Ellende met visumaanvraag via Indian Visa Services

• Irma

Mijn dochter is 2 weken geleden vertrokken voor een reis naar India.

Ze heeft ruim van tevoren (3 weken) haar visumaanvraag aangetekend op de post gedaan. Alles is verkeerd gegaan:

- Door medewerkers opgegeven e-mailadressen klopten niet

- Digitaal verzonden bankafschrift kon niet geopend worden (?)

- Medewerkers claimden te hebben gebeld en gemaild, nooit een bericht ontvangen

- Eén dag voor vertrek, toen alles al lang opgestuurd was, werd er alsnog gevraagd om het rekeningnummer en adres van

mijn dochter. Ze hadden notabene het dagafschrift, waarop alles vermeld staat al een paar dagen binnen.

Puntje bij paaltje moest het visum en paspoort via een koerier op vrijdagmiddag gebracht worden (dochter zou zaterdagmorgen vertrekken). De koerierskosten zijn €29,75.

Buiten deze kosten is de retourenveloppe (aangetekend) ook weggegooid geld. Verder was ik zelf ook met vakantie en heb vanuit Italië een hoop belkosten gemaakt.

Dit alles heeft een hoop stress opgeleverd. Wij laten het er uiteraard niet bij zitten.

Ik ben eigenlijk heel benieuwd of er meerdere mensen zijn die klachten hebben over Indian Visa Services.

Ik hoor dit heel graag!

Groet,

Irma

• Ineke M

Ik ga een paar keer per jaar naar India en heb dus al ontelbare keren een visum aangevraagd. Tot nog toe ging het altijd er voorspoedig: meestal op maandag opgestuurd en donderdags terug.

Alleen in dec. heb ik even moeten wachten omdat de regels veranderd waren en er een tijd tussen beide visa moest zitten. Maar ook die keer liep het proces perfect. Ik werd gebeld om te laten weten dat de aanvraag bleef liggen tot 29 dec., kreeg een naam en tel.nr. van een medewerkster en had mijn visum op 31 dec. in huis. Altijd heel correct.

Ineke

• Sundri

Ik heb al talloze visa aangevraagd eerst rechtstreeks bij de ambassade en sinds dat niet meer kan via Indian visa services. Dat is altijd goed gegaan. Ik moest me een keer bij de ambassade melden voor een interview en daarover heeft de Indian visa services me keurig telefonisch geïnformeerd. De Indian visa services heeft mij altijd correct behandeld. Daarmee heb ik dus zeker geen negatieve ervaringen. Net als Ineke schrijft, heb ik het visum altijd na circa 3 dagen in huis.

Verder staat op het aanmeldingsformulier van de Indian visa service dat je een machtiging afgeeft voor het afschrijven van de kosten, dat is inclusief aangetekende retourenvelop. Het was dus niet zo slim om zelf een aangetekende retourenvelop mee te sturen. Vroeger, toen de aanvraag nog rechtstreeks via de ambassade liep, moest dat wel. Dat stond ook duidelijk vermeld. Goed lezen van de formulieren en de website is dus wel verstandig. Ook geeft men aan, dat als je geen werk hebt, je een bankafschrift moet meesturen om aan te tonen, dat je over voldoende saldo beschikt. Je verhaal lezend, krijg ik sterk de indruk, dat je het formulier van de Indian visa service niet hebt ingevuld, want daarop staat duidelijk het deel over aantekenen en moet je je bankrekeningnummer invullen. Dus wellicht heb je zelf (of je dochter zelf) niet correct gehandeld…

• Rob

Irma,

Ik heb ook nog nooit problemen gehad met een visumaanvraag.

Behalve de laatste keer dan, dat het niet meer rechtstreeks per post via de Ambassade kon.

Ik kreeg de hele aanvraag half open gemaakt per omgaande weer retour.

Moest persoonlijk vanuit Groningen naar Den Haag.

Dat was op zich geen groot probleem, vroeg opgestaan.

