Reizen overland van india naar Lukla (Nepal)

• Sila

Vraagje:

We zijn van plan om tijdens ons verblijf in India door te reizen naar Lukla (Nepal) om de Himalaya te gaan bewandelen naar de Everest base camp.

Graag wil ik meer informatie of het mogelijk is om per bus/ trein hier naartoe te reizen en de bijkomende kosten daarvan.

De plaats vanuit India waar we vertrekken maakt ons niks uit, we moeten nog een reisprogramma voor India maken….

Graag zou ik ook meer informatie willen over de kosten per dag voor een drager/ gids, de tijdsduur van de trip, kosten van een lodge/guesthouse.

Kortom alle informatie is welkom!!

Alvast bedankt voor jullie reactie……….

• erik

Zo uit mijn hoofd kun je vanaf Kathmandu met de bus naar Jiri. (en vanuit bv Varanasi kun je met de bus naar Kathmandu in 2 dagen). Vanaf Jiri moet je lopen. Jiri naar Lukla (7 dagen lopen), Lukla naar Namche (2 dagen), Namche naar het Base camp (dag of 5). Pittige trip (ik heb hem gelopen vanaf Lukla). Doe niets overhaast, tenzij je met hoogteziekte terug wilt (ik heb er 2 in mijn groep terug moeten sturen met helicoper (accuut levensgevaar) en te voet (sluimerend gevaar).

Normaal is, vanaf Lukla: in 2 dagen naar namche. Daar een rustdag, in 2 dagen naar Pheriche (rustdag) en dan door naar Lobuche en van daaruit naar het base camp (verdomd eind lopen, vergis je niet).

Reken op minimaal 3 weken voor de trekking, dan nog een week van te voren en na afloop.En dat schema hangt af van vliegen van/naar Lukla of niet. Dus met minder dan vier weken Nepal ga je het niet redden. Meer specifieke vragen over die trekking kun je beter op het Nepal prikbord stellen, of hier

http://www.wereldwijzer.nl/forum/nepal-forum (ik moet mijn eigen forum ook een beetje promoten..)

• roy

Hallo Erik,

En hoe is de controle in de bus in beide richting.

Mag ik voorzichtig benaderen dat de grenscontrole als men met de bus gaat niet optimaal is.

Dus zonder visa in Nepal terecht kan en ook terug in India.

• erik

Een visum voor Nepal kun je gewoon aan de grens kopen. Zonder visum kom je er niet in. Andersom ook niet, dus zorg dat je een multiple entry visum voor India hebt. Het is geen Nederland en Belgie, waar je gewoon doorrijdt zonder te merken dat je in een ander land komt.

• roy

Beste Erik,

Mooi dat men gewoon aan de grens india/nepal een visum kan aanschaffen.

Maar ik bedoelde eigenlijk als men met de bus met een groep mensen de grens overgaat kan je zo doorrijden of komt de grenspolitie in de bus een controle uitvoeren.

• T.o.m.

Nee, de grenspolitie komt niet in de bus, want de bus mag de grens niet over.

Het is dus uitstappen, bagage bijmekaar rapen, langs de immigratie voor je visum controle en papiertjes invullen, langs de douane die al dan niet je rugzak uitpakken, dan ben je in een ander land, krijg je weer douane die al dan niet je rugzak uitpakken en de immigratie die je visum controleert plus natuurlijk weer de nodige papiertjes invullen.

Het is dus zowiezo een goed plan een balpen bij de hand te hebben.

• erik

En het liefst stoppen de bussen zo ver van de grens dat je nog een riksja-ritje moet maken, om de lokale bevolking wat te ondersteunen. Bij de grens in het oosten was dat in ieder geval zo, de laatste keer dat ik daar overstak.

Roy, ik had je vraag inderdaad verkeerd begrepen. Het leek alsof je zonder visum dacht het land in en uit te glippen :)