Motor rijbewijs of niet

  • Rob

    Beste Froukje,

    Natuurlijk kan dat wat subtieler, soms kies ik er voor om wat minder subtiel te reageren.

    Niet voor iedereen is het duidelijk dat rijden zonder rijbewijs, belangrijker zonder ervaring, in India levens gevaarlijk kan zijn.

    Niet alleen gevaarlijk voor je zelf, ook gevaarlijk voor je medeweggebruikers.

    In dit geval was het een onervaren iemand die op dit prikbord “reclame” maakte voor het zonder rijbewijs op de motor door India rijden.

    Ik schroom mij niet om iemand dan een “domme kip” te noemen.

    Als ik hier subtieler op gereageerd had was ik waarschijnlijk voor “belerend” of “moraalridder” uitgemaakt.

    Rob

  • Rob

    Beste Hans,

    Froukje noemt mij geen moraalridder maar vraagt/vindt (?!) of ik mij niet wat subtieler uit had kunnen drukken.

    Hopelijk overbodig, maar de “domme kip” opmerking doelt niet op jou of je vriendin.

    Rob

  • Rob

    Surya,

    Ik kan mij niet herinneren dat ik jou ooit een “domme kip” heb genoemd.

    Of ben ik dat zelf vergeten?

    Rob

  • surya

    Hans,

    Motorrijden vereist een aantal vaardigheden.

    Als je over die vaardigheden beschikt krijg je in Nederland een motorrijbewijs.

    Die vaardigheden zijn voor India te beperkt, daar heb je meer vaardigheden nodig.

    Geruime tijd geleden was hier öp dit prikbord een meisje die aankondigde dat ze zonder rijbewijs in India op de motor had rondgetoerd.

    En verkondigde dat een rijbewijs in India dus helemaal niet nodig is.

    Die heb ik voor “domme kip” uitgemaakt.

    Kreeg ik natuurlijk ook de hele kritische lading weer over mij heen.

    Rob

    Dat ben ik. Degene die dat vertelde.

  • Rob

    Surya laiverd,

    Dit prikbord is geen biechtstoel.

    Lees de reacties van Marc, over en klaar.

    Rob

  • Marc

    Beste,

    Rob heeft gelijk hoor,

    Hans, als je al veel gereden hebt in India zou je toch moeten weten dat het soms moeilijk is om met een voertuig door India te trekken.

    En als je reis genoot geen rijbewijs heeft ga ik er vanuit dat hij ook geen ervaring genoeg heeft om dit te doen.

    Ik heb eens in het donker door het Arravalli gebergte gereden, en ik zal je zeggen dat dit geen lachertje was.

    En juist zo,n momenten kom je onverwachts tegen als je door India trekt.

    Rob kan het misschien wat meer afgewogen zeggen, maar hij zegt wel de waarheid.

    Ik ben een Vlaming, en soms moet ik slikken hoe jullie hier soms bezig zijn, maar dat is het verschil tussen een Nederlander en een Vlaming.

    Maar dat is juist het leuke aan de wereld, dat niet iedereen gelijk is.

    Vrede volle groeten

    Marc

  • kataraja

    Beste Hans, ik heb zelf meer dan 35 k gereden door India en ben nog nooit gestopt door de politie, het is natuurlijk ook een kwestie van geluk! Maar als je reisgenoot nog nooit in india gereden heeft dan is mijn advies, doe heeeeel rustig aan en rij nooit in de nacht (soms onvoormijdelijk, maar levens gevaarlijk). Die rijbewijs vraag van jou daar ben ik achteraan gegaan en het heeft mij wel 1 minuut gekost om antwoord te vinden, nee dat was moeilijk achterhaalbare info!!!

    Driving License in India

    In India the minimum age required for driving is 16 years for motorcycles of 50cc or less and 18 for all the other vehicles.

    Few Points to Remember

    According to the Motor Vehicle Act 1988, a valid Driving Licence is necessary to drive any motor vehicle on public roads.

    Driving License is issued by the Regional Transport Office (RTO) of Motor Vehicles Inspector's Office after the recipient has passed a driving test and has proved the required age.

