ladakh

• michiel

gepland vanaf eind aug: drieweeks verblijf in en rond Leh - inclusief trekking

heeft iemand info betreffende toestand na de zware regenval ?

advies / alternatief?

alvast dank

• Marc

Hallo Michel,

Gezien de ernstige situatie in Ladakh, Leh en omgeving lijkt het me verstandig om je plannen te wijzigen. Eind augustus zal er veel veranderd zijn maar noch steeds veel chaos aanwezig zijn. De Ladakhi's hebben hun handen vol aan de opruim werkzaamheden. Bijna alle toeristen zijn uit Ladakh evacueerd. Momenteel zijn beide wegen naar Leh noch steeds niet vrij, dit betekent dat de bevoorrading beperkt is, drinkwater, benzine en voedsel zijn schaars in Leh. Dit zal tegen eind augustus misschien verbetert zijn maar de opruim werkzaamheden zullen jaren duren.

Alternatief is misschien Sikkim maar ook weer wezenlijk anders als Ladakh.

Groet……….Marc

• erik

http://www.lonelyplanet.com/india/travel-tips-and-articles/42/74932?affil=fb-fan

• marielle

Sikkim is fantastisch, totaal anders dan Ladakh (inderdaad niet naartoe gaan nu, verwoest stadje waar men bezig is te herstellen, maar ook nog overleven). Groen, groen en nog ‘s groen itt rots rots en nog ’s rots. Maar Sikkim is ook geen aanrader nu, toerisme ligt qua seizoen op z'n gat, moessontijd, continue dichte mist, geen uitzicht op de bergtoppen. Vanaf eind september is het beter toeven daar… zeker een keer doen!

• michiel

dank voor waardevolle reacties.

vandaag besloten Ladakh in petto te houden voor later.

voorschotten en vliegtickets zijn we natuurlijk kwijt maar dat zijn peanuts in vergelijking met de miserie daar boven!

welke bestemming blijft overeind vanuit Dehli in september? zuid - indië? en valt daar wat te “wandelen”?

nog maar heel weinig tijd voor planning, na een jaar voorbereiding Ladakh.

groeten

michiel

• Nestor-F

Sikkim is wel een mooi gebied. De hoofdstad Gangtok is echter gewoon een Indiase stad met veel beton en veel bars waar de bevolking zich lam zuipt.Veel dronkaards op straat. De natuur is overweldigend, waar in Nepal geen struik meer groeit is hier alles overweldigend groen. De wegen zijn slecht tot bar slecht en vaak natuurlijk in de bergen gelegen. Soms moet je wachten tot bulldozers een stuk weg hersteld hebben voordat je door kan gaan. De naam Sikkim is aantrekkelijk voor sommige reizigers om reden van exclusiviteit. Je komt dan bedrogen uit, Sikkim is gewoon een deel van India met dezelfde structuur en gewoonten van India en zelfs de dezelfde bebo.uwing. Niks bijzonders.

• Ramrod

> waar in Nepal geen struik meer groeit :S

Je bent wel eens in Nepal geweest ….?

• Marielle

Hallo Nestor, zo zie je maar, smaken verschillen. Ik weet niet wat je gezien hebt in Sikkim (verder geweest dan Gangtok?), maar net zoals Ladakh, maar dan op een andere manier, heeft het weinig met India te maken. Dus wel degelijk een andere sfeer (in mijn ogen een wereld van verschil met andere delen), andere mentaliteit, overweldigende natuur (inderdaad) etc etc. Wat de wegen betreft: Ik vind het erg meevallen voor een berggebied, het is maar welke eisen je stelt. Gaten in de weg, bulldozers, het komt vooral voor in het moessonseizoen. Gangtok is inderdaad een ‘gewone stad’, maar een stuk relaxter dan andere hoofdsteden in India, het aantal dronkaards ‘s avonds op straat valt reuze mee. Ieder z’n eigen ervaringen blijkbaar, z'n eigen eisen, etc. Voor mij (die er ook de helft van het jaar woont) is het nog steeds een paradijsje….

• Nestor-F

Om je vraag te beantwoorden: Ja, ik ben vele malen in Nepal geweest. De eerste keer in 1992. Vele trektochten gemaakt en open oog voor veranderingen.

• Nestor-F

Ja, meningen en ervaringen verschillen. De mijne baseer ik op ervaringen uit geheel Azië gedurende meerdere tientallen jaren, dus niet alleen op deze gebieden. Ik heb, zonder aanmatig te zijn, een wat bredere kijk op deze landen en culturen dan de gemiddelde reageerder. Maar natuurlijk, in een bepaalde periode kan alles mooi en prachtig zijn. Niet gehinderd door enige kennis van de historie van deze gebieden is alle mooi.