Fotografie in India

• jjg

Een soort van gewetensvraag. Althans, zo voelt het voor mij een beetje.

Ik neem mijn 3 jaarsalarissen voor Indiase begrippen mee qua fotografiespullen naar India. Vond zojuist wat fotos op het www die ik ook graag zou willen maken. Dan vraag ik me daarbij of die fotograaf dan wellicht wat rupees in de kinderhandjes heeft gedropt , of niet? Je leest de verhalen van “niet bedelen stimuleren” etc, en dit heeft ook niet mijn voorkeur. Ook de verhalen van gerondselde kids die moeten bedelen etc etc..

Hoe gaan jullie ermee om als je graag mensen fotografeert ipv alleen gebouwen. Die zijn uiteraard ook mooi, maar vind ik uiteindelijk minder interessant om terug te zien. Op uitzonderingen na natuurlijk..

Dit zal vast en zeker voor een groot deel persoonlijk zijn…of je leert het gaande weg in India wel. Geen idee!

• kataraja

Als je foto's van mensen maakt, geen geld geven, ze zijn voor altijd versakkert en spingen voor iedere lens! Neem eens een kijkje op de site van deze belg maakt wel hele goeie foto's in India.

http://www.oochappan.be/

• MariekeH

Ga niet in het wilde weg ongevraagd mensen fotograferen, want niet iedereen zal dat op prijs stellen. Maak een praatje (desnoods met handen en voeten) en vraag gewoon of je een foto van ze mag maken. 9 van de 10 keer zullen ze dat leuk vinden en ik merkte dat mensen (vooral kinderen) het ook erg leuk vonden om zichzelf daarna op het schermpje van mijn digitale camera terug te kunnen zien. Er is mij nooit om geld gevraagd voor een foto, maar ik heb wel gehoord dat mensen geïrriteerd kunnen raken van in het wilde weg ongevraagd fotograferende toeristen en dan dus geld gaan eisen.

• T.o.m.

Natuurlijk is elke situatie anders, en elk mens is anders, maar ik heb eens een “echte” fotograaf bezig gezien.Toen ging het heel wat anders toe dan de toerist-fotograaf.

Het was een marktplaats. De profi liep daar eerst een dag rond, en maakte praatjes met mensen, zat ergens thee te drinken etc. Kortom, een bekende die interesse had in de mensen, en wat ze deden. Dag 2 (of drie, weet ik veel), had zij een camera bij en maakte fotos van de straat, gebouwen, gebruiksvoorwerpen, een hondje enzovoort. Deze fotos werden met de mensen 'gedeeld" en hiermee was een sterkere band tussen de fotograaf en de lokale mensen ontstaan.

En inderdaad devolgende stap waren fotos waar de mens meer prominent op stond, en ze waren mooi dacht ik.

De toerist is een heel ander kaliber, die loopt als vreemdeling dwars door de wereld van de lokale mensen heen en duwt de camera pardoes in je gezicht, of loopt onzeker heen en weer en klikt fotos van vage dingen (om stiekum met de zoom toch te proberen ergens een mens te scoren).

Mijn oude reisfotos, daar waar mensen op staan zijn veel leuker. Maar ik heb er maar weinig van. Ik voel me altijd een beetje ongemakkelijk als ik een wildvreemde (die er wel fotogeniek uitziet) voor mijn camera zet. Met die 12x zoom van tegenwoordig gaat het wel wat beter met de mensenfotos.

• Marielle

Altijd vragen, lijkt me. Hoe zou jij het vinden om in Amsterdam (ik noem maar wat) door een stel toeristen pontificiaal en onaangekondigd gefotografeerd te worden terwijl je je boodschappen doet? En vooral, respecteer hun ‘nee’…. Meestal vinden ze het trouwens wel leuk, zeker kinderen. En ik denk dat je wel een beetje kunt aanvoelen of het kan of niet…. Of je het uberhaupt kan vragen. Geld geven, nooit doen. Ik geef ze dan liever iets te eten ofzo.

• kataraja

Als je om toestemming vraagt dan krijg je geposeerde foto's, en die zijn zonder enkele fotografische waarde, kiekjes zeg maar. En als ik lees dat jjg echte apperatuur meeneemt denk ik dat hij niet geintresseerd is in geposeerde bagger. Trouwens ik heb lange tijd in India doorgebracht en Indiase toeristen vragen echt geen toesteming als ze van mij een foto maken, of ongevraagd aan mijn tafeltje komen zitten met de hele familie en dan een foto maken.

• Sundri

Ja, ‘t is waar. Ik heb ondertussen geen idee hoeveel foto’s door Indiërs van mij zijn gemaakt, omdat ze samen met een westerling op de foto willen. Vaak op het strand. Ik stel dan ook de eis, dat ik eerst m'n sarong draag. Dat is dan een zogenoemd kiekje. Maar ook Indiërs fotograferen me soms ongevraagd.

Zelf heb ik nooit problemen om mensen te fotograferen. Ik sta dan b.v. bij een theetentje en drink een glaasje thee mee. Of ik fotografeer de lokale groente- of fruitverkoper, waar ik al vaak iets heb gekocht. Ik heb zo een prachtige foto (vind ik) van een vader groenteverkoper met z'n dochter. Bij m'n volgende verblijf in India heb ik een afdruk van die foto meegenomen en die aan hem overhandigd. Daar was hij heel blij mee. Je moet gewoon de situatie bekijken. En ook niet constant met je camera rondsjouwen. Tegelijkertijd is de situatie voor iedereen anders. Ga je met een groepsreis naar India en ben je overal maar kort, dan heb je meestal niet de gelegenheid om eerst uitgebreid “kennis te maken” of je gezicht te laten zien. Ik zou dus zeggen, handel naar bevind van zaken, maar geeft never nooit geld.

• froukje

Hoe vaak vraagt een Indier zelf niet,of ze op de foto mogen.Dat jij dus een foto van hun maakt.Als je dan eerst nee zegt,dan zeggen ze altijd dat ze er geen geld voor hoeven.

Maar jij zegt nee,omdat dat geposeerde foto,s worden,waar je niet op zit te wachten.Meestal blijven ze wel aandringen,dan kun je er eentje nemen.Ze willen er ook met jou op en willen kijken hoe ze erop staan.

Ze kijken je dan met een dikke glimlach aan en lopen weg.

En dan is tegenwoordig deleten een uitvinding.

• VideJo

Had twee jaar geleden in het hart van India, daar, waar weinig toeristen komen, dat mijn vrouw (met fotocamera) omringd werden door minstens 4 rijen Indiërs, die haar allemaal recht in het gezicht gingen staan staren. Is haar eigenlijk tijdens die reis twee keer overkomen. En ik loop dan met mijn video camera heen en weer, zodat ze niet de kans krijgen mij ook te omringen. En dan film ik dat verschijnsel. Met de ondertitel: “Wie bekijkt nu Wie?”

En inderdaad, veel mensen vragen om gefotografeerd te worden. Soms geven ze je dan nog hun adres, zodat jij een afdruk kunt sturen.

• kataraja

Sundri Schreef:

——————————————————-

> Ja, 't is waar. Ik heb ondertussen geen idee

> hoeveel foto's door Indiërs van mij zijn gemaakt,

> omdat ze samen met een westerling op de foto

> willen.

Stja Sundri, dat is de tol die wij aantrekkelijke mensen moeten betalen, iedereen wil met ons op de foto. Maar als ik een foto van mij zelf zie kan ik ze geen ongelijk geven.X(X(X(X(