Online vliegtickets boeken en annuleren / wijzigen

• Rob

Beste mensen,

Wegens familieomstandigheden ben ik al drie jaar niet meer in India geweest.

Ik zit nu te overwegen om (zeer) binnenkort toch weer te gaan.

Wat ik nooit zo goed begrepen heb is hoe het zit met annuleren van je ticket en eventueel je terugreisdatum kunnen vervroegen.

Deels zit dat soms in de prijs van je vliegticket.

Maar als dat niet zo is, kun/moet je daar dan een aparte verzekering voor afsluiten?

Bij het online boeken heb ik nooit zo'n optie gezien.

Rob

• KeesS

Robert, bij elke maatschappij kun je tickets kopen die annuleerbaar zijn. Er hangt alleen een prijskaartje aan wat aardig kan oplopen. Het goedkoopste ticket is vast en kan niet geannuleerd worden. Kijk bijv. maar eens bij bijv. Finn Air daar is het duidelijk uitgewerkt Duurdere tickets geven de mogelijkheid om je reisdatum (al dan niet kosteloos te wijzigen). Maar op grond van je reis/annuleringsverzekering kun je op grond van omstandigheden ook annuleren: ziekte/overlijden. De voorwaarden zijn vaak wel strikt, vaak familie 1 en 2e graad.

• Rob

Kees,

Ik begrijp wel dat wel/niet annuleren/wijzigen in de ticketprijs zit.

Het gaat er mij om hoe en wat en waar je kunt verzekeren als dat niet in je ticket zit.

Ik sluit nooit een reisverzekering af, heb een ziektekostenverzekering met internationale dekking.

Voor mijn bagage is de verzekering duurder dan de inhoud van mijn reistas.

Of moet je dan gewoon een duurder ticket nemen voor dezelfde vlucht?

En hoe boek je dat online?

Dat is wat ik vraag en niet goed begrijp.

Rob

• Chris

Rob annuleren ticket kan via een annuleringsverzekering.

Ik heb deze van de ing . 35 euro per jaar

wijzigen ticket b.v. eerder terugvliegen kan ivm o.a. familieomstandigheden hiervoor gebruik je je reisverzekering.

Dan wordt het vergoed.Dit kan niet online dus bellen.

Wijzigen zonder bepaalde reden kan afhangkelijk wat voor een soort ticket je hebt.Kosten zelf betalen

B.v. klm vraagt 100 euro bij mijn ticket alleen te regelen via kantoor of telefoon.Betalen met creditcard

Duurdere tickets van klm zijn online te wijzigen ; prijs wordt aangegeven en dan betalen met je creditcard

• KeesS

Robert, als je zonder problemen wilt annuleren moet je gewoon een duurder ticket nemen. Afhankelijk van de prijs kun je annuleren tegen bijv. 50% van de ticketkosten of( als je weer een duurder ticket hebt) gratis. Een annuleringsverzekering dekt het annuleren ingeval van bijzondere omstandigheden, o.a. ziekte/overlijden, je bedrijf in de fik of nog erger dat je ineens een baan krijgt. Een annuleringsverzekering is geen reisverzekering! Daarbij doen die verzekeringsmaatschappijen altijd moeilijk. Dus wil je naar India maar loop je het risico dat je moet annuleren dan een duurder ticket kopen, Zie dus bijv. Finn Air waar je kunt kiezen uit diverse tickets. Hetzelfde vliegtuig, dezelfde stoel en hetzelfde eten. Alleen als je meer betaalt ben je flexibeler, en kun je gratis annuleren (of niet). Of zo goedkoop mogelijk en de gok nemen. Maar dat kun allen jij bepalen.

• Rob

Kees en Chris,

Beide bedankt voor de informatie, ik ben nu echt een stap verder.

Gewoon checken bij je zorgverzekeraar, die biedt ook reis- en annuleringsverzekeringen aan.

Nog even uitzoeken welk pakket op mij van toepassing is.

Nu de volgende hindernis om naar India te gaan:

Kan ik nu al een visum aanvragen zonder een ticket geboekt te hebben?

Vermoedelijk niet.

De laatste keer kon het niet meer per post, moest ik helemaal naar Den Haag.

Nu wel weer lees ik op op de india visumservice site.

Sorry voor deze domme vragen, maar in drie jaar tijd is er zoveel veranderd in India dat ik af en toe de kluts kwijt raak.

Bijvoorbeeld: de euro is gezakt tov de roepie.

Voor wie is dat nu nadelig denk ik dan?

Zijn de prijzen daardoor in India gezakt / gestegen of gelijk gebleven?

Rob

• Ineke M

Hoi Rob,

Ik ben nu in India en kan je vertellen dat de prijzen gestegen zijn. Niet zozeer voor ons als toerist (ook wel natuurlijk), maar vooral voor de Indiers zelf. Een bloemkool of komkommer (weet ik niet meer) was b.v. Rs 20 en nu Rs 100. Zo is het hele leven hier duurder geworden zonder dat de lonen in verhouding omhoog gaan. Toevallig hoorde ik hier in het hotel dat het persooneel wel allemaal loonsverhoging hebben gehad i.v.m. de prijsstijging, maar dat is een uitzondering.

