Ladakh / Punjab over het weer enzo

• Rob

Beste mensen,

Gisteren kreeg ik een mailtje van iemand dat er aardverschuivingen in Ladakh zijn en Punjab overstroomd is.

Hij vliegt morgen naar India, was van plan om met z'n kids via Amritsar naar Manali / Leh te gaan.

Weet nu niet meer wat hij mioet dan.

Heeft iemand nog korte termijn tips?

Rob

• erik

Geen idee, maar in die regionen moet je niet wezen nu. In Rajasthan lijkt het weer nog redelijk rustig, misschien een (warm) alternatief?

http://timesofindia.indiatimes.com/india/Day-after-Cloudburst-toll-132-500-missing-in-Leh/articleshow/6273187.cms

• truusje

Ligt cape comorin daar niet in de buurt? Lijkt me leuk voor die mensen.

Daaaaag

• Nestor-F

Truusje. Of je maakt een “grapje”, of je weet werkelijk niets van India en omgeving. Cape Comorin, oftewel Kanyakumari is de zuidkaap van India, de plaats waar drie zeeën samenkomen: de Indische Oceaan, de Arabische Zee en de Baai van Bengalen.

Is dus zo zuidelijk mogelijk, het onderwerp, Ladakh, is vrijwel zo Noordelijk mogelijk. Naar ik aanneem ben je zo stom om een bericht te plaatsen wat werkelijk nergens op slaat.

Ladakh, en met name de hoofdstad Leh, heeft te maken met overstromingen die ongekend zijn. Vele mensen zijn gedood, zelfs toeristen zijn vermist. Hotels zijn ingestort, wegen versperd en de ontreddering is totaal. Dit gebied is mijn favoriete India en volg dus alles.

• san/sbaar@hotmail.com

Momenteel zit ik gelukkig in Jaipur en ben vandaag teruggekomen uit Leh. Het is verschrikkelijk wat er in Ladakh is gebeurd. Er zijn veel dorpen (gedeeltelijk of helemaal) overvallen door modderstromen, het heeft afgelopen donderdagnacht abnormaal veel geregend met alle gevolgen van dien. In Leh is het busstation weggevaagd en aan de overkant van het station is een groot gapend gat waar meerdere huizen bedolven zijn. In Choklamsar ligt in het begin van het dorp de modder huizenhoog, Saboo is voor een groot deel bedolven en zo zijn nog veel meer gebieden getroffen. De lokale bevolking leefde de afgelopen dagen in angst en brachten de nachten door bij de stupa of een gompa. De voorraden beginnen wel aardig in te slinken, weinig verse groente, fruit, water wordt schaarser. De meeste toeristen willen graag weg en het is niet gemakkelijk om aan een ticket te komen. De hulp kwam erg langzaam op gang, veel toeristen helpen mee of hebben meegeholpen. De weg tussen Manali en Leh is afgesloten, 2 bruggen zijn kapot, ook de omgeving van Leh is niet overal toegankelijk. Ik zou persoonlijk een andere bestemming kiezen…..

• anja takken

Robert Schreef:

——————————————————-

> Beste mensen,

>

> Gisteren kreeg ik een mailtje van iemand dat er

> aardverschuivingen in Ladakh zijn en Punjab

> overstroomd is.

> Hij vliegt morgen naar India, was van plan om met

> z'n kids via Amritsar naar Manali / Leh te gaan.

> Weet nu niet meer wat hij mioet dan.

>

> Heeft iemand nog korte termijn tips?

>

> Rob

• anjazee

Hoi iedereen die naar Dehradun gaat komende tijd.

Ik zoek mijn dochter Marloes Takken uit Bakkum< Nederland.

Zij was vorige week nog in Manali, daarna doorgereisd naar Dehradun.

Zij is daar een 10 daagse meditatiecursus aan het volgen.

Ik zoek contact met haar. Maak me erge zorgen.

Wie kan me helpen?

Anja

• Sundri

Beste Anja, er is geen reden om je zorgen te maken. Dehradun ligt aan de voet van de Himalaya's en niet in de Himalaya's. Dehradun ligt zeer ver verwijderd van het overstromings- en aardverschuivingsgebied in Ladakh (Dehradun is met de trein slechts 6 uur vanaf Delhi).

• anjatakken

Eindelijk een mail gekregen van mijn dochter Marloes.

Ze heeft niets gemerkt van alle elende daar, ze zat er te ver vandaan.

Ze komt gelukkig over 2 weken weer thuis.

groetjes Anja

• Sundri

Hallo Anja, ik ben blij dat je wat van je dochter hebt gehoord en gerustgesteld bent. Ik hoop, dat m'n antwoord ook een beetje geholpen heeft, maar dat geeft natuurlijk nooit helemaal rust. Zeker niet als je zelf nooit in India geweest bent. Bedenk maar, dat India een continent is en de afstanden enorm zijn. Dehra Dun ligt ver van het overstromings- en aardverschuivingsgebied.