Ambassade, 1e dag

• Bob

Kuddes…! Kwam rond 10:30 uur aan een nummertje en dan gewacht…gewacht…gewaaaacht…, werd 5 (!) uur later geholpen. Maar al dat wachten werd beloond: 17:00 uur kon ik mijn paspoort ophalen, 1,5 uur na het ingeleverd te hebben, met visum voor 3 maanden (tourist), zonder gezeik en € 12,- goedkoper, …want je doneert verplicht € 3,- aan het “Welfare Fund”.

Nodig: aanvraagformulier visum met 2 pasfoto's en ingevuld formulier “undertaking” (lag daar op tafel)

Niet nodig gehad: kopie reisschema, bankafschrift, werkgeversverklaring

Tip: neem eten, drinken, leesvoer en veel geduld mee:)

• Rob

Bob,

Dit klinkt als vanouds.

Alle visaperikelen zijn nu opgelost?

Rob

• Olga

Zo Bob, dat lijkt Delhi wel, bij de Indiase autoriteiten, was ook lang wachten. Ik vertrek zelf de 26ste en zal er ook binnenkort heen moeten (voor een 6-maanden-visum). Bedankt voor het delen.

• Bob

Olga,

Ga op tijd, reken maar dat je eerst op gesprek moet.

Maandag was er man die precies 3 mnd op vakantie gaat, omdat de visum ingaat op de dag van aanvraag, kwam hij 3 weken “tekort” en moest dus een 6 mnd visum hebben. Daarvoor moet hij volgende week weer naar de ambassade terug voor een gesprek.

Misschien kun je het nog (= makkelijker?) via je reisbureau laten regelen?

• jacolien

Hoi bob,

Ik moet maandag ook mijn visium ophalen in den haag aan de buitenrustweg.

Op de site van de visa staat dat het nu 83.00 euro kost, en de verwerking van het visium ongeveer 1 of 2 weken.

Als ik jouw goed begrijg is dit niet waar, en krijg ik het gelijk de zelfde dag nog mee.. klopt dat.

Gr jacolien

• Sundri

Volgens de website van de Indian Embassy betaal je voor een toeristenvisum € 50 + extra toelage van € 3 voor alle soorten visa. Dat is dus € 53 voor een toeristenvisum. Denk eraan, dat je het geld contant meeneemt, want de ambassade heeft me laten weten, dat je er niet kunt pinnen.

• Rob

Sundri,

Daar komen de kosten van de visadienst boven op?

Rob

• Bob

Beste Jacolien,

Direct aanvragen bij de ambassade!!! Scheelt je in je portemonnee en ben je ook “maar” 1 dag eraan kwijt… Tourist Visa kost € 50,- + € 3,-. Bij het Visumburo (Amsterdam) kun je alleen terecht met je NL paspoort voor een toeristenvisum voor 3 maanden, volgens mij, en het kost veel meer tijd (2 weken). Voor al het overige moet je sowieso naar de ambassade.

• Olga

Bob, bedankt voor de waarschuwing. Ik heb m'n ticket via Seva Reizen geboekt. Zij regelen geen visums, maar het schoot me net te binnen dat een ANWB-kantoor misschien ook een oplossing is om het wat makkelijker te regelen. Ik ga zo even verder kijken daarvoor.

Wat ik mij dan nog afvraag is wanneer ik m'n visumaanvraag in ga dienen, want, zoals je zegt, gaat die in op de dag van de aanvraag bij de ambassade. Echter is het van tevoren niet zeker of iemand wel of niet op gesprek moet komen. Dan kan het een beetje lastig in te schatten zijn voor mij, want als ik het visum krijg, zou het nooit eerder dan 16 november in mogen gaan, als de einddatum op 14 mei ligt (retourdatum van het vliegticket staat op de 12de). Anders ga ik misschien even mailen naar de ambassade hierover.

• Olga

Ik heb net gelezen dat er bij de ANWB alleen een zakenvisum of single entry 3 maanden visum aangevraagd kan worden voor India.

Bij de visumdienst in Den Haag kan het ook nog, maar dan voor zo'n 102 euro (!) per paspoort. Werd mij via email verteld door 1 van de medewerkers.