    The Driving License in India is segregated as Motorcycle License, Light Motor Vehicle (LMV) license, and Heavy Motor Vehicle (HMV) License.

    Learner's License is issued after passing a theory test.

    The legislation of Driving License is done through the ‘Rules of the Road Regulation’ and the Motor Vehicle Act 1988.

    The driver of the vehicle is required to keep the original copy of the license while driving.

    Types of Driving Licenses in India

    To drive a motor vehicle in any public place an effective Driving License is necessary. By effective Driving License it mean license issued to a person authorizing him/her to drive vehicle of that particular category. There are different types of licenses issued by the RTO offices. Here we will discuss each of them separately.

    Learner Driving License

    This is a temporary license that is valid up to 6 months from the date of issue. It is basically issued to learn driving of Motor Vehicles.

    Permanent Driving License

    Permanent driving license is issued to those who become eligible for it after thirty days (to apply within 180 days) from the date of issue of the learner license. Person suppose to get permanent driving license should be conversant about the vehicle systems, driving, traffic rules & regulations.

    Duplicate Driving License

    In case of loss, theft, or on mutilation, Duplicate License is issued. The documents to be produced are FIR of the lost license, challan clearance report from RTA Office (in case of Commercial licence renewal) and an application in Form LLD. The particulars are verified by the authority from the records. The duplicate license will have the valid period same as the previous license. If the license is lost and expired by more than 6 months it requires permission from Head Quarter of Transport Department.

    It is recommended to keep a photocopy of the original license or particulars of license noted in order to make it easier for the issuing authority to locate the particulars from their record.

    International Driving License

    The motor licensing authority also issues International Driving License. The validity of this license is for one year. Person visiting the country is required to collect the license from there within one year period. Apart from address proof and birth certificate, one has to produce a valid passport and valid visa while applying.

    Motorcyle License or Two-wheeler License

    Two-wheeler license is issued by the Regional Transport Authority (RTO) to permit driving of only two-wheeler vehicles like bike, scooter and moped.

    Light Motor Vehicle License (LMV)

    Light Motor Vehicle License is issued to drive light vehicles like auto rickshaws, motor car, jeep, taxi, three-wheeler delivery vans, etc.

    Heavy Motor Vehicle License (HMV)

    Heavy Motor Vehicle License is issued to drive heavy vehicles like trucks, buses, tourist coaches, cranes, goods carriages, etc. A person with HMV license can drive light vehicles but Light Motor Vehicle License do not permit to drive heavy vehicles.

    Verder gaat nu mijn voorkeur uit naar honda , economischer, betrouwbaarder en sneller. Toen ik in India woonde heb ik jaren een enfield gehad, maar was toch heel blij toen ik een mooi bod kreeg, en hem verkopen kon!! Natuurlijk enfield is nostalgisch, stoer, en heeft een bepaalde uitstraling, maar liever niet (meer). Enfield en ambassador zijn van die pre koloniale fossielen die tot uitsterven gedoemd zijn!!!

    Verder veel rijplezier, persoonlijk vind ik dit de mooiste manier om India te verkennen ( of op een achterbank natuurlijk;) )

  • Hans

    Beste Kataraja

    Erg bedankt voor de info.

    Dit is precies waar ik naar zocht.

    Tuurlijk weet ik dat het onverantwoord is om iemand zonder rijervaring en zonder rijbewijs de weg op te sturen in India.

    Die verantwoording kan ik heel goed dragen.Het was hele een gewone en simpele vraag: Namelijk:Heb je volgens de wet in India ook een rijbewijs nodig op een motor??.

    Die vraag heb jij voor mij perfect beantwoord zonder met het vingertje te wijzen.respect!!

    Mijn dank daar voor.

  • Rob

    "Tuurlijk weet ik dat het onverantwoord is om iemand zonder rijervaring en zonder rijbewijs de weg op te sturen in India.

    Die verantwoording kan ik heel goed dragen."

    Hans,

    Vandaag is het internationale vrouwendag.

    Heeft jouw iemand (= vriendin) ook een eigen mening / verantwoordelijkheid hierin?

    Rob

  • Shirley

    Mogen vrouwen die alleen op 8 maart hebben dan :S