Woorden Hindi met uitspraak

• Johanneke

Weet iemand een website waarop een aantal woorden staan in Hindi waar tevens de fonetische uitspraak bij staat?

Ik vind het altijd leuk om een paar woordjes te kennen en de mensen van het land waarderen het ook altijd dat ik mijn best heb gedaan om iets van hun taal te leren.

Enkele woorden kan ik wel vinden, maar hoe spreek ik ze in hemelsnaam uit?

Geen moeilijke zinnen hoor, gewoon “hallo, goedemorgen, dank u wel etc.”

• erik

Dit is wel een leuke pagina.

http://hindilearner.com/hindi_words_phrases/hindi_phrases.php

In het algemeen kan je veel woorden bijna op zijn nederlands uitspreken. Klinkt wel wat kort door de bocht maar als ik plaatsnamen op zijn Nederlands uitsprak begrepen ze het vaak eerder dan wanneer Engelsen het op hun manier uitspraken.

• Kannadiga

erik Schreef:

——————————————————-

> Dit is wel een leuke pagina.

> http://hindilearner.com/hindi_words_phrases/hindi

> _phrases.php

>

> In het algemeen kan je veel woorden bijna op zijn

> nederlands uitspreken. Klinkt wel wat kort door de

> bocht maar als ik plaatsnamen op zijn Nederlands

> uitsprak begrepen ze het vaak eerder dan wanneer

> Engelsen het op hun manier uitspraken.

Kan ik het niet mee eens zijn. Kijk alleen maar hoe Nederlanders de naam van de stad Benaras / Varanasi / Kashi uitspreken. Ik hoor bijna altijd Faranasi, terwijl de derde a kort, of in het Hindi stom is. Ongeveer als Waaraansi dus, lokale uitspaak Baaraansi. Faaraanaasi is totaal onbegrijpelijk voor Indiers.

• Kannadiga

Suprabhat is werkelijk lachwekkend. Een letterlijke vertaling (in Sanskrit) van goede morgen. Dit wordt nooit gebruikt. Indiers groeten niet met delen van de dag. Indien ze dat toch doen, dan gebruiken ze de Engelse woorden.

• Johanneke

Robert, hartstikke bedankt voor deze lessen, dat bedoelde ik precies!

• Rob

Kannadiga,

Het wordt helemaal leuk als je beide filmpjes tegelijkertijd afdraaid:

Mera naam / Paneer, zegt ie dan.

Rob

• kataraja

Kannadiga, “Indiers groeten niet met delen van de dag”

Thambi pin mij niet vast op de wijze van schrijven, maar in tamil nadu zeggen ze echt wel “kalai vanakam” “malai vanakam” “iravu vanakam”.

• Rob

Uitspraak is altijd moeilijk in een andere taal.

Mijn Indiase travelbuddy geeft op sommige vragen het antwoord: mijn naam is hash, als hij het niet weet.

Rob

Mijn naam is haas

• asha

hallo,

wat betekent het als iemand een bericht stuurt met de mededeling tujko jenam niewaas nimantar hai