Ladakh

• Caroline

Hallo allemaal,

Ik lees overal dat de beste reistijd voor Ladakh tussen juli en september is. Is het inderdaad niet mogelijk om in oktober naar dit gebied te gaan vanwege sneeuwval en kou?

Groeten,

Caroline

• Marc

Hallo Caroline,

September/OKtober is wat mij betreft de mooiste tijd in Ladakh!

Temperatuur is zeer aangenaam, 's-avonds koelt het af en is een fleece prettig. Sneeuw kan voorkomen op de hoger gelegen passen.

Voordeel is dat er relatief weinig toeristen in Ladakh onderweg zijn heeft weer als nadeel dat heel wat winkeltjes en restaurants gesloten zijn. Bv: De German Bakeries waren allemaal gesloten vorig jaar September/Oktober in Leh.

Overal is of wordt geoogst en Ladakh bereid zich voor op de aanstaande winter. Is een hele prettige sfeer vind ik persoonlijk.

Belangrijk is te weten dat de overland route, Manali-Leh vanaf begin oktober gesloten wordt. Kun je waarschijnlijk teweten komen bij Himank, Dit is de organisatie die de weg naar Leh onderhoud. Vorig jaar zijn we midden september via deze weg naar Leh gereisd. Voordeel van deze tijd is dat er geen files voorkomen, sterker nog: we hebben nauwelijks mede-weggebruikers gezien!!! Files heb ik ook al gehad tijdens een van mijn vorige bezoeken aan Ladakh.

Het is natuurlijk sterk weersafhankelijk of Oktober een goede reistijd is voor Ladakh en dit kan, van jaar tot jaar, sterk verschillen. Persoonlijk denk ik dat het wel kan, mits jeje van te voren goed, plaatselijk, laat informeren door de aangewezen instanties. Vervoers bedrijfjes, internet, lokale toeristen info etc etc.

Groetjes………Marc