De reuk van India

• VideJo

Ik ben zojuist begonnen met het lezen van een boek over India: Shantaram van Gregory David Roberts.

Al op de eerste pagina rept hij er over, dat hem telkens als weer in India aankomt, de reuk van India opvalt. Dat heb ik nou ook, een reuk met het prettige kenmerk van herkenning. Al bij een tweede aankomst. Hebben meer mensen dat?

• Shirley

Moet je eens aan de roepies ruiken, die je misschien nog over hebt van je laatste reis…..krijg je spontaan heimwee….

• erik

Zeker weten, door geuren herinner je je vaak bepaalde dingen. Ik heb er verschillende met india. Als ik op de braderie in de buurt kom van zo'n Indiaas stalletje, met beelden en wierrook, dan denk ik meteen aan Janpath.

Maar als ik tussen veel auto's zit en dieselwalmen ruik, dan denk ik aan Darjeeling waar de jeepjes bij de markt ook zo vreselijk stonken…

• Rob

Jo,

Dat boek heb ik op mijn stapel nog te lezen, is een beetje te dik voor mij.

Ik herken die uitspraak wel.

Zodra ik uit het vliegtuig stap ruik ik India.

Een vreemd soort mix tussen kerosine en nog iets.

Ken je het boek De geuren van India van Nicola Naylor?

Rob

• VideJo

Nee, dat boek ken ik niet. Is dat de moeite waard?

• Sundri

Ja, dat heb ik zeker. Die geur… Ik hoef m'n neus maar in m'n rugzak te steken, schoongemaakt of niet, die geur gaat er nooit uit en inderdaad krijg ik dan spontaan heimwee (niet moeilijk, eigenlijk heb ik altijd heimwee naar India). Het gekke is, dat je die eigenaardige geur niet ruikt als je in India bent, dan draag je die geur ook zelf bij je. Dat ik die geur bij me draag, merk ik altijd de eerste week nadat ik weer in Nederland ben.

Verder: als je op het vliegveld aankomt, ruik je altijd al die typische schoonmaaklucht. Dit jaar ben ik er voor het eerst achter gekomen, dat die geur wordt veroorzaakt door een goedkoop, maar sterk schoonmaakmiddel. Als ik dat ruik, dan ben ik weer “thuis”, heeeeeerlijk gewoon.

• kataraja

Vanakam sundri, leuk weer eens een bericht van jou te lezen, ik had je al gemist. Ja die reuk ik kan er geen vinger opleggen wat het precies is, maar als ik in madras uit het vliegveld kom, dan weet ik ik ben in India. Het is een soort mengeling vochtige lucht, bloemen, wiereuk, uitlaatgassen, en als ik dan op de achtergrond ook nog een tamil liedje uit een radio hoor schallen,jaaaaaaaa. Ik wou dat ik die reuk in een flesje kon kopen.

Dag.

• Sundri

He Kataraja. Die geur is toch iets bijzonders. Inderdaad een mengeling van iets, van van alles. De geur van India… de herrie, de te grote hoeveelheid mensen, de opdringerigheid, vaak ook de hitte. Tot op de dag van vandaag is het moeilijk weer te geven, het is een gevoel. Een onmisbaar gevoel. En dan ben ik dus weer thuis.

De reden dat ik niet veel reageer, lijkt me wel duidelijk. Al dat gekissebis hier op het prikbord. Ik heb echt geen zin om me daarin te mengen. Worden er echter leuke dingen gesteld, zoals hier over de geur van India, of gewoon informatieve vragen, dan wil ik best reageren. Aan de andere kant zijn er ook zo vaak onderwerpen, waarop ik al zo vaak gereageerd heb. En dan heb ik niet altijd zin om weer te reageren. Over eten en (niet) ziek worden bijvoorbeeld. Laat maar zitten, denk ik dan.

Nu zit ik te luisteren naar een illegale DVD met bijna 900 Bollywood liedjes, sommige super, andere nix aan. Ik maak een selectie van de leukste muziek en die brand ik dan op een CD om vaker naar te luisteren. Heerlijk toch?

Trouwens, die heb ik gekocht in Pondicherry. Ik wilde daar wel legale DVD's kopen, maar die zijn daar dus echt niet te krijgen. Pondi is natuurlijk ook zo'n aparte kolonie, voor Indiërs een belastingparadijs, want ze betalen er geen BTW (VAT) en dat scheelt daar toch zo'n 13%, als ik me niet vergis.

• Shirley

Jaaaaaaaaa heerlijk luisteren naar de prachtige muziek van Prem Joshua…mmmmmmmmmmmm:)

• kataraja

Sundri, speciaal voor jou ga ik nu een liedje spelen van de cd Gemini, de hoofd song was een giga hit in tamil nadu, mischien ken je het, iedereen zong mee “oooopodee”.Het liep zelfs zo uit de hand dat je in madras een bekeuring kreeg als je het naar een groep meisjes riep!! Maar mijn favoriet is Diwana. Dus biertje erbij en naar diwana luisteren, staat ongetwijfeld op je cd. Anders klik maar op de link

OOOOOOoooopooooooooodeeeeeeeee.

http://www.raaga.com/channels/tamil/moviedetail.asp?mid=T0000416