Is niet echt een antwoord op jouw vraag, maar er wel aan gelinkt.

- ik weet niet of je al een visa kunt aanvragen zonder ticket, maar ik hoefde de vorige keer geen kopie van het ticket mee te sturen. Misschien als je een brief meestuurt met uitleg? Ze doen op dit moment geloof ik niet zo moeilijk.

- ik vraag het nog steeds per post aan en dat gaat prima

- dat de euro gezakt is is in ons nadeel. Aan de andere kant was de stand van de ruppee een paar jaar geleden 54 en nu 58. Ik heb zelf meer het gevoel dat hij een tijd heel erg gunstig heeft gestaan voor ons. Daardoor hebben veel mensen nu het gevoel dat ze slechter af zijn, maar ik vond de afgelopen (gunstige) tijd meer een cadeautje.

- ik heb niet het gevoel dat de prijzen voor toeristen echt veel omhoog zijn gegaan. Hoorde in Delhi dat de prijsstijging ook een ontmoedigingsbeleid is. Ze willen de armere mensen uit Delhi hebben voor de Com. worldgames beginnen. Gaat ze vast niet lukken.

- Pahar Ganj is heel erg veranderd (en toch ook weer hetzelfde gebleven)! De ATM in Mainbazar is weg en het eerste gedeelte van de Mainbazar herken je niet meer. Kennelijk was het ooit een brede straat en hebben de winkeliers langzaamaan hun winkels naar voren gebouwd. Die grond is weer teruggenomen door de overheid en er komt/is een brede straat. In het eerste gedeelte (bij Metropolis) dreigt dat ook te gebeuren. Vandaar dat de ATM alvast weg is. De meeste winkeliers zijn er niet zo bang voor omdat het toch nooit voor de spelen klaar komt en daarna is de noodzaak weg.

- Metropolis heeft in het sousterain een moderne bar gekregen

- verder is het een ramp om Delhi uit te rijden….doe nu 8 - 9 uur over het traject Delhi - Pushkar. Dat was een paar jaar geleden 6 - 7 uur. Lijkt wel of er nog meer verkeer is en vooral vrachtwagens…..

- er zijn witte lijnen op de weg gekomen met de bedoeling dat mensen in hun baan blijven. Begint steeds meer te lukken…ik weet niet of ik daar blij mee ben. Het is nog niet echt Europees, maar ook niet meer zoals het was. Dus de ene chauffeur blijft netjes rechts rijden als hij in wil halen en toetert net zo lang tot de vrachtwagen genegen is om iets aan de kant te gaan. De andere chauffeur zigzagt er doorheen. Is dus minder duidelijk als voorheen. Toen had je maar 1 richtlijn. nu 2 door elkaarheen.

Verder is blijft het gewoon India!!!!!

Heel vele plezier en groetjes aan Rattan,

Ineke

• Rob

Ineke,

Het idee is nu om op Kolkata te vliegen, Rattan wil naar Darjeeling.

Volgens mij regent het daar dan net zo hard als nu hier in Groningen.

Rob

• KeesS

Robert, je moet wel goed uitkijken met je verzekering: als het oorzaken betreft die al bekend zijn op het moment van boeken kunnen ze moeilijk gaan doen. De laatste visum aanvraag heb ik in maart schriftelijk gedaan zonder (kopie) ticket er bij. Ik werd wel gebeld wanneer mijn uitreis datum was. Daarna kreeg ik het visum binnen 3 dagen in huis.

• Rob

Kees,

De oorzaak is nog niet bekend.

Waar het omgaat is dat mijn moeder 3 jaar geleden tijdens mijn verblijf in India ernstige hersenbloedingen heeft gehad.

De situatie was zeer slecht, maar stabiel en ik ben niet eerder teruggevlogen.

Het was wel twee weken uitzitten, maar toch nog leuke dingen gedaan, nieuwe dingen gezien.

Sindsdien woont mijn moeder in een verpleeghuis, gesloten psychogeriatrische afdeling.

Daarna ben ik niet meer naar India geweest.

Morgen vieren we haar 86e verjaardag.

Mijn vader (87, zelfstandig thuiswonend) is 3 maanden geleden zeer onverwacht overleden.

Hij zei altijd: voor mij hoef je niet terug te komen uit India als ik dood ga, dat merk ik toch niet meer.

Mijn jongste tante (80) heeft gezegd: je hebt ook je eigen leven (oudste tante is 93).

Mijn Indiase travelbuddy is afgelopen 2 jaar tijdens mijn vakantie hier in Nederland geweest.

Hebben we georganiseerde busreizen gemaakt met Paulusma naar Tjechie en Slovenie, ook best leuk.

En met de hele familie een paar dagen naar Maastricht waar mijn broer woont.

Ik heb een heel mooie foto van ons drietjes, mijn vader, Rattan en ik.

Inmiddels heb ik besloten om toch binnenkort weer naar India te gaan.

En loop ik nu tegen al dat regel gedoe (ticket / visum) aan waar ik helemaal geen zin aan heb.

Iedereen weer goed op de rails gezet voor de komende weken.

(> wie zijn er nu in India of gaan volgende week?)

Nu is het mijn beurt weer

Rob