Rondreizen duur?

• Nelis

Hallo,

Ik heb wat rondgeken op websites van verschillende reisbureaus en vindt de prijzen nogal hoog. 16 dagen rondreis in het noorden met Djoser voor €1600. Ik heb het idee dat als ik het zelf regel (vanuit nl of ter plekke) het veel goedkoper kan. Eten en reizen en onderdak kost daar toch niet zoveel? Kan iemand me hier wat meer inzicht in verschaffen?

We zijn vooral geinteresseerd in een actieve vakantie (watersport, mountainbiken, quad rijden, wildwater raften, dat soort activiteiten) afgewisseld met natuur, cultuur en historie. We zijn wel van een beetje luxe dus niet echte backpackers. Daarbij ben ik op zoek naar plekken/plaatsen waar je als toerist wellicht niet zo snel komt maar wel het bezoeken waard zijn. Van onderstaande steden heb ik me al enigzins een beeld van kunnen vormen maar mogelijk zijn er nog andere leuke plaatsen om te bezoeken?

New Delhi

Agra

Udaipur

Mumbai

Goa

Jaipur

Sikkim

Cochin

Varasni

Chennai

Trivandrum

Kolkata (Calcutta)

Bangalore

Johdpur

Alvast bedankt voor de info.

Nelis

• T.o.m.

Als ik het zo lees “We zijn vooral geinteresseerd in een actieve vakantie (watersport, mountainbiken, quad rijden, wildwater raften, dat soort activiteiten)” is India niets voor jullie. Probeer Nepal eens (alhoewel ik er gelukkig nog nooit quads heb gezien, dat zijn toch van die akelige herrie dingen?).

En India/Nepal behoren inderdaad tot de goedkoopste vakantiebestemmingen op deze aardbol, je moet er alleen zien te komen.

• Rob

Nelis,

Het is best lastig om aan prijsvergelijking te doen.

Uitgangspunt: zelf regelen kan altijd aanzienlijk goedkoper dan via een reisbureau.

Dat is logisch, het scheelt de winst van een reisbureau.

Kanttekening: reisbureaus hebben vermoedelijk prijsafspraken met luchtvaartmaatschappij en hotels.

Zelf ben je voor hetzelfde vermoedelijk duurder uit.

In India kun je zo goedkoop of duur reizen als je zelf wilt.

Voor ieder budget zijn er mogelijkheden.

De keus tussen georganiseerd reizen of zelf alles regelen hangt van een aantal factoren af, o.a.:

- beschikbare tijd

- beschikbaar budget

- gewenste route / bezienswaardigheden / activiteiten

- ga je voor de eerste keer of ben je vaker geweest

Zelf ben ik 2 x met Djoser geweest (Noord en Zuid), beide 26 dagen voor ongeveer 2600 gulden (1994/1995).

Beide waren schitterende reizen, heb ik echt geen spijt van.

Sindsdien reis ik op eigen gelegenheid door India, inmiddels al weer 11 keer geweest.

Meestal met auto en chauffeur vanuit Delhi, die vrijheid bevalt mij uitstekend.

Daar hangt wel een prijskaartje aan, maar ik bezuinig dan weer op dure hotels en restaurants.

En hier thuis in Groningen heb ik geen auto, doe alles op de fiets.

Zuid-India (3 weken) en Mumbai / Goa (4 weken) heb ik met lokaal vervoer (bus/trein) gedaan.

Ook dat ging uitstekend.

Uiteindelijk ben ik ieder jaar toch wel weer een zelfde soort bedrag kwijt.

Wat ik op het een bespaar geef ik aan iets anders weer uit.

Rob

• Nelis

Uit ervaring weet ik dat een vakantie in naar een verre bestemming rond de €2000 is. Cuba (via outsight) in 2008 waren we zo'n €2100 kwijt, Thailand (via een kennsi geregeld) in 2009 lag daar wat onder. India leek ons goedkoper, alleen al de vlucht is rond de 600 (zelfs goedkoper) dat scheelt 200-300 met vluchten naar andere landen (Zuid Afrika bijv)

Voor India hebben we zo'n 2 weken mogelijk iets langer maar het budget is heeft daar ook invloed op (€1500). We zijn wel enigzins zelfreddend maar vinden het prettig als we vantevoren de hotels geboekt hebben. Omdat we relatief kort gaan zijn we dan geen tijd kwijt om alles ter plekke te regelen.

