Ik heb zelf meer dan een jaar in India gewoond op een vaste plek: Puttaparthi in Andhra Pradesh(2007-2008). Ook heb ik allerlei prijzen “opgeschreven”(getypt) om voor mezelf berekeningen te kunnen maken. Ik kan dus vrij goede inschattingen maken voor m'n komende vertrek. Puttaparthi is een klein stadje, dus niet met prijzen zoals bv in Delhi. Ik kan je wel een beetje een indruk geven van de prijzen die ik heb meegemaakt.
De prijzen van het huren van een appartement kunnen uiteenlopen. Ook kan de een (veel) meer vragen dan de ander, ook bij onderhandeling kan het zijn dat iemand niet genoeg naar beneden gaat. Het is eigenlijk maar net wie je tegenkomt en wat er beschikbaar is. Wat ik zelf belangrijk vond, is dat ik me prettig voel bij een plek. Een studioflat van iemand die ik kende, kreeg het na onderhandling voor 2000 rs, in plaats van 2800, was in een nieuw gebouw, maar niet gemeubileerd. Ook heb ik eens een kamer (appartement zonder slaapkamer, maar wel met eigen keuken en badkamer) gezien, waar, als ik me goed herinner, 4000 rs gevraagd werd. Was wel wat groter (maar volgens mij ook wat minder mooi), de keuken ook, de badkamer was dacht ik kleiner, maar leek mij te duur en dan zat je ook met een muur bij je raam, dus ook niet echt de meest ideale plek zou ik zeggen. Het kan dus voorkomen dat je huizen tegenkomt die bijna tegen een ander gebouw of muur op zitten, als je raam of balkon niet aan de voorkant ofzo zit. Ik huurde een 1-slaapkamerappartement in een nieuw uitziend gebouw, deels gemeubileerd voor 6000 rs inc. elektra, maar later zag ik een appartement in hetzelfde gebouw met vergelijkbare ruimte voor 3000 rs (van 1 of meer mensen die er later zouden vertrekken), met of zonder meubilering, ex. elektra (zover ik weet), maar evengoed een heel verschil. Was wel wat minder mooi (blauwe vloer), maar dan nog. Ik had ook eens een 2-slaapkamer-appartement gezien in een nieuw gebouw, dat was geloof ik 5000 rs per maand exclusief elektra en meubilering. Een elektra rekening kan daar 500 rs zijn als je een veelgebruiker bent, mogelijk was 500 ook het maximum.
Een guesthouse dat ik daar kende was aan het vernieuwen toen ik er was. Ik heb toen daarna eens voor m'n moeder gekeken naar een kamer daar en het was een waar verschil (mooi). Als het goed is, was het zo'n 600 rs voor een 1-persoons-kamer per dag en misschien zo'n 660 rs inc. belasting. Een goedkope minder mooie kamer in een hotel daar, was zo'n 500 rs, voor een luxe kamer misschien het dubbele (weet niet precies).
In de plek waar ik was, was een maaltijd (een lunch of diner) in een restaurant met westers eten tussen 2 en 3 euro (afhankelijk van welk restaurant er berekend wordt).
Een grote bak gezuiverd water was rond de 40 rs (misschien was het 25 liter, in ieder geval flink wat). Flessenwater is duurder. 1 Liter, als het goed is, 10 rs. In m'n berekening heb ik voor een kleine fanta uit de supermarkt/winkel 20 rs berekend (zal wel 0,5 liter geweest zijn). Internet kostte dacht ik 40 rs per uur, 20 rs per half uur. Ik ben ook weleens bij een betrouwbare kapper geweest om punten te laten knippen, was tussen 60 en 100 rs. Een kilo rijst zou 25 rs geweest moeten zijn (zal de goedkoopste geweest zijn), maar ik zal ook wel iets gezien hebben richting 60 rs. Die eerste was geloof ik van de winkel zelf en de duurderen waren ergens anders vandaan gehaald.
Misschien heb je hier iets aan.