visum

• Jacolien

Hoi allemaal

Vandaag naar Den Haag geweest om onze visa teregelen.

Hier wat tips voor jullie.

Wij hebben een visa aangevraagd voor 3 maanden.

Het volgende moet je echt bij je hebben.

Tickets, werkgevers verklaring, bankafschrift.

Heb je dit niet bij je en ook heel veel geduld is de kans groot dat het niet gaat lukken.

Wij waren er om 9 uur vanmorgen en half 6 vanavond hadden we de stempel. kosten pp 53euro.

gr jacolien.

• Olga

Heb je misschien ook met mensen gesproken die een 6-maanden-toeristenvisum aan gingen vragen? Het lastige is dat je van tevoren dan niet weet of je terug moet komen voor een gesprek, maar als je te vroeg komt, loop je het risico dat de stempel op een te vroege datum komt te staan. Als ik het niet via de visumdienst uit Den Haag ga regelen, ga ik waarschijnlijk de 15de of 16de er heen. De 15de is voor mij de vroegste datum om de stempel in m'n paspoort te hebben (voor de 180 dagen). M'n vlucht is de 26ste (middag).

• Sundri

Ik raad je aan om zelf naar de ambassade te gaan, omdat je maar geringe tijd hebt tussen je aanvraag en reisdatum. De visumdienst vraagt om circa 4 weken van te voren de aanvraag in te dienen; dat is dus een risico. Ga je zelf naar de ambassade en willen ze een gesprek, dan kan dit dezelfde dag.

Zelf stond ik afgelopen vrijdag bij de ambassade, omdat ze de Diwalidatum verkeerd hadden genoteerd op de website (en ik was niet de enige, die daar voor niets stond); de ambassade was gesloten. Voor mij geen probleem, want ik heb voldoende tijd. Er stond echter ook een vrouw, die haar visum kwam ophalen en maandag ging vliegen; dan heb je dus echt een probleem; hoe ze dat heeft opgelost, weet ik niet, maar ik vrees, dat ze haar reisdatum heeft moeten uitstellen.

• Olga

Ik denk inderdaad dat ik zelf naar de ambassade ga. Ik heb vandaag antwoord op een mailtje gekregen van de visumdienst. Een aanvraag via hen kan ongeveer 2 weken duren, omdat de ambassade moet beslissen over de 6 maanden, zegt ze. Nou hoop ik niet dat de ambassade er te lang over zal doen. Eerder op dit prikbord vermelde iemand al dat iemand die hij tegenkwam “volgende week” terug moest komen omdat diegene voor een 6-maanden-visum moest gaan (hij zou eerst voor een 3 maanden visum gaan). Lastig is dat je van tevoren dan niet weet hoe ruim je je tijd moet nemen. Op de site van de ambassade staat ook iets van dat je bij een visum van langer dan 3 maanden je aanvraag “well in advance” moet doen, maar ondertussen is de stempel geldig vanaf de dag van afgifte. Als een gesprek op dezelfde dag kan, is het wel zo handig, weet je snel waar je aan toe bent en hoef je niet 2 keer heen en weer. Gelukkig woon ik niet heel ver weg van Den Haag (Zaandam).

Je zal maar van bv Groningen komen en dan blijken ze de diwalidatum verkeerd te hebben neergezet.

Misschien dat de vrouw nog geluk heeft gehad als haar vliegtijden niet te vroeg waren (met Emirates misschien).

De visumdienst zei verder ook nog dat de kans op een interview moeilijk is in te schatten, maar om de kans te verkleinen is het raadzaam om een kopie van een bankafschrift bij te voegen waar beduidend meer op staat dan de verplichte 500 euro.

• Slawa

8 november bij ambassade geweest. Van 10:30 tot 12:30 in ongelofelijke chaos en lawaai in de rij gestaan om een visumaanvraag te doen. Om 12:30 wij worden geholpen en gevraagd om 16:00 terug te komen om visums te halen. Van 16:00 tot 18:00 in nog meer chaos en lawaai hebben onze paspoorten gewacht. Eindelijk gekregen maar toen wordt gebleken dat ze zijn vergeten om in een paspoort visum in te plakken. Nog 20 min gewacht.

Wat moet je hebben: paspoort, 53 euro contant geld, ingevoelde aanvraagformulier, aparte undertaking-verklaring (heel raar, omdat de tekst van deze verklaring staat in aanvraagformulier ook), 2 pasfoto's, veel gedoeld en de oordopjes.

Wat hoef je niet te hebben: reisschema, tickets, werkgevers verklaring, bankafschrift.

(Een toerist-visum voor 3 manden)

• Sundri

Let op he: je zegt nu dat reisschema, tickets, werkgeversverklaring en bankafschrift niet nodig zijn. Maar soms vragen ze daar dus wel om. Als je dan uit Groningen komt of Zeeland (in mijn geval) is het toch maar beter als je het wel bij je hebt. Beter mee verlegen dan om verlegen. Beter dan dat je daarvoor nog een keer heen en weer moet reizen…

• Rob

Slawa,

Oordopjes nodig voor een visumaanvraag?

Het wordt al gekker.

Rob

• Koos

Hoe kom ik aan een werkgeversverkaring, Wrekgever kent alleen NL talige, is er een speciaal format voor? of eisen waar zoiets aan moet voldoen? ik ga 3 maanden, heb ik 'm misschien niet eens nodig, maar voor de zekerheid wil ik m wel meenemen naar Den Haag..

• Ineke M

Je hebt 'm waarschijnlijk niet nodig, maar zou voor de zekerheid een loonstrook mee kunnen nemen.

Het gaat ze tenslotte om het bewijs dat je werkt.

Ineke

• gwendolyn

hi allemaal,

bij aanvraag van visum moet je tegenwoordig het volgende bij je hebben.

1) geldig paspoort

2) 2 pasfotootjes

3)werkgevers verklaring

4)aanvraag visum

5)verklaring dat men niet het plan heeft in India je beroep uit te gaan oefenen met nog meer vragen op het formulier die je moet beantwoorden.zoals ;dat men niet van olan is papieren en foto`s van journalistieke waarde mee terug te nemen.

dus in totaal moet men 3 formulieren inleveren…met paspoort en pasfotootjes.

als je in de buurt van amsterdam woont kun je ook in amsterdam het visum aanvragen..hetduurt ongeveer 4 werkdagen voor het in orde is. hoef je niet uren te wachten en vvoor dag en dauw op pad te gaan.

dit kantoor is open van 9.00 tot 17.00

het kantoor is makkelijk bereikbaar met de tram.

groet