http://www.telegraaf.nl/buitenland/7093917/__Meisje_naar_India_gelokt_en_vermoord__.html?sn=binnenland,buitenland
Wat ik uit het verhaal begrijp is dat ze dezelfde geloof/religie (of hoe je het ook wil noemen) hebben, Sikhisme. Het Sikhisme is ontstaan uit het Hindoeïsme, maar heeft het kastenstelsel, dat het Hindoeïsme nog steeds kent, al eeuwen geleden verboden. Iedereen is gelijk. Daarom heten de mannen standaard “Singh” en vrouwen “Kaur” van achteren (kaste is te herleiden uit de achternaam). De enige achterlijke in dit verhaal is dus de dader. Wat een eikel, alsof een moord plegen z'n eer niet aantast, ophangen die man!
Take2,
Even dacht ik, leuk dat je weer terug bent op dit prikbord.
Gaat ze lekker de boel weer jennen.
Maar na het lezen van je reactie denk ik: blijf maar liever weg.
Daders opknopen is middeleeuws, wij leven hier in een Nederlandse rechtsstaat.
Daar is geen ruimte voor wraak en lynchpartijen.
Die zijn ook strafbaar.
Rob
Robert Schreef:
–
> Daders opknopen is middeleeuws, wij leven hier in
> een Nederlandse rechtsstaat.
Gelukkig wel, hoewel ook hier mensen bestaan die menen dat de doodstraf een prima strafrechtelijk instrument is.
Om mij tot feiten te beperken, India kent nog de doodstraf door ophanging, net bijv. Iran en Irak. In staten in de USA die de doodstraf nog kennen / uitvoeren is dat inmiddels volledig opgevolgd door injectie, elektrische zetel, gaskamer en vuurpeloton.
Khan,
Doodstraf (voor het slachtoffer) vanwege eerwraak is in sommige culturen een strafrechtelijk instrument (gewoonterecht).
Dat komt sporadisch ook in Nederland voor.
Of dat hier mee speelde weet ik niet, is niet uit het berichtje te halen.
De doodstraf is in India nog niet afgeschaft, maar al zeer lang niet meer toegepast, voor zover ik weet.
Ik begrijp best dat Sweety en Take2 denken: “ophangen”. dat is een menselijke / primaire reactie op een krantenbericht.
Maar op geen enkele manier in onze rechtsstaat strafrechtelijk acceptabel.
Rob
Robert Schreef:
——————————————————-
> Daders opknopen is middeleeuws, wij leven hier in
> een Nederlandse rechtsstaat.
> Daar is geen ruimte voor wraak en lynchpartijen.
> Die zijn ook strafbaar.
Rob,
De moord is in India gepleegd, door iemand die ook de Indiase nationaliteit nog heeft (waarom snap ik niet, als je in België woont en die nationaliteit ook erbij hebt, maar goed), waarom zou die persoon dan niet volgens Indiaas strafrecht de doodstraf mogen krijgen?! Hoezo wraak, is iemand veroordelen tot levenslang geen wraak en de doodstraf geven wel dan? De dader heeft heel goed nagedacht over wat hij ging doen (moord dus, geen doodslag oid), dan vind ik dat zo iemand geen medelijden verdient.
Door de ontwikkeloingen van de laatste 20 jaar in India op economisch en sociaal terrein is er waaeschijnlijkeen afname van dit soort gruwelpraktijken. wat mij altijd wel opviel is dat onder een dun laagje van verwestering dde oude religieuze
dogma,s nog steeds aanwezig zijn. Hopelijk komt er een aanzienlijke verbetering in o.a. de positie van vrouwen wereld wijd
Sweety,
Veel mensen hebben een dubbele nationaliteit, dat heeft zo zijn voordelen.
Niemand heeft het over medelijden voor de dader.
Volgens Indiaas strafrecht kan een dader de doodstraf krijgen.
In geciviliseerde, democratische samenlevingen is de doodstraf allang afgeschaft.
In democratische landen waar de doodstraf nog wel bestaat wordt die zelden uitgevoerd.
Rob
Chris,
Door ontwikkelingen in Nederland (en Belgie) komen dit soort praktijken ook hier steeds vaker voor.
Gedwongen uithuwelijking, wat soms leidt tot zelfmoord.
Schijnt met name onder Hindoestaanse meisjes voor te komen.
Wat te denken van Nederlands/Somalische meisjes die onder het mom van vakantie daar door hun oma/tante besneden worden.
Je moet altijd voorzichtig zijn met het trekken van conclusies.
Is die man wel de dader of gedwongen door zijn omgeving?
Wie is de echte schuldige?
Wil je echt iets verbeteren/veranderen aan de situatie van vrouwen, dan moet je hun aanspreken op hun eigen verantwoordelijkheid daarin.
Het zijn in de meeste gevallen de vrouwen/moeders die hun zonen/dochters opvoeden tot …
Rob
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?