malaria in zuid india + Calcutta

• kiet

Hoi,

Wij gaan in november naar zuid india en waarschijnlijk ook naar Calcutta. Nou las ik op de site ‘vaccinatie op reis’ (vaccinatie bureau in Groningen) dat pillen niet nodig zijn, maar alleen andere preventieve middelen tegen malaria (lange mouwen, DEET etc.)

Weet iemand of deze info betrouwbaar is. Ik wil liever geen 15 euri bij de GG en GD betalen voor alleen deze vraag (alle andere vaccinaties heb ik al).

Alvast dank!

gr. Katja

• Rob

Katja,

De informatie in Groningen is niet betrouwbaar of op z'n minst tegenstrijdig met andere GGDén in Nederland.

Lange mouwen dragen, sokken aan. Ik ben in 14 keer India nog nooit toeristen tegen gekomen die dat droegen.

De meeste mensen (m/v) dragen korte broeken met bergschoenen aan en een t-shirt of hempje met korte mouwen.

In India is er wel degelijk risico voor Malaria, Dengue, Chikunkunya (door muggen overdraagbare ziektes).

Hoe groot de kans is weet ik niet.

Meest voorkomend is diaree.

Voorzorgsmaatregelen lijken mij wel op z'n plaats.

Zelf ben ik daar vrij slordig in.

Rob

• T.o.m.

In kerala komt weer meer malaria voor, ook de tropicana. Verder komt in het Noord oosten (niet de stad calcutta) wat malaria voor.

De kans dat een toerist gestoken wordt is nog steeds erg klein, maar het probleem is dit:

Als je als GGD, of als persoon op dit prikbord zegt: “het valt allemaal wel mee, de kans is verwaarloosbaar klein” en dan krijgt de persoon in kwestie toch malaria, tja, dat wil je niet op je geweten hebben.

• KeesS

Uiteindelijk is het de GGD of het Tropenziekenhuis die een advies kan afgeven en wat iemand op persoonlijke titel zegt is zijn/haar verantwoording. En die 15euro is een schijntje op de hele reis. Goede bescherming (kleding/deet etc).is erg belangrijk, ook overdag tegen de mug die denque veroorzaakt. In sommige gebieden loop je meer risico dan in andere, het hangt ook af van hoelang je gaat. Zelf gebruik ik al jaren geen malariapillen meer, maar doe wel aan goede bescherming, mocht ik naar een gebied gaan waar een hoger risico is dan normaal dan laat ik mij adviseren door het tropenziekenhuis.

• Rob

Ik kom net terug uit Delhi,

Door de hevige moesson is het aantal gevallen van Dengue in Delhi behoorlijk gestegen.

De vrouw van mijn Indiase travelbuddy ligt momenteel in het ziekenhuis.

Daar was een wachtlijst voor, lag vorige week boordevol met dengue gevallen.

Volgens het nieuws op tv in India waren dat er 26 waarvan 1 overleden.

De rest was weer naar huis gestuurd.

Ook het aantal gevallen van Japanse Encephalitis is toegenomen.

Vreemde lokale uitbraken met tientallen doden.

Rob

• kataraja

Ik heb ook dengue gehad, is verder niets aan te doen, dus opnemen in ziekenhuis is geld klopperij.