Transport naar India

• Paul Patist

Beste mensen,

De Stichting Zanskar Scholen (kijk eens op de website: www.ZanskarScholen.com) heeft als doel de levens- en onderwijsomstandigheden in de regio Zanskar Noord India te verbeteren.

Wij hebben goederen op voorraad ( gebreide truien e.d. en kleine schoolartikelen) die in Manali Himachal Pradesh afgeleverd moeten worden. Via erkende transporteurs kost dat een vermogen, daarbij komt ook nog de exorbitante invoerheffing en de oeverloze burocratische ellende. Jullie zullen begrijpen dat het weinig zinvol is om voor transport e.d. veel geld uit te geven dat veel beter besteed kan worden aan ander zaken.

Ik zoek vrijwilligers die naar India reizen en een tussenstop in Manali hebben om de eerder genoemde goederen mee te nemen en aldaar af te geven.

Graag jullie reactie naar: StichtingZanskarScholen.com.

Bedankt,

Paul Patist

• Ineke M

Was het niet handiger om de spullen daar te kopen??? Geen transport en je helpt de locale middenstand.

Ineke

• Shirley

en je bent nog goedkoper uit ook

• Paul Patist

Twee reacties die zeggen dat het handiger is om het in India te laten maken. Dat begrijpen we heel goed en we laten daarom alles wat we leveren aan de scholen lokaal fabriceren. Op die manier steunen we de lokale economie ook nog een beetje.

Als er echter mensen zijn die geen geld kunnen schenken maar wel iets willen doen………..zeg je dan: “nee dank je”? In eerste instantie was onze bedoeling om het zelf op onze volgende reis mee te nemen. Dat doen we en nog een aantal andere mensen ook, maar de voorraad is nu gegroeid tot een aantal kubiek meters.

Dus ja, jullie hebben gelijk. Maar ik ben op zoek naar oplossingen.

• Shirley

Ik doe zelf ook aan liefdadigheidswerk, maar dan in Nepal. En inderdaad zeg ik erbij dat materialen meenemen vanuit Nederland bijna onmogelijk is. Ten eerste mag je maar 20 kg meenemen in het vliegtuig. Ik probeerde ook wel eens dat anderen een deel voor je meenemen, maar dat lukt bijna niet. Versturen is inderdaad veel te duur. Dat geld besteed je liever terplekke. Dus ik zeg inderdaad ‘nee’ als mensen mij spullen willen geven. Dat gaat gewoon niet.

Donaties in geld besteed je terplekke:

a. je kunt zelf constateren en aanschaffen wat er echt nodig is

b. door het daar te kopen help je ‘2 vliegen in 1 klap’; de organisatie waarvoor je het doet en de lokale bevolking die het winkeltje runt, waar jij iets koopt

c. je bent zoveel goedkoper uit dan in NL dus je kan daar veel meer doen van datzelfde bedrag

Wat je bijvoorbeeld wel zou kunnen doen met gekregen materialen is het hier verkopen op een kraampje op een rommelmarkt of iets dergelijks. Of er een rad van avontuur mee organiseren. Ik noem maar wat. Het geld wat je daarmee verdient kun je dan besteden aan je projekt.