zendelingwerk in in india

• surya

Ik trek het me echt aan merk ik. Omdat ik het niet kan begrijpen.

Aan de ene kant denk ik het is heel mooi om mensen te helpen in ziekenhuizen en te genezen enzo. Maar wat hij zegt over de hindoe priester vind ik echt ongelooflijk. En ik begrijp niet dat dit kan. Aan de andere kant vraag ik me af wat waarheid is.

• Kannadiga

surya Schreef:

——————————————————-

> Ik trek het me echt aan merk ik. Omdat ik het niet

> kan begrijpen.

> Aan de ene kant denk ik het is heel mooi om mensen

> te helpen in ziekenhuizen en te genezen enzo. Maar

> wat hij zegt over de hindoe priester vind ik echt

> ongelooflijk. En ik begrijp niet dat dit kan. Aan

> de andere kant vraag ik me af wat waarheid is.

Dit is niet helpen maar kopen. Het ergste vind ik dat mensen eruit gegooid worden als ze zich niet bekeren.

Onder moslims durven ze dit niet, zijn ze te bang voor.

• Rob

Kararaja,

Ik heb een keer gelezen dat zo'n missionaris met z'n zoontje in een auto opgesloten werd.

En door de lokale bevolking in de fik gestoken.

Waarom is dat nodig denk ik dan?

Rob

• Rob

Kataraja,

Globalisatie? Was dat niet ooit begonnen met Columbus en Marco Polo?

Hebben zij voor ons de weg niet vrijgemaakt naar verre oorden als India?

Hebben wij niet dankzij hun Westerse musea vol met o.a opgezette inheemse diersoorten?

En Egyptische mummies, Drentse veenlijken en binnenkort ook opgezette Indiase oervolken?

Per deelstaat gesorteerd.

Rob

• Kannadiga

Rob Schreef:

——————————————————-

> Kararaja,

>

> Ik heb een keer gelezen dat zo'n missionaris met

> z'n zoontje in een auto opgesloten werd.

> En door de lokale bevolking in de fik gestoken.

> Waarom is dat nodig denk ik dan?

>

> Rob

Dat was de Australische zendeling Graham Stanes die eind vorige eeuw vermoord is, met zijn zoontje. De auto waarin ze zaten werd door een woedende menigte in brand gestoken. Dit was natuurlijk niet nodig. Dit bericht gaf een schok door de hele wereld. Als reactie is er in Australie een Srilankaanse hindoetempel afgebrand. De regering had critici van evangelisatie opgepakt en geintimideerd. Van die tijd durfde bijna niemamd kritiek te uiten op evangelisatie. De weduwe van Stanes is voorgedragen voor een hoge Indiase onderscheiding.

In Nederland werd de vergelijking gemaakt met de moord op Bonefatius.

• Rob

Kannadiga,

Jouw uitleg geeft aan dat er dus eigenlijk geen enkel verschil is tussen tribal people en geciviliseerde mensen.

Rob

• Kannadiga

Rob,

Dit snap ik even niet. Met wie bedoel je met tribal people? De mensen in Orissa die belaagd worden door zendelingen?

En gecivilseerde mensen? Non tribal Indians? Ook ander de laatste zijn de zendelingen actief. Maar ze hebben er minder succes omdat ze minder beinvloedbaar zijn.

Vroeger ging het eerlijker. Zendelingen zochten geleerde hindoes op voor een discussie. Een filsofische discussie waaruit moest blijken dat het christendom de enige ware religie is. Indiers hebben een rijke debatgeschiedenis op dit gebied. Een zendeling James Robert Ballantyne heeft in 1860 een historisch boekje geschreven en zelfs de moeite genomen om er gedeelten in het Sanskrit te vertalen.

“The Bible for Pandits”. Jammer voor al zijn moeite, want met een beetje achtergrond van advaita is zo'n debat gemakkelijk te winnen.

De boek´is in het geheel te downloaden. Prachtig historisch materiaal.

http://www.archive.org/details/bibleforpandits00ballgoog

Jammer dat het nu allemaal veel harder, intimiderender, commercieler moet om de heidenen voor Jezus te winnen. Iemand vergeleek het eens met de strijd tussen een familierestaurant en MacDonalds.

• surya

duidelijke vergelijking