Motor rijbewijs of niet

  • Hans

    Er zijn veel tegenstrijdige verhalen over het hebben van een motor rijbewijs in India.

    Sommige zeggen dat je er nodig hebt ,andere zeggen dat je volgens de wet ook mag rijden als je een auto rijbewijs hebt.

    In beide gevallen wel een internationaal rijbewijs natuurlijk.Maar het gaat er om of je een motor rijbewijs nodig hebt of niet.

    Wie weet dit.

  • surya

    Nee en Ja.

    Maar meer Nee!

    Zoals red is just an option.

    Ik heb zelf ervaring hiermee, en heb nooit een scooter rijbewijs gehad, terwijl een enkeling zei dat het moest. Maar de politie zelf niet. Het is just a formality.

    En daarnaast ben je toch een onwetende buitenlander.

    Ik heb samen met een paar andere rondgereisd op een motor en niemand had een motor rijbewijs en ook geen auto rijbewijs. En daarbij denk ik dat veel mensen dat niet hebben in India. Maar moet zeggen dat de politie hier en daar wel verschilt in het naleven van de “wet”

  • Marc

    Om 100% in orde te zijn moet je over een internationaal rijbewijs beschikken.

    Als je met een motor wil rijden moet dit dus ook een motor rijbewijs zijn.

    Ik heb al dikwijls met de motor in India rond gereden, maar nog nooit iets van een rijbewijs moeten tonen.

    Ze gaan ook zeggen dat dit niet nodig is, als er niets gebeurd is er niets aan de hand.

    Maar neem nu dat er een dodelijk ongeval gebeurd, ik mag er niet aan denken in welke problemen je zal raken.

    Dus als je geen rijbewijs hebt zou ik er niet aan beginnen, als je in grotere steden bent is het dan ook geen motor ritje meer.

    Marc

  • johan

    Ik ben enige tijd geleden in India door de politie aangehouden met mijn motor. Had keurig een internationaal irijbewijs. maar voor een auto dus niet voor een motor. de bekeuring was 1000 rps. Ik mocht overigens wel gewoon doorrijden

  • Marc

    Dat bedoel ik nu juist.

    Ze gaan alles door de vingers zien, maar je hebt wel 1000rp betaald aan corrupte politie.

    Die man heeft gewoon 1000rp in zijn zakken gestoken.

    Wat gebeurd er dan niet als het ernstig word?

    Marc

  • Rob

    Hans,

    Motorrijden vereist een aantal vaardigheden.

    Als je over die vaardigheden beschikt krijg je in Nederland een motorrijbewijs.

    Die vaardigheden zijn voor India te beperkt, daar heb je meer vaardigheden nodig.

    Geruime tijd geleden was hier öp dit prikbord een meisje die aankondigde dat ze zonder rijbewijs in India op de motor had rondgetoerd.

    En verkondigde dat een rijbewijs in India dus helemaal niet nodig is.

    Die heb ik voor “domme kip” uitgemaakt.

    Kreeg ik natuurlijk ook de hele kritische lading weer over mij heen.

    Rob

  • froukje

    Beste Rob,

    Dat het niet verstandig is om zonder int.motorrijbewijs rond te rijden,is duidelijk.Dit kun je haar idd ook vertellen,maar de manier waarop,had misschien iets subtieler gekunt?!

    froukje

  • Hans

    Beste Rob Ben het met Froukje eens.

    Iemand voor domme kip uit maken is wel behoorlijk de moraalridder uithangen.

    Ikzelf heb wel een motorrijbewijs en heb vele kilometers op een enfield door India gereden. Maar ook vele andere landen heb ik met de motor verkend,zonder ook maar 1 ongelukje te hebben gehad.

    Dus de vaardigheden waar jij het over hebt zijn bij mij ruimschoots aanwezig.

    De reden van mijn vraag of je een motor rijbewijs nodig hebt in India heb ik gesteld omdat mijn reispartner er geen heeft.

  • surya

    Die “domme kip” ben ik waarschijnlijk. Vind het wel een compliment om het van Rob te horen,zegt meer over hem dan over mij. Het boeit me namelijk vrij weinig wat mensen over mij denken.

    Daarnaast vind ik het dom om te denken dat ik dat zelf niet wist.

  • surya

    Daarnaast vind ik het dom om te denken dat ik dat zelf niet wist. hiermee bedoel ik of het verstandig is of niet.