As uitstrooien in India / handbagage

• Rob

Beste mensen,

Volgende week vlieg ik naar Delhi.

Mijn vraag:

Mag ik een deel van de as van mijn overleden vader mee naar India nemen?

Daar wil ik het samen met mijn Indiase travelbuddy uitstrooien over de Ganga of Jamuna.

Ik reis heen altijd alleen met handbagage.

Mijn zus waarschuwde mij dat ze misschien gaan denken dat er iets anders in zo'n kokertje zit.

Voor wie geen ervaring heeft met crematies / as uitstrooien:

het is wel zo'n 3 kilo wit gekleurde as wat je meekrijgt

Het grootste deel hebben we hier al uitgestrooid.

Een klein deel wil ik mee nemen.

Kan dit zonder problemen?

Rob

• kataraja

Rob, persoonlijk ben ik nog nooit gecontroleerd op mijn reizen naar india, maar je zal net nu hebben dat het wel zal gebeuren. Ik zou de as gewoon in een blikje talkpoeder doen. En als het helmaal fout afloopt zeg je toch gewoon dat de as van je overleden vader is, lijkt me sterk dat ze er moeilijk over doen. Gewoon doen Rob, regeltjes zijn er om overtreden te worden.

• Rob

Kataraja,

Mijn vader zei altijd: als ik dood ga en je zit in India hoef je voor mij niet terug te komen voor de crematie, dat merk ik toch niet meer.

Dat ik nu een deel van hem in India ga uitstrooien, daar was hij niet op voorbereid.

Jammer dat íe dat zelf niet meer mee kan maken.

Of misschien toch een beetje wel…?

Zijn as in een blikje talkpoeder doen vind ik te ordinair.

Ik heb nog wat stenenpotjes uit Kolkata, misschien kan het daar in.

Rob

• kees m

Doe navraag bij de luchtvaartmaatschappij en de ambassade.

Ken t van Bali , dat t wel mag.

grjes Kees M

• kataraja

Rob, met dat blikje talkpoeder was maar een ideetje. Ik hoop dat je zult slagen in je plan om een beetje as van je vader uit te strooien in je geliefde India. En wat kees schrijft daar zou ik persoonlijk niet op ingaan, hoe goed bedoelt ook! Hoe meer slapende honden je wakker maakt, hoe meer problemen je zult ondervinden.

Je schrijft, “Jammer dat íe dat zelf niet meer mee kan maken. Of misschien toch een beetje wel…..”.

Als ik jou pa was zou ik trots op jou zijn!!

Groet. K.

• Ineke M

Hé Rob,

Volgens mij heb ik een soort gelijke vraag al eerder langs zien komen en heb jij geantwoord dat je de as het beste in de handbagage mee kan nemen?? Of zit ik er nu naast en zei je juist in de koffer???? Hoe dan ook; ik vind het wel een mooi idee.

Ineke

• erik

Het is wel eens eerder langs gekomen. Ik heb info gekregen van iemand die het ook had gedaan:

Het as kun je op zich zo meenemen naar het buitenland. Belangrijk is echter wel dat je een engelstalige crematieverklaring bij je hebt. Die kun je aanvragen bij het desbetreffende crematorium. Het is ook verstandig om het as mee te nemen in een mini urn of zoiets dergelijks. Op deze wijze kan de douane van het land waar je naar toe gaat in ieder geval zien dat er op een respectvolle manier omgegaan wordt met het as. Verder niets melden tegen de autoriteiten over de uitstrooiing. Het kan zijn dat er dan nogal eens moeilijk gedaan wordt of dat men geld wil hebben.

• Bert

Ik zie geen kwaad in het informeren bij de ambassade / luchtvaartmaatschappij. Slapende honden wakker maken? Wat dacht je van voorbereiden en geen problemen krijgen? Ze kunnen over de telefoon echt niet “zien” wie jij bent als je (algemene) informatie opvraagt!

Je zal niet de eerste zijn die as vervoert. Van alle Indiërs die hier in NL gecremeerd worden, brengen de familileden ook de as naar India.

De crematieverklaring meenemen lijkt me een goed idee. Verder zou ik informeren naar de regels voor de douane, security checks enz..

Succes!

• kees m

goed om e.e.a. te weten, want ik wil zelf ook uitgestrooid worden.

Helft Bali Helft Goa

grjes Kees M

• Rob

Kees m,

Zelf heb ik natuurlijk ook het een en ander uitgezocht.

Het uitstrooien van as ligt per land verschillend.

In India is dat wel toegestaan, in bijvoorbeeld Duitsland niet.

Hier in Nederland zijn er allerlei formele eisen volgens de wet.

Daar hebben wij als nabestaanden ook aan voldaan.

Persoonlijk heb ik geen behoefte om aan nog eens aan allerlei formaliteiten te voldoen.

Wil gewoon een beetje van mijn vader meenemen naar India.

Ik zie wel wat ik doe.

Rob