De treinreis van Groningen naar Den Haag duurt bijna 3 uur, alles ging goed.

Tram snel gevonden richting Ambassade, daar kwam ik veel te vroeg aan.

En toen ging het mis: ik moest hoognodig plassen, maar geen openbaar toilet te vinden.

In de buurt vond ik bij het Vredespaleis wat bosjes.

Daar heb ik mijn blaas geleegd.

De visumaanvraag verliep verder soepel, 's middags kon ik mijn paspoort alweer ophalen.

Tussendoor met de tram naar het Scheveningse strand, ook leuk, ik was al bijna in India / Goa.

Tussen die dikke, blote, half naakte Westerlingen liepen daar hele kuddes “allochtoonse” vrouwen met kinderen rond, compleet bedekt. Bij die aanblik brak het zweet mij uit.

Dat was ruim drie jaar geleden, binnenkort ga ik weer naar India.

Ik ben benieuwd hoe mijn visumaanvraag bij die Visumdienst gaat verlopen.

Daar heb ik alle vertrouwen in.

Rob

• marianne

gelukkig heb jij geen plastuit nodig

• Ria

Klopt het dat het via het visumburo 65 euro kost??of komen daar dan nog extra kosten voor hun bij.Ik ga er dan wel zelf heen en afhalen

• Sundri

Via het visumbureau kost het inderdaad 65 euro (50 euro voor het visum en 15 euro administratiekosten voor het visumbureau) + de eventuele kosten voor 2 x aangetekend verzenden.

• Minca

Hoi,

Wij laten onze visa altijd regelen via het visumburo. Prima service en je hoeft zelf niet te stressen. Wij sturen onze paspoorten altijd aangetekend op en laten ze ook aangetekend weer retoursturen. Dat gaat prima. Vaak binnen twee weken is alles geregeld.

Niet alleen voor India, maar ook Indonesie, Tanzania, Kenia, Zambia en noem maar op gaat het prima.

Ok het kost misschien meer dan dat je het zelf regelt, maar je hebt er wel minder stress van.

Groetjes Minca

• Sundri

Voor India kun je tegenwoordig alleen maar een visum regelen via Indian Visa Services of via de Visumdienst India. Dit kan al geruime tijd niet meer rechtstreeks via de Indiase ambassade.

Mijn visum had ik meestal binnen een paar dagen. Het hele punt is nu, dat er heel veel regels voor het toeristenvisum voor India zijn veranderd. Zo moet je b.v. invullen waar je naartoe gaat en ik vulde altijd de staten in, waar ik naartoe ga. Nu werd ik opgebeld, omdat er specifieke plaatsnamen vermeld moeten worden (afgelopen maandag was dat). De volgende dag werd ik opgebeld om een zogenoemde “undertaking” in te vullen, waarin ik verklaar dat ik er geen commerciële of journalistieke activiteiten op na ga houden en alleen ga als toerist. Dit is mn'n 18e visumaanvraag, nooit eerder heb ik dit meegemaakt. En nu is het stil. M'n visum is er nog niet. Als die er dinsdag nog niet is, ga ik woensdag bellen. Maandag ga ik nog niet bellen, want voor aanvang van het weekend verstuurt de visumdienst het paspoort niet.

M.a.w. “het kost meer”, is niet waar, want het kan niet meer rechtstreeks via de ambassade. Je betaalt dus per definitie administratiekosten aan het visumbureau.

Dat er mogelijk sprake zou zijn van minder stress, is ook niet waar vanwege de veranderde en nog steeds veranderende regels van de ambassade of Indiase overheid.

• VideJo

Sundri Schreef:

——————————————————-

> Nu werd ik opgebeld, omdat er specifieke plaatsnamen

> vermeld moeten worden (afgelopen maandag was dat).

Maar dan hadden ze de ruimte op het formulier ook wel wat groter mogen maken, want daar raak ik de 23 (gokje) plaatsnamen niet kwijt, waar wij naar toe gaan.