weer uttar pradesh komende tijd

• Goaner

Hallo daar!

Komende zondag vertrek ik met 2 vrienden vanuit delhi richting varanasi. We gaan dit per motor doen, dus het weer is redelijk belangrijk. Nu zie ik in de weerberichten overal wolkjes met bliksemflitsen. Nier meteen goed nieuws dus.

Kan iemand mij vertellen wat ik me hier in deze periode concreet bij voor moet stellen, of is hier niets zinnigs over te zeggen? Een flinke bui zo n en dan is geen probleem, maar constant regen is niks natuurlijk. Dan kunnen we beter naar een andere regio gaan!

• T.o.m.

Over het precieze weer is niets zinnigs te zeggen.

Maar wat ik gewoon niet snap, is dat er mensen een verre reis ondernemen en plannen, blijkbaar zonder ook maar enig idee over de beste reistijd, en waarom er bijvoorbeeld sprake is van een beste reistijd. Want wat voor de meeste mensen een goede reistijd is, is voor sommigen juist weer slecht. Zo ben ik wel eens “rainofielen” (zelf bedacht woord) tegengekomen.

Soms ben ik in de monsoen (Goanar, zoek zelf maar op wat dat woord betekend, of google het even) in India en zit in een restaurantje wat te eten. En komt in gesprek met wat andere toeristen. Het gaat dan veelal over het weer, oftewel de regen. En dan krijg je echt van die opmerken "do you know when the rain finishes, its now for days, how is it possible, we must be very unlucky, this can not be normal, this whole week was rain next week it simply must be sunny etc).

Allemaal mensen die geen idee hadden dat ze in de regentijd daar waren, of die zich hadden laten wijsmaken dat het in de regentijd eigenlijk altijd mooi weer is maar dat er dan wel soms in de namiddag een flinke bui kan zijn, waarna het weer een prachtige zonnige dag wordt (dat laatste komt in de tropen wel voor, maar India bevind zich simpelweg niet in die klimaatzone).

Ik ben ook wel eens in de regentijd twee weken in Delhi geweest en geen regen gezien (maar dat het lekker weer was, nee dat ook weer niet).

• Rob

Tom,

Het weer is inderdaad niet te voorspellen, maar er zijn natuurlijk wel gemiddelde kansen.

Voor mensen die nooit eerder naar India geweest zijn is het erg lastig om in te schatten hoe het met zo'n moessonperiode zit.

Die hebben de Nederlandse motregens als referentiekader.

Zelf heb ik de eerste keer ook mijn reisbureau opgebeld met zo'n vraag.

Het antwoord dat ik toen kreeg: "reizen tijdens de moessonperiode is anders".

Mijn ervaring, 14 x India rondom juli, is dat het meestal wel mee valt.

Bij aankomst 's nachts op het vliegveld regende het meestal.

Veelal 's morgens om 6 uur fikse buien, tegen negenen alweer zonnig.

De hemel is grijs en grauw, de temparatuur behoorlijk heet.

Overdag ook soms een flinke plensbui, onweer en bliksem nog nooit meegemaakt in India.

Het enige gedeelte waar het voor mij echt veel (dagelijks) regende was Goa / Mumbai.

Zelf ‘vond ik dat niet zo’n probleem.

Ik heb ooit eens gelezen dat er rond die tijd rijke arabieren met hun hele harem naar Mumbai komen om naar de regen te kijken vanuit een 5* hotel

Rob

• Goaner

Bedankt voor je reactie / moeite

ik snap niet dat er mensen zijn die denken dat rondreizen in India te combineren valt met enige vorm van planning. Maar dat ter zijde. Natuurlijk weet je niet hoe laat het stopt met regenen, maar als het bijvoorbeeld redelijk gangbaar is dat het grootste deel van een dag droog is, tijdens het seizoen is dat voor mij wel zinnige informatie.

• Goaner

Bedankt Robert.

Het lijkt er dus op dat we zonder al te veel regen op de motor kunnen stappen, geeft moed!

• Rob

Goaner,

Dat mijn ervaring met de regen wel meeviel betekent niet dat het nooit dagen achter elkaar kan regenen.

Op http://www.weeronline.nl/Azie/India/Agra/4597308 krijg je wel een redelijk beeld.

Kijk eens bij de 14-daagse voorspelling: Agra, Kanpur, Lucknow, Benares.

Rob

• Rob

Net even naar India gebeld, het regent overal.

Rob