Reizen tijdens regentijd in India

• Lieke

Deze zomer wil ik 4 a 5 weken naar India toe, vanaf circa 20 juli tot 20 aug. Daar wil ik wat rondreizen/backpacken, misschien een paar dagen een trektocht doen en wat er verder op m'n pad komt.

Kan iemand het volgende voor me beantwoorden:

- Zijn er plekken die in deze periode goed te bereizen zijn en zo ja, welke zijn dat?

- Zijn de moessons de hele dag door of af en toe een keer een (plens)bui?

- Zijn er plekken die in deze periode echt af te raden zijn door de moessons?

Bedankt voor je reactie.

• Shirley

Als je naar Noord India gaat, moet het uit te houden zijn, maar Delhi bijvoorbeeld in juli, augustus………niet om uit te houden!

• Lieke

Bedankt voor je reactie Shirley.

En het zuiden? Of is het noorden de enige begaanbare regio in juli/aug?

• kataraja

Hoi lieke, dit zijn vragen waar geen precies antwoord op te geven zijn, het kan vriezen het kan dooien zei pelleboer. Maar als je wilt weten hoe het in het verleden was in het gebied dat je wilt bezoeken, kijk dan eens bij “ weatherunderground” je kan er 5 jaar terug kijken. Er is een spreekwoord “ als je wilt weten hoe iemand zich in de toekomst gedraagt kijk dan naar zijn verleden”. Met het weer is dat MEESTAL ook zo, maar pin mij hier niet op vast!

Trouwens het kan soms best wel verfrissend zijn, zo'n regenbui. Ben niet te paranoia over de data die de lonely planet geeft over de regentijd in sommige gebieden!

Gegroet.

• MariekeH

Ik ben 2 jaar geleden in juli en augustus in het zuiden geweest en dat was toen prima te doen. We regelmatig een regenbui, maar nooit dagenlang. Ik weet alleen niet hoe het andere jaren is geweest, misschien had ik gewoon geluk…

• Rob

Like,

Ik ben onderhand 13 x rondom juli/augustus in India geweest.

Alle plekken die ik bezocht heb waren, weertechnisch gesproken, goed bereikbaar.

Bezochte deelstaten:

Delhi, Haryana, Himachal Pradesh, Uttaranchal, Bihar, West Bengal, Tamil Nadu, Karnataka, Kerala, Maharashtra, Goa, Madhya Pradesh, Gujarat,.

Dus niet: de staten zeer noordelijk en oostelijk gelegen.

Wat de regen betreft:

Overal viel dat mee, maar in Goa / Mumbai viel er nogal wat regen.

Eigenlijk wel dagelijks behoorlijk.

En vlak na mijn vertrek begin augustus 2005 is daar maar liefst 1 meter water op een dag gevallen.

Met alle ellende van dien, alles lag plat.

Zelf denk ik, gewoon gaan en zien wat er op je pad komt.

Rob

• Lieke

Hallo Rob,

Bedankt voor je reactie, hier kan ik wat mee!

groet,

Lieke

• Lieke

Hallo Katara,

Bedankt voor je reactie. Dat er geen garanties zijn mbt de regen is logisch, maar handig om het terug te zien van voorgaande jaren.

groet,

Lieke

• Niels N. van der Bijl

De weken voor de monsoon is het warmst. In Mei is dat. 1 keer gedaan. Ik ga toch liever in de winter want dan is het extra genieten van het weer. In Nederland is het dan koud en in India droog. Maargoed, niet iedereen heeft de vrijheid om een periode te kiezen.

Goede reis toegewenst!

Niels.