Ben je het eens met t.o.m dat India geen land is voor wat wij willen? Over Udaipur heb ik gelezen dat daar veel watersport activiteiten zijn bijv.

• nelis

We willen niet alleen actief hoor. Plekken als Agra (Taj Mahal) of Varashni willen we ook bezoeken. We zoeken gewoon een mix daarin.

• Rob

Nelis,

Ik ben het deels met T.o.m. eens.

In India is “alles” mogelijk, maar niet in twee weken tijd.

Misschien moet je inderdaad een ander land kiezen.

Of je verwachtingen / interpretatie van watersport activiteiten aanpassen.

Rob

• Nelis

Pin je niet vast specifiek op watersport activiteiten maar we willen wel en beetje beweging. Ik heb op internet al wel wat sites gevonden waar over mountainbiken gesproken wordt bijv.

Voor wat de tijd die we hebben. Als we een deel nemen, keuze uit een een aantal steden in het noorden of het zuiden? Ik snap dat een trip door heel India niet gaat passen dan ben je in een jaar nog niet klaar.

• T.o.m.

Verkijk je niet op India.

Als je maar 2 weken hebt, en je wil zeg 5 verschillende plaatsen bezoeken, ben je waarschijnlijk de meeste tijd al kwijt aan reizen, het regelen van kaartjes en het wachten op vervoer.

Als je binnen een dergelijk korte tijd veel wil zien, is een georganiseerde trip nog niet zo een slecht idee. Maar aktieve sporten, ik kan me er weinig bij voorstellen, of je moet de himalaya regio ingaan.

• elaine

hoi!

ik ben een week geleden terug gekomen uit India en ik moet toegeven dat twee weken erg kort is. dan kun je niet veel steden bezoeken.

je bent veel tijd kwijt met het regelen van het openbaar vervoer. onze ervaring was dat de bussen overvol waren en dat wij er met de backpacken niet meer bij konden en letterlijk op het dak werden geplaatst. dus vandaar dat wij een prive chauffeur hebben geboekt. treinkaartjes moet je herbevestigen en dat verloopt nou niet altijd even goed hebben we van veel mensen begrepen.

Ik zou kiezen voor een langere vakantie of je moet dingen laten vallen. voor sport activiteiten zou ik eerder Nepal adviseren. daar ben ik drie keer geweest daar kun je mountainbiken, paragliden, paardrijden, wandelen, varen, enz. met name in pokhara zit je dan goed. De route agra, varanasi, kahjuraho, jaipur, ajmer, pushkar, ranakpur, jodhpur, jaisalmer is super gaaf!!!! niet alles is mogelijk met het openbaar vervoer omdat dat ook plaatsen zijn waar weinig toerisme is, dit is het echte echte India.

kijk eventueel eens op onze site www.viermaandenopreis.web-log.nl. daar krijg je een beetje een indruk van India met ons reisverslag. In galerij staan meerdere foto's.

veel succes met het plannen van de reis!

groetjes, Elaine

• HarryV

New Delhi

Agra

Udaipur

Chandigarh (het moderne India)

Goa

Jaipur

Bangalore

Mysoore

Trivandrum

Ooty

Jodhpur

en veel andere plaatsen in het noorden en zuiden van India.

In het noorden en zuiden van India heb ik het afgelopen jaar rondreizen gemaakt.

In het noorden een auto met chauffeur (12 rupies voor een grote auto)

In het zuiden trein en auto met chauffeur.

Zelf alles ter plaatse regelen is het voordeligste, maar daar heb je wel iets meer tijd

voor nodig.

Een goede Indiase gids, een auto met chauffeur (Noord India) en tal van bijzondere en

interessante tips, daar kan ik je mee helpen als je mij even mailt:

harryv_@hotmail.com