

4. Hoe veel kost een diner in niet-duur restaurantje, een rit met taxi?

5. Is dat veilig de spullen op ligbed op strand laten liggen tijdens in de zee te zwemmen?

6. Wat beter is: contant geld meemen of pinnen? Hoe groot is commissie als zal ik met Nederlandse bankpas roepies opnemen? Hoe veel fooi moet ik aan hotelpersoneel/obers/taxichauffeurs/gids betalen?

7. Welke medicijnen en anti-insecten middelen moet ik meenemen of ter plaatse kopen?

• Sundri

1. Leuke excursies tot $100 p.p.

2. Veiligheidsmaatregelen

3. Hoe is reëel om zelfstandig naar Deli, Agra en Jaipur te reizen?

4. Hoe veel kost een diner in niet-duur restaurantje, een rit met taxi?

5. Is dat veilig de spullen op ligbed op strand laten liggen tijdens in de zee te zwemmen?

6. Wat beter is: contant geld meemen of pinnen? Hoe groot is commissie als zal ik met Nederlandse bankpas roepies opnemen? Hoe veel fooi moet ik aan hotelpersoneel/obers/taxichauffeurs/gids betalen?

7. Welke medicijnen en anti-insecten middelen moet ik meenemen of ter plaatse kopen?

Mijn antwoorden:

1. Moet voor veel minder kunnen, 100 dollar is in India erg veel. Voorbeeld: voor Rs 2.500 ga ik sportduiken (een hele dag met een boot weg en 2 duiken inclusief materiaalhuur), misschien is het nu ietsje duurder, maar zeker geen 100 dollar.

2. Wat bedoel je daar eigenlijk mee?

3. Gewoon doen, lastige mannen gewoon een tik verkopen of stennis maken; verlies je schoenen niet uit het oog, van mezelf en van vrienden van me zijn ze al meermaals gestolen

4. Je kunt al vegetarisch voor Rs 100 eten, ligt er maar net aan wat je wilt. Een biertje erbij kost al wat meer en met vlees of vis kost ook al wat meer

Een rit met de taxi hangt af van de afstand. Voor NL begrippen zeer goedkoop.

5. Nee! Geef je spullen in bewaring bij een beach shag of laat ze op je kamer. Betreft het waardevolle spullen, liefst bewaren in een kluis of op andere wijze achter slot.

6. Pinnen, contant alleen als reserve houden voor als de pinautomaat het een keer niet doet.

Heb je b.v. een ING pakket (uitgebreid), dan betaal je geen commissie, maar hangen de kosten vooral af van d ekoers

Fooi: 5 tot 10%, ook in een restaurant net als in NL, maar alleen als je tevreden bent. Ik betaal nooit fooi aan taxichauffeurs.

7. Alleen specifieke medicijnen meenemen. B.v. paracetamol, anti muggenmiddelen in India kopen, is veel goedkoper en net zo goed.

• Ineke M

6. ik betaal altijd een fooi aan taxichauffeurs. Vaak meer dan zij betaald krijgen. Een taxidriver krijgt Rs. 150 betaald voor Delhi-Pushkar. Dat traject is ongeveer 8 uur heen en 8 uur terug. M.i. is een behoorlijke fooi dan wel op z'n plaats. Voor kortere ritten geef ik meestal Rs100,-. Ze meestal niet in vaste dienst, maar krijgen alleen per rit betaald….en ook dan dus erg weinig.

De info over het salaris heb ik niet van de chauffeurs, maar van hun werkgever die mij voorrekende hoe veel kosten hij wel moest maken op dat traject en hoe weinig hij er aan verdiende (Rs. 950)

Verder helemaal eens met Sundri.

Ineke

• Slawa

Bedankt voor antwoorden :)

Moet voor veel minder kunnen, 100 dollar is in India erg veel.

Ik snap het. Maar bestaan ook excursies voor $500-700, voor De Gouden Driehoek, bijv.

Dat hoef niet $100 precies zijn maar niet hoger dan $100 p.p.

En misschien kan iemand de leuke tips geven? Bijv., duiken tot 6 m diep, met olifanten rijen, tijgers kijken, parasailng, binnenland met busje rijden, stedentrips, etc.

Welke souvenirs van “echte” India kopen?

Hoe en welk SIM-kaart kan ik in Goa tegen minimale kosten kopen? Ik heb gehoor dat in India moet je voor SIM-kaart een pasfoto en kopieën van eerste pagina van paspoort en visum hebben. Deze SIM-kaart moet alleen ingebeld worden dus ik heb bijna geen beltegoed nodig.

Hoe kan ik in Goa zonder eigen iPhone en laptop internetten?

Hoe veel kost 1 km met taxi in Goa? Hoe veel kost 1 dag een auto met chauffeur te huren?

Is het mogelijk om van Goa naar Agra direct te vliegen en hoe veel kost het?

Hoe veel roepies krijg ik als zal ik in hotel of in de stad euro's wisselen? Ik vermoed dat de koers van GWK (51 roepia voor 1 euro) is niet adequaat.

• VideJo

Goa is een staat en geen stad. De hoofdstad van Goa heet Panjin. Verdere plaatsen, waar het goed verblijven is: Bentaulim en Colva.

In plaats van een taxi neem je liever een oto-oto, oftewel een riksja met motor. Voor 30 tot 80 roepies kom je een heel eind.

Een Euro is ongeveer 60 roepies.

Een Simkaart van Vodafone met een beltegoed van tripple 3 geeft een beltegoed van 333 roepies en daarmee kom je een heel eind. Je moet wel twee pasfoto's hebben, plus een kopie van je paspoort. Of die maken ze dan daar wel even voor je. Internet cafés zijn er daar ook.

Goa heeft inderdaad een vliegveld en ik hoorde vorige week, dat er een Nederlandse maatschappij sinds kort direct op Goa zou vliegen. Ik weet niet welke.

Geen Euro's meenemen, want wisselen is moeilijker dan pinnen.

Souvenirs, daar gooien ze je daar dood mee, dus daar lom je vanzelf wel achter.

Duiken is geen optie daar. Geen riffen met mooie vissen. Tijgers? Ik was in een park, waar volgens zeggen ongeveer 40 tijgers zouden zijn, maar ik heb alleen maar (verse) sporen gezien.

Ga na afloop per trein naar Mumbai. Duurt 10 uur, als je geen vertraging hebt. Het centrum daar is de moeite waard.

• Sundri

Jo, in Goa kun je wel duiken, hoor. Er is een winkel vlakbij Baga. Ik heb er zelf twee keer een dag gedoken (bootduiken met 2 duiken op een dag). Dan vaar je naar Grand Island. Een paar jaar geleden zijn hier diverse topics aan gewijd. Ik heb toen zelf nog een Nederlandse buddy via dit forum op de kop weten te tikken. Ik heb toen met veel plezier samen met hem gedoken.

• VideJo

Ik ben dus abuis . . .

• Frank

en arkefly vliegt dit jaar rechtstreeks van Schiphol naar Goa, de terugvlucht vanaf Goa gaat via Sri Lanka (dus niet rechtstreeks).

• Sundri

Weet je dat zeker? Ik bedoel dat je eerst naar Sri Lanka vliegt op de terugreis? Het lijkt mij logischer als Arke een tussenstop maakt in Goa en doorvliegt naar Sri Lanka en vice versa.

• Frank

dat weet ik zeker, dit jaar vlieg ik eens niet naar India maar naar Sri Lanka en op de heen reis maken we een korte tussenstop in Goa maar terug vliegen we rechtstreeks naar Nederland met het vliegtuig dat van Goa afkomt.